Se nord - Geahča davás - Katto pohjaisheen

  1. 1 Plansystem
    1. 1.1 Plansystemet til Troms og Finnmark
    2. 1.2 Regional planstrategi
    3. 1.3 Regional plantyper
    4. 1.4 Regionalt arbeid som læringsprosess
    5. 1.5 Opplegg for medvirkning i regional planprosesser
  2. 2 Kunnskapsgrunnlaget «Det store bildet – Oppalašgovva - Konhaiskuva»
    1. 2.1 Kapittel 1. Senterstruktur og kommunikasjon
    2. 2.2 Kapittel 2. Bolyst og levekår
    3. 2.3 Kapittel 3. Kompetanse, verdiskaping og naturressurser
  3. 3 FNs bærekraftmål og nasjonale forventninger
    1. 3.1 Nasjonale forventninger
    2. 3.2 FNs bærekraftmål
  4. 4 Langsiktige utviklingsmål og satsingsområder
    1. 4.1 Langsiktig utviklingsmål 1
    2. 4.2 Langsiktig utviklingsmål 2
    3. 4.3 Langsiktig utviklingsmål 3
    4. 4.4 Satsningsområde klimaomstilling
    5. 4.5 Satsingsområde utjevning av sosiale ulikheter og redusert utenforskap
    6. 4.6 Satsingsområde mobilitet
    7. 4.7 Satsningsområde stedsutvikling
    8. 4.8 Satsingsområde en vekstkraftig region
  5. 5 Regionale planer med prosesskrav etter plan- og bygningsloven
    1. 5.1 Nye planer
      1. 5.1.1 Regional plan for klimaomstilling
      2. 5.1.2 Regional transportplan
      3. 5.1.3 Regional plan for like levekår og god livskvalitet
      4. 5.1.4 Regional plan for kultur, idrett og frivillighet
      5. 5.1.5 Regional forvaltningsplan 2022-2027 for Troms og Finnmark vannregion og Norsk-finsk vannregion
      6. 5.1.6 Regional bibliotekplan for Troms og Finnmark
    2. 5.2 Planer under utarbeidelse
      1. 5.2.1 Regional plan for reindrift
    3. 5.3 Videreføring av gamle planer
      1. 5.3.1 Regional vindkraftplan for Finnmark 2013-2025
      2. 5.3.2 Regional plan for kulturminner og kulturmiljø i Finnmark 2017-2027
      3. 5.3.3 Regional plan for kompetanse i Finnmark 2016-2028
      4. 5.3.4 Regional transportplan for Finnmark 2018-2029 (gjelder til regional transportplan for Troms og Finnmark er vedtatt)
      5. 5.3.5 Regional transportplan for Troms 2017-2029 (gjelder til regional transportplan for Troms og Finnmark er vedtatt)
      6. 5.3.6 Regional plan fv. 91 Ullsfjordforbindelsen, Troms
      7. 5.3.7 Regional plan for landbruk i Troms 2014-2025
      8. 5.3.8 Regional bibliotekplan for Troms 2017-2028
      9. 5.3.9 Regional plan for Handel og service i Troms 2016-2025
      10. 5.3.10 Regional plan for friluftsliv, vilt og innlandsfisk i Troms 2016-2027
  6. 6 Interkommunalt plansamarbeid etter plan- og bygningslovens §9-1
    1. 6.1 Arealplanlegging i sjø
      1. 6.1.1 Kystplan Finnmark
      2. 6.1.2 Øvrige interkommunale kystsoneprosjekter
  7. 7 Regionale strategier uten prosesskrav etter plan- og bygningsloven
    1. 7.1 Strategi for næringsutvikling
    2. 7.2 Strategi for videregående opplæring
    3. 7.3 Strategi for voksnes læring - Karriereveiledning, integrering og næringsrettet opplæring
    4. 7.4 Skolebruksplan
    5. 7.5 Strategi for Fagskolen
  8. 8 Planoversikt

3 FNs bærekraftmål og nasjonale forventninger

3.1 Nasjonale forventninger

Kommunal- og moderniseringsdepartementet utgir for hver valgperiode «Nasjonale forventninger til kommunal og regional planlegging» som skal følges opp i fylkeskommunenes og kommunenes arbeid med regionale og kommunale planstrategier.

De nasjonale forventingene skal legges til grunn for fylkestingenes og kommunestyrenes arbeid med regionale og kommunale planstrategier og planer, og for statlige myndigheters medvirkning i planleggingen. Hensikten er å oppnå en bedre sammenheng mellom nasjonal, regional og kommunal planlegging, slik at den blir mer forutsigbar og målrettet. De nasjonale forventingene er retningsgivende, og peker på oppgaver og interesser som regjeringen mener det er viktig at fylkene og kommunene fokuserer på i inneværende periode.

For perioden 2019-2023 pekes det på at det nasjonalt er fire store utfordringer:

  • Å skape et bærekraftig velferdssamfunn
  • Å skape et økologisk bærekraftig samfunn gjennom blant annet en offensiv klimapolitikk og en forsvarlig ressursforvaltning
  • Å skape et sosialt bærekraftig samfunn
  • Å skape et trygt samfunn for alle

Regjeringen legger også til grunn at FNs 17 bærekraftmål skal være det politiske hovedsporet for å ta tak i vår tids største utfordringer.

Regional planstrategi for Troms og Finnmark 2020-2023 legger nasjonale forventinger til grunn for de satsinger og prioriteringer som det skal arbeides videre med gjennom regional planlegging i perioden.

3.2 FNs bærekraftmål

FNs medlemsland vedtok 25. september 2015 en agenda for bærekraftig utvikling frem mot 2030.

Dette innebærer 17 mål for ønsket global utvikling og er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030.

Bærekraft har tre dimensjoner, miljømessig, sosial og økonomisk og disse dimensjonene henger sammen og kan ikke vurderes hver for seg. Naturen er grunnlaget for alt liv og er, i figuren, selve fundamentet for bærekraftig utvikling. Samfunnet og den sosiale dimensjonen og de økonomiske faktorene må derfor alltid ses i forhold til naturen på en slik måte at den forblir motstandsdyktig.

Bærekraftmålene henger også sammen og utfyller hverandre, men er også motstridende. Regional planstrategi skal vise vei til hvordan vi skal innfri bærekraftmålene sett i forhold til fylkets særegenheter, styrker og svakheter. Det 17. og siste bærekraftmålet, dreier seg om samarbeid og er et gjennomgående mål som er avgjørende for å innfri bærekraftmålene. Og nettopp samarbeid er en viktig forutsetning for denne regionale planstrategien, og vil være et premiss for å samordne innsatsen for å nå overordnede mål og satsinger. En bærekraftig retning som er levedyktig, rettferdig og varig vil gagne fylket og være viktig bidrag nasjonalt og globalt.