Regional plan fv. 91 Ullsfjordforbindelsen

  1. 1 Sammendrag
  2. 2 Innledning
  3. 3 Bakgrunn for planen
    1. 3.1 Bakgrunn
    2. 3.2 Krav om konsekvensutredning
    3. 3.3 Formål og målsettinger for planarbeidet
    4. 3.4 Vurdering av ulike traséer
  4. 4 Planprosess og medvirkning
  5. 5 Rammer og føringer
    1. 5.1 Nasjonal transportplan
    2. 5.2 Regional transportplan
    3. 5.3 Kommunale planer
      1. 5.3.1 Kommuneplanens arealdel for Tromsø kommune
      2. 5.3.2 Detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i Tromsø kommune
      3. 5.3.3 Reguleringsplan for Hjellnes grustak i Tromsø kommune
      4. 5.3.4 Detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune
      5. 5.3.5 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
      6. 5.3.6 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
    4. 5.4 Valg av vegstandard
  6. 6 Beskrivelse av planområdet
    1. 6.1 Dagens arealbruk
    2. 6.2 Kulturminner og kulturmiljø
    3. 6.3 Landskap
    4. 6.4 Friluftsliv
    5. 6.5 Naturmangfold
    6. 6.6 Landbruk
    7. 6.7 Reindrift
    8. 6.8 Nasjonal sykkelrute
    9. 6.9 El-infrastruktur
    10. 6.10 Trafikkforhold
  7. 7 Beskrivelse av planforslaget
    1. 7.1 Beskrivelse av trasé
    2. 7.2 Planlagt arealbruk
    3. 7.3 Regional planbestemmelse
    4. 7.4 Regional planretningslinje
  8. 8 Virkninger av planforslaget
    1. 8.1 Regional planbestemmelse og retningslinje
    2. 8.2 Virkning av regional planretningslinje
    3. 8.3 Landskap
    4. 8.4 Kulturminner og kulturmiljø
    5. 8.5 Naturmangfold
    6. 8.6 Landbruk
    7. 8.7 Nasjonal sykkelrute
    8. 8.8 Samfunnsmessige virkninger
    9. 8.9 El-infrastruktur
    10. 8.10 Avveininger av virkninger for valgt trasé
  9. 9 Konsekvensutredning og andre samfunnsmessige virkninger
    1. 9.1 Beskrivelse av alternativene som er utredet
      1. 9.1.1 Beskrivelse av tiltak på delområde A
      2. 9.1.2 Beskrivelse av tiltak på delområde B
      3. 9.1.3 Beskrivelse av tiltak på delområde C
      4. 9.1.4 Beskrivelse av brukryssinger over Straumen
      5. 9.1.5 Beskrivelse av forslag til brukryssing over Kjosen
      6. 9.1.6 EL-infrastruktur i området
    2. 9.2 Prissatte konsekvenser
      1. 9.2.1 Trafikk- og samfunnsøkonomisk analyse
      2. 9.2.2 Grunnforhold
      3. 9.2.3 Skredvurderinger
      4. 9.2.4 Anleggskostnader
      5. 9.2.5 Anleggskostnader
    3. 9.3 Ikke prissatte konsekvenser
      1. 9.3.1 Innhold og metode
      2. 9.3.2 Landskapsbilde
      3. 9.3.3 Nærmiljø og friluftsliv
      4. 9.3.4 Naturmangfold
      5. 9.3.5 Kulturminner og kulturmiljø
      6. 9.3.6 Naturressurser
      7. 9.3.7 Sammenstilling av alternativer
      8. 9.3.8 Avbøtende tiltak
    4. 9.4 Andre samfunnsmessige virkninger
      1. 9.4.1 En overordnet vurdering av videre forbindelse nordover med konsekvenser for Ullsfjordforbindelsen
      2. 9.4.2 KVU vegsystemet i Tromsø-regionen
      3. 9.4.3 Lokale og regionale virkninger basert på effektmålene
    5. 9.5 Etappevis utbygging
    6. 9.6 Om påkoblingen Breivikeidet bru – Hov
    7. 9.7 Risiko og sårbarhetsanalyse
    8. 9.8 Samlet vurdering og anbefaling av vegtrasé
  10. 10 Gjennomføring av planen
  11. 11 Vedlegg

5 Rammer og føringer

5.1 Nasjonal transportplan

Nasjonal transportplan 2018–2029 er en plan for hvordan vi de neste tolv årene skal arbeide i retning av det overordnede og langsiktige målet i transportpolitikken, som er:

Et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.

