Fylkesplan Troms 2014-2025

  1. 1 Forord
  2. 2 Bakgrunn og rammer for fylkesplanen
    1. 2.1 Formålet med fylkesplan
    2. 2.2 Om planutkastet
  3. 3 Nordområdene
    1. 3.1 Global oppvarming
    2. 3.2 Samferdsel
    3. 3.3 Kultur
    4. 3.4 Kvenene
    5. 3.5 Strategier kapittel 3
  4. 4 Næringsstrategier, FOU og kompetanse
    1. 4.1 Naturressurser som grunnlag
    2. 4.2 Næringsmiljø og innovative næringsklynger
    3. 4.3 Strategiplan for næringsutvikling i Troms
    4. 4.4 Innovasjonsinfrastruktur, FoU og institusjonell handlingskapasitet
    5. 4.5 Kompetansebehov og høyere utdanning
    6. 4.6 Kapital
    7. 4.7 Rekruttere og beholde arbeidskraft
    8. 4.8 Samferdsels- og samfunnsinfrastruktur
    9. 4.9 Handlingsrom for egne prioriteringer
    10. 4.10 Strategier kapittel 4
  5. 5 Senterstrategi
    1. 5.1 Sentrenes rolle for kultur og kompetanse
    2. 5.2 Videregående skoler og senterstruktur
    3. 5.3 Kulturelle arenaer
    4. 5.4 Samferdsel og senterstruktur
    5. 5.5 Strategier kapittel 5
      1. 5.5.1 Samferdsel
      2. 5.5.2 Bredbånd
      3. 5.5.3 Kultur
      4. 5.5.4 Videregående opplæring
  6. 6 Arealpolitikk og -forvaltning
    1. 6.1 Strategi kapittel 6
    2. 6.2 Arealpolitiske retningslinjer
  7. 7 Folkehelse
    1. 7.1 Helsetilstanden i Troms – noen utviklingstrekk
    2. 7.2 Et kunnskapsbasert folkehelsearbeid
    3. 7.3 Et helsefremmende Troms
    4. 7.4 Strategier kapittel 7
  8. 8 Urfolksdimensjonen
    1. 8.1 Strategier kapittel 8
  9. 9 Tannhelse
    1. 9.1 Strategier kapittel 9
  10. 10 Videregående opplæring
    1. 10.1 Strategier kapittel 10
    2. 10.2 Øke gjennomføringsgraden
      1. 10.2.1 Strategier kapittel 10.2
  11. 11 Vedlegg
    1. 11.1 Vedlegg 1: Handlingsprogram for fylkesplan for Troms 2014-2025
    2. 11.2 Strategiske føringer på operatører

9 Tannhelse

Mål:

Sørge for at tannhelsetjenester, herunder spesialisttjenester, i rimelig grad er tilgjengelige for alle som bor eller midlertidig oppholder seg i fylket. (Lov om tannhelsetjenesten, § 1-1)

God tannhelse er viktig for folkehelsen. Nord-Norge har historisk hatt et dårligere utgangspunkt enn resten av landet når det gjelder tannhelse hos voksne. Dårlig stabilitet i tannlegestillingene gjennom mange år har vært en utfordring og bidrar til høye kostnader.

En bevisst satsing på kompetanse knyttet til tannhelse har gitt resultater og må fortsette. Troms fylkeskommune har driftsansvaret for Universitetstannklinikken i Tromsø, og eier og har ansvaret for Tannhelsetjenestens kompetansesenter for NordNorge (TkNN).

Universitetstannklinikken gir klinisk opplæring av inntil 16 nye tannpleierstudenter og 40 nye tannlegestudenter per år. Nyutdannet tannhelsepersonell har i stor grad fått sin første jobb i landsdelen. Tannhelsetjenestens kompetansesenter for NordNorge utdanner spesialister, driver forskning og tilbyr pasientbehandling på spesialistnivå. Gjennom denne kompetanseklyngen, med nyskapende institusjonelle koplinger, er ca. 90 nye kompetansearbeidsplasser blitt lokalisert til landsdelen, i tillegg til de universitetsansatte.

Den offentlige tannhelsetjenesten i Troms har 25 tannklinikker. Det er flere indikasjoner på at reiseavstand er et hinder for tannbehandling. Det gjelder ordinær tannbehandling, men i enda større grad spesialistbehandling. For å oppnå et tannhelsetilbud til voksne utenfor byene, et pasientgrunnlag som tillater noe mer desentralisert lokalisering av klinikkene og bedret rekruttering gjennom en mer allsidig praksis for tannhelsepersonellet, er det viktig at Troms fylkeskommune fortsatt tilbyr tannhelsetjenester til voksne. God tilgjengelighet til befolkningen utenom de prioriterte gruppene i tannhelsetjenesteloven, forutsetter at man ser på ressurser i offentlig og privat tannhelsetjeneste i sammenheng.

Den offentlige tannhelsetjenesten i Troms har en høy andel av de prioriterte gruppene under tilsyn sammenlignet med andre fylker, men etterslepet er mange steder ganske høyt. Tannhelsen blant 5-åringer er på landsgjennomsnittet. Tannhelsen blant 12- åringer er dårligere enn landsgjennomsnittet, mens tannhelsen blant 18-åringer er relativt dårligere enn 12-åringene igjen. Vi vet forholdsvis lite om tannhelsen i voksenbefolkningen.

Fylkeskommunen skal fremme tannhelsen i befolkningen og ved sin tannhelsetjeneste sørge for nødvendig forebyggelse og behandling. Den skal spre opplysning om og øke interessen for hva den enkelte selv og allmennheten kan gjøre for å fremme tannhelsen (Lov om tannhelsetjenesten § 1-2).

9.1 Strategier kapittel 9

  • Forebyggende tiltak prioriteres foran behandling (Lov om tannhelsetjenesten § 1-3).
  • Redusere etterslepet i prioriterte grupper.
  • Arbeide for mer stabil tannlegedekning.
  • Stimulere til økt produktivitet.
  • Graden av desentralisering av klinikker må veies opp mot muligheten for å rekruttere personell og utvikle et godt faglig miljø.
  • Erverve kunnskap om tannhelsetilstanden i befolkningen og hvilke grupper som har dårlig tilgjengelighet. • Arbeide for stabil spesialistdekning på TkNN.
  • Utdanne spesialister på TkNN for en framtidig stabil spesialistdekning.
  • Erverve kunnskap om hvordan grupper med dårlig tannhelse kan få hjelp til å ta ansvar for sin tannhelse.
  • Samarbeide om folkehelsetiltak, også på kommunenivå.