5.1 Nasjonal transportplan
Nasjonal transportplan 2018–2029 er en plan for hvordan vi de neste tolv årene skal arbeide i retning av det overordnede og langsiktige målet i transportpolitikken, som er:
Et transportsystem som er sikkert, fremmer verdiskaping og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet.
Regjeringen har lagt vekt på en balansert måloppnåelse. Dette innebærer å gjøre prioriteringer slik at ressursbruken bidrar i retning av de tre hovedmålene:
- Bedre framkommelighet for personer og gods i hele landet
- Redusere transportulykkene i tråd med nullvisjonen
- Redusere klimagassutslippene i tråd med en omstilling mot et lavutslippsamfunn og redusere andre negative miljøkonsekvenser.
5.2 Regional transportplan
Troms fylkeskommune slutter seg til målsetningen i Nasjonal transportplan. Regional transportplan har i tillegg følgende hovedmål for planperioden 2018-2029:
Transportsystemet i Troms forvaltes og utvikles på en måte som bidrar til
- en god samfunnsutvikling,
- understøtter næringslivets konkurransekraft
- og omstilling til lavutslippssamfunnet.
5.3.1 Kommuneplanens arealdel for Tromsø kommune
Kommuneplanens arealdel ble vedtatt i 2017 og gjelder for perioden 2017-2026. Området som omfattes av den regionale planen er i kommuneplanens arealdel i hovedsak angitt som LNFR-område.
5.3.2 Detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i Tromsø kommune
Det ble varslet oppstart av arbeid med detaljregulering for Breiviknes hyttefelt i februar 2018. Planområdet ligger i Tromsø kommune, men blir ikke direkte berørt av regional plan. Vi kan forvente en høyere årsdøgntrafikk (ÅDT) når en eventuell utbygging av området er ferdigstilt. Tromsø kommune har i kommuneplanens arealdel for 2017-2026 tilrettelagt for fritidsbebyggelse i området det er igangsatt planarbeid i.
5.3.3 Reguleringsplan for Hjellnes grustak i Tromsø kommune
Reguleringsplanen for Hjellnes grustak (plan-ID 1318) trådte i kraft i 1996. Planområdet ligger i Tromsø kommune. Her er det planlagt for drift og utvinning 50 år fram i tid. Ny trasé for fylkesveg 91 vil gå gjennom deler av grustaket.
Figur 1 Reguleringsplan for Hjellnes grustak
Kartutsnittet viser at reguleringsplan for Hjellnes grustak blir berørt av regional plan. Ny trasé for fylkesveg 91 går gjennom deler grustaket. Avgrensningen av regional plan er vist med rød stiplet linje.
5.3.4 Detaljregulering for fv. 91 Breivikeidet bru – Hov i Tromsø kommune
Detaljreguleringen (plan-ID 1845) trådte i kraft i mai 2017. Detaljreguleringen legger til rette for omlegging av fv. 91 fra Breivikeidet bru til Hov. Vedtatt plan er retningsgivende for arbeidet med regional plan, jamfør Fylkestinget sitt vedtak i 2015 hvor det ble vedtatt at planarbeidet skal ses i sammenheng med ny trasé Breivikeidet - Hov.
Vedtatt detaljregulering for Breivikeidet bru – Hov. Veglinja er markert med svart på kartet.
5.3.6 Kommuneplanens arealdel for Lyngen kommune
Ullsfjordforbindelsen i arealplanen til Lyngen kommune:
Lyngen kommune har tegnet inn en framtidig hovedveg vist ved rød strek på utsnitt av plankartet her. Traséer vil berøre grønn skravur LNFR (Landbruks-, natur- og friluftsformål samt reindrift) området.
5.4 Valg av vegstandard
Utgangspunktet for planleggingen er basert på en ÅDT 1500-4000 trafikkmengde. Årsdøgntrafikk (ÅDT) betyr gjennomsnittlig trafikkmengde pr. døgn beregnet ut fra total (faktisk eller beregnet) trafikkmengde for hele året, delt på antall dager i året. Dette angir dimensjoneringsklasse Hø2 (øvrige hovedveger) med vegbredde 7,5 meter, og 80 km/t. Valg av dimensjoneringsklasse tar utgangspunkt i vegens funksjon, årsdøgntrafikk og fartsgrense. Vegen dimensjoneres for modulvogntog.
Dette standardvalget er retningsgivende for undersøkelser og kostnadsberegning i regional plan. Kostnader skal være et moment ved vurdering av løsning og trasévalg. Standardvalget fastsettes endelig i reguleringsplan.
Dette bildet viser en tverrprofil for dimensjoneringsklasse Hø2.