Regjeringen har lagt vekt på en balansert måloppnåelse. Dette innebærer å gjøre prioriteringer slik at ressursbruken bidrar i retning av de tre hovedmålene:

  • Bedre framkommelighet for personer og gods i hele landet
  • Redusere transportulykkene i tråd med nullvisjonen
  • Redusere klimagassutslippene i tråd med en omstilling mot et lavutslippsamfunn og redusere andre negative miljøkonsekvenser.

5.2 Regional transportplan

Troms fylkeskommune slutter seg til målsetningen i Nasjonal transportplan. Regional transportplan har i tillegg følgende hovedmål for planperioden 2018-2029:

Transportsystemet i Troms forvaltes og utvikles på en måte som bidrar til

  • en god samfunnsutvikling,
  • understøtter næringslivets konkurransekraft
  • og omstilling til lavutslippssamfunnet.

5.3 Kommunale planer

5.3.1 Kommuneplanens arealdel for Tromsø kommune

Kommuneplanens arealdel ble vedtatt i 2017 og gjelder for perioden 2017-2026. Området som omfattes av den regionale planen er i kommuneplanens arealdel i hovedsak angitt som LNFR-område.

Kart. - Klikk for stort bilde

 

5.3.2 Detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i Tromsø kommune

Det ble varslet oppstart av arbeid med detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i februar 2018. Planområdet ligger i Tromsø kommune, men blir ikke direkte berørt av regional plan. Vi kan forvente en høyere årsdøgntrafikk (ÅDT) når en eventuell utbygging av området er ferdigstilt. Tromsø kommune har i kommuneplanens arealdel for 2017-2026 tilrettelagt for fritidsbebyggelse i området det er igangsatt planarbeid i.

5.3.3 Reguleringsplan for Hjellnes grustak i Tromsø kommune

Reguleringsplanen for Hjellnes grustak (plan-ID 1318) trådte i kraft i 1996. Planområdet ligger i Tromsø kommune. Her er det planlagt for drift og utvinning 50 år fram i tid. Ny trasé for fylkesveg 91 vil gå gjennom deler av grustaket.

Kart. Reguleringsplan for Hjellnes grustak - Klikk for stort bildeFigur 1 Reguleringsplan for Hjellnes grustak

Kartutsnittet viser at reguleringsplan for Hjellnes grustak blir berørt av regional plan. Ny trasé for fylkesveg 91 går gjennom deler grustaket. Avgrensningen av regional plan er vist med rød stiplet linje.

5.3.4 Detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune

Detaljreguleringen (plan-ID 1845) trådte i kraft i mai 2017. Detaljreguleringen legger til rette for omlegging av fv. 91 fra Breivikeidet bru til Hov. Vedtatt plan er retningsgivende for arbeidet med regional plan, jamfør Fylkestinget sitt vedtak i 2015 hvor det ble vedtatt at planarbeidet skal ses i sammenheng med ny trasé Breivikeidet - Hov.

Kart. Detaljregulering for Breivikeidet bru - Hov. - Klikk for stort bildeVedtatt detaljregulering for Breivikeidet bru – Hov. Veglinja er markert med svart på kartet.

 

5.3.5 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune

5.3.6 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune

Ullsfjordforbindelsen i arealplanen til Lyngen kommune:

Kart. Ullsfjordforbindelsen i arealplanen til Lyngen kommune. - Klikk for stort bilde

Lyngen kommune har tegnet inn en framtidig hovedveg vist ved rød strek på utsnitt av plankartet her. Traséer vil berøre grønn skravur LNFR (Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift) området.

5.4 Valg av vegstandard

Utgangspunktet for planleggingen er basert på en ÅDT 1500-4000 trafikkmengde. Årsdøgntrafikk (ÅDT) betyr gjennomsnittlig trafikkmengde pr. døgn beregnet ut fra total (faktisk eller beregnet) trafikkmengde for hele året, delt på antall dager i året. Dette angir dimensjoneringsklasse Hø2 (øvrige hovedveger) med vegbredde 7,5 meter, og 80 km/t. Valg av dimensjoneringsklasse tar utgangspunkt i vegens funksjon, årsdøgntrafikk og fartsgrense. Vegen dimensjoneres for modulvogntog.

Dette standardvalget er retningsgivende for undersøkelser og kostnadsberegning i regional plan. Kostnader skal være et moment ved vurdering av løsning og trasévalg. Standardvalget fastsettes endelig i reguleringsplan.

Figur. Dette bildet viser en tverrprofil for dimensjoneringsklasse Hø2. - Klikk for stort bildeDette bildet viser en tverrprofil for dimensjoneringsklasse Hø2.