Regional plan fv. 91 Ullsfjordforbindelsen

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning
  3. 3 Bakgrunn for planen
    1. 3.1 Bakgrunn
    2. 3.2 Krav om konsekvensutredning
    3. 3.3 Formål og målsettinger for planarbeidet
    4. 3.4 Vurdering av ulike traséer
  4. 4 Planprosess og medvirkning
  5. 5 Rammer og føringer
    1. 5.1 Nasjonal transportplan
    2. 5.2 Regional transportplan
    3. 5.3 Kommunale planer
      1. 5.3.1 Kommuneplanens arealdel for Tromsø kommune
      2. 5.3.2 Detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i Tromsø kommune
      3. 5.3.3 Reguleringsplan for Hjellnes grustak i Tromsø kommune
      4. 5.3.4 Detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune
      5. 5.3.5 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
      6. 5.3.6 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
    4. 5.4 Valg av vegstandard
  6. 6 Beskrivelse av planområdet
    1. 6.1 Dagens arealbruk
    2. 6.2 Kulturminner og kulturmiljø
    3. 6.3 Landskap
    4. 6.4 Friluftsliv
    5. 6.5 Naturmangfold
    6. 6.6 Landbruk
    7. 6.7 Reindrift
    8. 6.8 Nasjonal sykkelrute
    9. 6.9 El-infrastruktur
    10. 6.10 Trafikkforhold
  7. 7 Beskrivelse av planforslaget
    1. 7.1 Beskrivelse av trasé
    2. 7.2 Planlagt arealbruk
    3. 7.3 Regional planbestemmelse
    4. 7.4 Regional planretningslinje
  8. 8 Virkninger av planforslaget
    1. 8.1 Regional planbestemmelse og retningslinje
    2. 8.2 Virkning av regional planretningslinje
    3. 8.3 Landskap
    4. 8.4 Kulturminner og kulturmiljø
    5. 8.5 Naturmangfold
    6. 8.6 Landbruk
    7. 8.7 Nasjonal sykkelrute
    8. 8.8 Samfunnsmessige virkninger
    9. 8.9 El-infrastruktur
    10. 8.10 Avveininger av virkninger for valgt trasé
  9. 9 Konsekvensutredning og andre samfunnsmessige virkninger
    1. 9.1 Beskrivelse av alternativene som er utredet
      1. 9.1.1 Beskrivelse av tiltak på delområde A
      2. 9.1.2 Beskrivelse av tiltak på delområde B
      3. 9.1.3 Beskrivelse av tiltak på delområde C
      4. 9.1.4 Beskrivelse av brukryssinger over Straumen
      5. 9.1.5 Beskrivelse av forslag til brukryssing over Kjosen
      6. 9.1.6 EL-infrastruktur i området
    2. 9.2 Prissatte konsekvenser
      1. 9.2.1 Trafikk- og samfunnsøkonomisk analyse
      2. 9.2.2 Grunnforhold
      3. 9.2.3 Skredvurderinger
      4. 9.2.4 Anleggskostnader
      5. 9.2.5 Anleggskostnader
    3. 9.3 Ikke prissatte konsekvenser
      1. 9.3.1 Innhold og metode
      2. 9.3.2 Landskapsbilde
      3. 9.3.3 Nærmiljø og friluftsliv
      4. 9.3.4 Naturmangfold
      5. 9.3.5 Kulturminner og kulturmiljø
      6. 9.3.6 Naturressurser
      7. 9.3.7 Sammenstilling av alternativer
      8. 9.3.8 Avbøtende tiltak
    4. 9.4 Andre samfunnsmessige virkninger
      1. 9.4.1 En overordnet vurdering av videre forbindelse nordover med konsekvenser for Ullsfjordforbindelsen
      2. 9.4.2 KVU vegsystemet i Tromsø-regionen
      3. 9.4.3 Lokale og regionale virkninger basert på effektmålene
    5. 9.5 Etappevis utbygging
    6. 9.6 Om påkoblingen Breivikeidet bru – Hov
    7. 9.7 Risiko og sårbarhetsanalyse
    8. 9.8 Samlet vurdering og anbefaling av vegtrasé
  10. 10 Gjennomføring av planen
  11. 11 Vedlegg

3 Bakgrunn for planen

3.1 Bakgrunn

Det har vært utført flere utredninger for en fergefri forbindelse over Ullsfjorden. Blant annet i 1994 hvor Statens vegvesen utarbeidet en vegutredning for hovedvegnett for Nord-Troms. Flere politikere så at en forbindelse ville være viktig, fordi det kan bidra til å sikre en kobling mellom Lyngenhalvøya og Tromsø, og bidra til et mer effektivt bo- og arbeidsmarked. Forbindelsen vil gi omkjøringsmuligheter for den skredutsatte strekningen fv. 293 ved Holmbuktura i Sørfjorden i Tromsø kommune. En Ullsfjordforbindelse ble diskutert og tatt med i nordområdeutredningen til Nasjonal transportplan 2014-2023, del II.

