Regional plan fv. 91 Ullsfjordforbindelsen

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning
  3. 3 Bakgrunn for planen
    1. 3.1 Bakgrunn
    2. 3.2 Krav om konsekvensutredning
    3. 3.3 Formål og målsettinger for planarbeidet
    4. 3.4 Vurdering av ulike traséer
  4. 4 Planprosess og medvirkning
  5. 5 Rammer og føringer
    1. 5.1 Nasjonal transportplan
    2. 5.2 Regional transportplan
    3. 5.3 Kommunale planer
      1. 5.3.1 Kommuneplanens arealdel for Tromsø kommune
      2. 5.3.2 Detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i Tromsø kommune
      3. 5.3.3 Reguleringsplan for Hjellnes grustak i Tromsø kommune
      4. 5.3.4 Detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune
      5. 5.3.5 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
      6. 5.3.6 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
    4. 5.4 Valg av vegstandard
  6. 6 Beskrivelse av planområdet
    1. 6.1 Dagens arealbruk
    2. 6.2 Kulturminner og kulturmiljø
    3. 6.3 Landskap
    4. 6.4 Friluftsliv
    5. 6.5 Naturmangfold
    6. 6.6 Landbruk
    7. 6.7 Reindrift
    8. 6.8 Nasjonal sykkelrute
    9. 6.9 El-infrastruktur
    10. 6.10 Trafikkforhold
  7. 7 Beskrivelse av planforslaget
    1. 7.1 Beskrivelse av trasé
    2. 7.2 Planlagt arealbruk
    3. 7.3 Regional planbestemmelse
    4. 7.4 Regional planretningslinje
  8. 8 Virkninger av planforslaget
    1. 8.1 Regional planbestemmelse og retningslinje
    2. 8.2 Virkning av regional planretningslinje
    3. 8.3 Landskap
    4. 8.4 Kulturminner og kulturmiljø
    5. 8.5 Naturmangfold
    6. 8.6 Landbruk
    7. 8.7 Nasjonal sykkelrute
    8. 8.8 Samfunnsmessige virkninger
    9. 8.9 El-infrastruktur
    10. 8.10 Avveininger av virkninger for valgt trasé
  9. 9 Konsekvensutredning og andre samfunnsmessige virkninger
    1. 9.1 Beskrivelse av alternativene som er utredet
      1. 9.1.1 Beskrivelse av tiltak på delområde A
      2. 9.1.2 Beskrivelse av tiltak på delområde B
      3. 9.1.3 Beskrivelse av tiltak på delområde C
      4. 9.1.4 Beskrivelse av brukryssinger over Straumen
      5. 9.1.5 Beskrivelse av forslag til brukryssing over Kjosen
      6. 9.1.6 EL-infrastruktur i området
    2. 9.2 Prissatte konsekvenser
      1. 9.2.1 Trafikk- og samfunnsøkonomisk analyse
      2. 9.2.2 Grunnforhold
      3. 9.2.3 Skredvurderinger
      4. 9.2.4 Anleggskostnader
      5. 9.2.5 Anleggskostnader
    3. 9.3 Ikke prissatte konsekvenser
      1. 9.3.1 Innhold og metode
      2. 9.3.2 Landskapsbilde
      3. 9.3.3 Nærmiljø og friluftsliv
      4. 9.3.4 Naturmangfold
      5. 9.3.5 Kulturminner og kulturmiljø
      6. 9.3.6 Naturressurser
      7. 9.3.7 Sammenstilling av alternativer
      8. 9.3.8 Avbøtende tiltak
    4. 9.4 Andre samfunnsmessige virkninger
      1. 9.4.1 En overordnet vurdering av videre forbindelse nordover med konsekvenser for Ullsfjordforbindelsen
      2. 9.4.2 KVU vegsystemet i Tromsø-regionen
      3. 9.4.3 Lokale og regionale virkninger basert på effektmålene
    5. 9.5 Etappevis utbygging
    6. 9.6 Om påkoblingen Breivikeidet bru – Hov
    7. 9.7 Risiko og sårbarhetsanalyse
    8. 9.8 Samlet vurdering og anbefaling av vegtrasé
  10. 10 Gjennomføring av planen
  11. 11 Vedlegg

1 Sammendrag

Formålet med den regionale planen er å sikre areal til etablering av vegtrasé for ny fylkesveg 91, fergefri Ullsfjordforbindelse. Det er foreslått en regional planbestemmelse med forbud mot iverksetting av bygge- og anleggstiltak uten samtykke innenfor området avgrenset i plankartet. Forbudet vil gjelde i en periode på 10 år og vil gi kommunene tid til å justere sine planer i samsvar med den regionale planen.

Den regionale planen avklarer og gir føringer for hvor vegtrasé for ny fylkesveg 91 skal gå. Regional plan er en overordnet plan. For realisering av vegprosjektet må det utarbeides en reguleringsplan.

Det har i planarbeidet blitt utredet flere traser. For å holde oversikt over mulige koblinger mellom ulike traséer ble området delt inn i tre.

Kart. Oversikt over traséene - Klikk for stort bilde

Det ble et A-, B-, og C område med ulike deltraséer som lar seg kombinere. Det er foretatt et foreløpig anslag på alle delstrekninger slik at vi kunne sette sammen en endelig trasé. Dette fordi kostnader skal være en del av vurderingen for anbefalingen av trasé basert på målene satt for prosjektet.

For de ikke prissatte konsekvensene er det en entydig tilråding innenfor sone A. Innenfor sone B er valget vanskeligere og interesser står mot hverandre, i hovedsak hensyn til reindrift og hensyn til nærmiljø (bebygde områder). Sone C har med unntak for landbruk en rimelig omforent tilråding. De prissatte konsekvensene tilsier en trasé basert på anleggskostnader. I C området tilsier både de prissatte- og ikke prissatte konsekvenser en anbefaling C2c.

De to konsekvensvurderingene, prissatte og ikke prissatte, tilsier følgende traséer:

Prissatte konsekvenser (kun anslag): A1b - B1b - C2c

Ikke prissatte konsekvenser: A2 - B1b - C2c

Foruten samfunns-, effekt-, og resultatmål har også følgende punkter vært en del av vurdering av valg av trasé:

 

  • Reguleringsplan for Breivikeidet bru-Hov skal være retningsgivende for planleggingen av Ullsfjordforbindelsen.
  • Kostnader skal være et moment ved vurdering av løsning og trasévalg.

Ved å tilrettelegge for avbøtende tiltak på neste plannivå, samt en vurdering av kostnader, blir en samlet vurdering og anbefaling trasé A1b – B1b – C2c:

Kart. trasé A1b – B1b – C2c - Klikk for stort bilde

De største nyttekomponentene i vegprosjektet er sparte tids- og distansekostander for trafikantene. Prosjektet er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt for de prissatte virkningene, verken for valgt trasé i planforslaget eller noen av de andre alternativene som er utredet. Dette skyldes i hovedsak de relativt høye investeringskostnadene og forholdsvis få trafikanter som får nytte av tiltakene.