Regional plan fv. 91 Ullsfjordforbindelsen

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning
  3. 3 Bakgrunn for planen
    1. 3.1 Bakgrunn
    2. 3.2 Krav om konsekvensutredning
    3. 3.3 Formål og målsettinger for planarbeidet
    4. 3.4 Vurdering av ulike traséer
  4. 4 Planprosess og medvirkning
  5. 5 Rammer og føringer
    1. 5.1 Nasjonal transportplan
    2. 5.2 Regional transportplan
    3. 5.3 Kommunale planer
      1. 5.3.1 Kommuneplanens arealdel for Tromsø kommune
      2. 5.3.2 Detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i Tromsø kommune
      3. 5.3.3 Reguleringsplan for Hjellnes grustak i Tromsø kommune
      4. 5.3.4 Detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune
      5. 5.3.5 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
      6. 5.3.6 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
    4. 5.4 Valg av vegstandard
  6. 6 Beskrivelse av planområdet
    1. 6.1 Dagens arealbruk
    2. 6.2 Kulturminner og kulturmiljø
    3. 6.3 Landskap
    4. 6.4 Friluftsliv
    5. 6.5 Naturmangfold
    6. 6.6 Landbruk
    7. 6.7 Reindrift
    8. 6.8 Nasjonal sykkelrute
    9. 6.9 El-infrastruktur
    10. 6.10 Trafikkforhold
  7. 7 Beskrivelse av planforslaget
    1. 7.1 Beskrivelse av trasé
    2. 7.2 Planlagt arealbruk
    3. 7.3 Regional planbestemmelse
    4. 7.4 Regional planretningslinje
  8. 8 Virkninger av planforslaget
    1. 8.1 Regional planbestemmelse og retningslinje
    2. 8.2 Virkning av regional planretningslinje
    3. 8.3 Landskap
    4. 8.4 Kulturminner og kulturmiljø
    5. 8.5 Naturmangfold
    6. 8.6 Landbruk
    7. 8.7 Nasjonal sykkelrute
    8. 8.8 Samfunnsmessige virkninger
    9. 8.9 El-infrastruktur
    10. 8.10 Avveininger av virkninger for valgt trasé
  9. 9 Konsekvensutredning og andre samfunnsmessige virkninger
    1. 9.1 Beskrivelse av alternativene som er utredet
      1. 9.1.1 Beskrivelse av tiltak på delområde A
      2. 9.1.2 Beskrivelse av tiltak på delområde B
      3. 9.1.3 Beskrivelse av tiltak på delområde C
      4. 9.1.4 Beskrivelse av brukryssinger over Straumen
      5. 9.1.5 Beskrivelse av forslag til brukryssing over Kjosen
      6. 9.1.6 EL-infrastruktur i området
    2. 9.2 Prissatte konsekvenser
      1. 9.2.1 Trafikk- og samfunnsøkonomisk analyse
      2. 9.2.2 Grunnforhold
      3. 9.2.3 Skredvurderinger
      4. 9.2.4 Anleggskostnader
      5. 9.2.5 Anleggskostnader
    3. 9.3 Ikke prissatte konsekvenser
      1. 9.3.1 Innhold og metode
      2. 9.3.2 Landskapsbilde
      3. 9.3.3 Nærmiljø og friluftsliv
      4. 9.3.4 Naturmangfold
      5. 9.3.5 Kulturminner og kulturmiljø
      6. 9.3.6 Naturressurser
      7. 9.3.7 Sammenstilling av alternativer
      8. 9.3.8 Avbøtende tiltak
    4. 9.4 Andre samfunnsmessige virkninger
      1. 9.4.1 En overordnet vurdering av videre forbindelse nordover med konsekvenser for Ullsfjordforbindelsen
      2. 9.4.2 KVU vegsystemet i Tromsø-regionen
      3. 9.4.3 Lokale og regionale virkninger basert på effektmålene
    5. 9.5 Etappevis utbygging
    6. 9.6 Om påkoblingen Breivikeidet bru – Hov
    7. 9.7 Risiko og sårbarhetsanalyse
    8. 9.8 Samlet vurdering og anbefaling av vegtrasé
  10. 10 Gjennomføring av planen
  11. 11 Vedlegg

7 Beskrivelse av planforslaget

7.1 Beskrivelse av trasé

I kapittel 3.4 går det frem at ulike traséer er vurdert i prosessen. For å holde oversikt over de ulike traséene er området delt inn i tre delområder i utredningen, jamfør kapittel 9.1. Den traséen som ligger til grunn for forslag til regional plan består av delområdene A1b-B1b- C2c. Nedenfor beskrives traséen fra vest mot øst.