I 2012 behandlet Samferdsels- og miljøkomitéen i Troms fylkeskommune plannivået for Ullsfjordforbindelsen. Det var behov for prinsipielle avklaringer, og fylkesråd for samferdsel ba Statens vegvesen om å anbefale plannivå. Statens vegvesen anså at videre planmessig behandling av regional plan er avhengig av hvilket utgangspunkt som legges til grunn:

  1. Enkeltstående fylkesvegprosjekt med hovedsakelig lokal- og regional funksjon
  2. Enkeltstående fylkesvegprosjekt, der vegstrekningen anses som en del av et overordnet vegnett i landsdelen

Med bakgrunn i vegstrekningens funksjon som regionalt vegnett, anbefalte Statens vegvesen at fylkeskommunen går inn for å starte planleggingen med regional plan/kommunedelplan. Det ble ansett som ikke formålstjenlig å bruke ressurser og tid på Konseptvalgutredning (KVU)1. Finansiering av vegprosjektet forutsetter brukerfinansiering, det vil derfor måtte utarbeides en ekstern kvalitetssikring (KS22) og bompengesak til behandling i stortinget. Et strekningsvis tiltak på fylkesveg vil ikke medføre et statlig krav om KVU og KS13, selv om det inkluderer bompenger. Statens vegvesen anbefalte da at det utarbeides en regional plan fremfor kommunedelplan, siden området omfatter flere kommuner.

Fylkesrådet bestemte å starte en regional planlegging siden forbindelsen med veg/ferge har en regional funksjon. Og siden det er et enkeltstående vegprosjekt vil en regional plan dekke behovet for alternativ- og konsekvensutredninger.

I 2015 vedtok Fylkestinget at planleggingsarbeidet av Ullsfjordforbindelsen skulle utføres. Ullsfjordforbindelsen vil erstatte fergeforbindelsen Breivikeidet – Svensby. Utredningsarbeidet skal ses i sammenheng med ny trasé Breivikeidet - Hov og gjennomføres i samarbeid med berørte kommuner. Utgangspunktet for planleggingen skal være dimensjoneringsklasse Hø2 med vegbredde 7,5 meter og fartsgrense 80 km/t. Dette standardvalget er retningsgivende for undersøkelser og kostnadsberegning i regional plan. Kostnader skal være et moment ved vurdering av løsning og trasévalg. Standardvalget fastsettes endelig i reguleringsplan.

Dagens fylkesveg 91 er en hovedferdselsåre for blant annet næringstransport. Målsetting for vegprosjektet er utarbeidelse av regional plan med anbefaling om vegtrasé for ny fergefri fv.91 Ullsfjordforbindelsen. Prosjektet Ullsfjordforbindelsen regional plan skal ferdigstilles vinteren 2018/2019. Prisnivå for kostnadsberegning skal være år 2018.

 

  1. En konseptvalgutredning (KVU) er en faglig utredning for offentlige prosjekter med antatt kostnad over 750 millioner kroner. Hensikten med utredningen er å vurdere alternative måter å løse behov på («konsepter»).
  2. KS2 - Kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag før fremleggelse for endelig investeringsbeslutning i Stortinget.
  3. KS1 - Kvalitetssikring av konseptvalg før beslutning i regjeringen om å starte forprosjekt.

3.2 Krav om konsekvensutredning

Planarbeidet omfattes av § 6 bokstav a) i forskrift om konsekvensutredninger. Regionale planer med retningslinjer eller rammer for framtidig utbygging skal inneholde en særskilt vurdering – konsekvensutredning - og en beskrivelse av planens virkninger for miljø og samfunn. Vurderingene skal være på et overordnet nivå.

Planprogrammet er fastsatt av Troms fylkesting. Konsekvensutredningen er utarbeidet etter Statens vegvesen håndbok V712 “Konsekvensanalyser”. I kapittel 9 er det en oppsummering av konsekvensutredningen.

3.3 Formål og målsettinger for planarbeidet

Formålet med den regionale planen er å sikre areal til etablering av vegtrasé for ny fylkesveg 91, fergefri Ullsfjordforbindelse. Målet er at den regionale planen ferdigstilles vinteren 2018/2019. Prisnivå for kostnadsberegningene i planen skal være år 2018.

Videre har styringsgruppa vedtatt følgende samfunnsmål og effektmål for en framtidig fergefri Ullsfjordforbindelse:

  • Samfunnsmål

Ullsfjordforbindelsen skal bidra til å utvide bo- og arbeidsmarkedsregionen for Tromsø og Lyngenhalvøya, og bidra til positiv samfunns- og næringsutvikling i området.

Ullsfjordforbindelsen skal være en trafikksikker døgnåpen forbindelse som reduserer reisetiden mellom Tromsø og Lyngen.

  • Effektmål

Ullsfjordforbindelsen skal forkorte reisetiden mellom Tromsø og Nord-Troms/Finnmark.

Ullsfjordforbindelsen skal bedre framkommeligheten for alle brukere ved å erstatte fergen Breivikeidet og Svensby, og være et alternativ til vegtrasé som i dag ligger i skredfarlige områder.

3.4 Vurdering av ulike traséer

Flere traséer har blitt forkastet underveis på bakgrunn av at de ikke imøtekommer målene for prosjektet. Disse er behandlet av styringsgruppen og foreligger som eget vedlegg til planbeskrivelsen, - en silingsmatrise som viser hvilke traséer som har blitt vurdert og hvordan de ble vurdert. Silingsmatrisen ligger som vedlegg 1 til planbeskrivelsen.

Alle traséer som er konsekvensutredet er tilpasset vedtatt detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune (plan-ID 1845). Disse traséene er beskrevet i kapittel 9.1.