1 Sammendrag
Formålet med den regionale planen er å sikre areal til etablering av vegtrasé for ny fylkesveg 91, fergefri Ullsfjordforbindelse. Det er foreslått en regional planbestemmelse med forbud mot iverksetting av bygge- og anleggstiltak uten samtykke innenfor området avgrenset i plankartet. Forbudet vil gjelde i en periode på 10 år og vil gi kommunene tid til å justere sine planer i samsvar med den regionale planen.
Den regionale planen avklarer og gir føringer for hvor vegtrasé for ny fylkesveg 91 skal gå. Regional plan er en overordnet plan. For realisering av vegprosjektet må det utarbeides en reguleringsplan.
Det har i planarbeidet blitt utredet flere traser. For å holde oversikt over mulige koblinger mellom ulike traséer ble området delt inn i tre.
Det ble et A-, B-, og C område med ulike deltraséer som lar seg kombinere. Det er foretatt et foreløpig anslag på alle delstrekninger slik at vi kunne sette sammen en endelig trasé. Dette fordi kostnader skal være en del av vurderingen for anbefalingen av trasé basert på målene satt for prosjektet.
For de ikke prissatte konsekvensene er det en entydig tilråding innenfor sone A. Innenfor sone B er valget vanskeligere og interesser står mot hverandre, i hovedsak hensyn til reindrift og hensyn til nærmiljø (bebygde områder). Sone C har med unntak for landbruk en rimelig omforent tilråding. De prissatte konsekvensene tilsier en trasé basert på anleggskostnader. I C området tilsier både de prissatte- og ikke prissatte konsekvenser en anbefaling C2c.
De to konsekvensvurderingene, prissatte og ikke prissatte, tilsier følgende traséer:
Prissatte konsekvenser (kun anslag): A1b - B1b - C2c
Ikke prissatte konsekvenser: A2 - B1b - C2c
Foruten samfunns-, effekt-, og resultatmål har også følgende punkter vært en del av vurdering av valg av trasé:
- Reguleringsplan for Breivikeidet bru-Hov skal være retningsgivende for planleggingen av Ullsfjordforbindelsen.
- Kostnader skal være et moment ved vurdering av løsning og trasévalg.
Ved å tilrettelegge for avbøtende tiltak på neste plannivå, samt en vurdering av kostnader, blir en samlet vurdering og anbefaling trasé A1b – B1b – C2c:
De største nyttekomponentene i vegprosjektet er sparte tids- og distansekostander for trafikantene. Prosjektet er ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt for de prissatte virkningene, verken for valgt trasé i planforslaget eller noen av de andre alternativene som er utredet. Dette skyldes i hovedsak de relativt høye investeringskostnadene og forholdsvis få trafikanter som får nytte av tiltakene.