Traséen (A1b) starter øst for Hov, bru over Nakkelva og tunnel gjennom Nakkefjellet til Skarmunken. Bru over Nakkelva er ca. 280 m, tunnel gjennom Nakkefjellet er ca. 4200 m, og vegen er ca. 2670 m, totalt er trasé ca. 7150 m.

Neste del av traséen (B1b) starter ved Skarmunken, har bru over Straumen, går via steinbruddet opp i Jøvikdalen og til Jøvika. Vegen er ca. 3660 m, bru over Straumen er ca. 540 m med 16 m seilingshøyde. Totalt er denne trasé ca. 4200 m. Over Straumen er det foreslått samvirkebru med ståltrau og betongplate, jamfør kapittel 9.1.4.

Siste del (C2c) starter ovenfor bebyggelsen i Jøvika, fortsetter oppfor bebyggelsen i Jektevika og har bru fra Vindenes til Storsteinnes øst. Ny veg er ca. 3220 m, bru er ca. 1080 m, seilingshøyden er 30 m. Totalt er denne trasé ca. 4300 m. Over Kjosen er det foreslått samvirkebru, jamfør kapittel 9.2.

Totalt er ny trase på nesten 16 kilometer.

Kart. viser trasé A1b-B1b-C2c . - Klikk for stort bildeKartutsnittet viser trasé A1b-B1b-C2c som ligger til grunn for avgrensningen av regional plan.

 

7.2 Planlagt arealbruk

Det er i planen angitt et område, med en bredde på ca. 200 meter, til samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur generelt (SOSI 2001). Over arealformålet er det lagt en båndleggingssone (SOSI 710) som viser at det er knyttet en regional planbestemmelse med krav om arealplan til området. Båndleggingssonen vises i plankartet som et rutenett.

Kart. avgrensing av regional plan. - Klikk for stort bildeDette kartutsnittet viser avgrensing av regional plan. Beltet, som er ca. 200 meter (rød stiplet linje), er i planen angitt til samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur generelt med en båndleggingssone.

 

7.3 Regional planbestemmelse

Det er gitt en midlertidig planbestemmelse med hjemmel i plan- og bygningsloven § 8-5. Bestemmelsen er gitt for å hindre at det iverksettes tiltak i strid med de regionale retningslinjene for arealbruk som er fastsatt i kapittel 7.4 i regional plan.

I punkt 3 i regional planbestemmelse står følgende bestemmelse:

Det er i en periode på 10 år forbud mot iverksetting av bygge- og anleggstiltak uten samtykke innenfor området angitt med båndleggingssone med krav om arealplan i regional plan. Tiltak uten samtykke kan bare iverksettes i samsvar med godkjent arealplan etter plan- og bygningsloven.

Bygge- og anleggstiltak som omfattes av forbudet er etablering av nye bolig- og fritidsboligområder, reiselivsanlegg med konferansefasiliteter og overnatting, ny industri, driftsbygninger knyttet til landbruk og militære anlegg.

Bestemmelsen skal legges til grunn for nye arealplaner, og vil ved motstrid gi grunnlag for innsigelse. Planbestemmelsen gjelder foran eldre arealplaner.

7.4 Regional planretningslinje

Område angitt til samferdselsanlegg og teknisk infrastruktur generelt i plankartet skal sikres for etablering av ny vegtrasé for fylkesveg 91. Det skal ikke etableres nye bolig- og fritidsboligområder, reiselivsanlegg med konferansefasiliteter og overnatting, ny industri, driftsbygninger knyttet til landbruk og militære anlegg i dette område.