Fylkesplan Troms 2014-2025

  1. 1 Forord
  2. 2 Bakgrunn og rammer for fylkesplanen
    1. 2.1 Formålet med fylkesplan
    2. 2.2 Om planutkastet
  3. 3 Nordområdene
    1. 3.1 Global oppvarming
    2. 3.2 Samferdsel
    3. 3.3 Kultur
    4. 3.4 Kvenene
    5. 3.5 Strategier kapittel 3
  4. 4 Næringsstrategier, FOU og kompetanse
    1. 4.1 Naturressurser som grunnlag
    2. 4.2 Næringsmiljø og innovative næringsklynger
    3. 4.3 Strategiplan for næringsutvikling i Troms
    4. 4.4 Innovasjonsinfrastruktur, FoU og institusjonell handlingskapasitet
    5. 4.5 Kompetansebehov og høyere utdanning
    6. 4.6 Kapital
    7. 4.7 Rekruttere og beholde arbeidskraft
    8. 4.8 Samferdsels- og samfunnsinfrastruktur
    9. 4.9 Handlingsrom for egne prioriteringer
    10. 4.10 Strategier kapittel 4
  5. 5 Senterstrategi
    1. 5.1 Sentrenes rolle for kultur og kompetanse
    2. 5.2 Videregående skoler og senterstruktur
    3. 5.3 Kulturelle arenaer
    4. 5.4 Samferdsel og senterstruktur
    5. 5.5 Strategier kapittel 5
      1. 5.5.1 Samferdsel
      2. 5.5.2 Bredbånd
      3. 5.5.3 Kultur
      4. 5.5.4 Videregående opplæring
  6. 6 Arealpolitikk og -forvaltning
    1. 6.1 Strategi kapittel 6
    2. 6.2 Arealpolitiske retningslinjer
  7. 7 Folkehelse
    1. 7.1 Helsetilstanden i Troms – noen utviklingstrekk
    2. 7.2 Et kunnskapsbasert folkehelsearbeid
    3. 7.3 Et helsefremmende Troms
    4. 7.4 Strategier kapittel 7
  8. 8 Urfolksdimensjonen
    1. 8.1 Strategier kapittel 8
  9. 9 Tannhelse
    1. 9.1 Strategier kapittel 9
  10. 10 Videregående opplæring
    1. 10.1 Strategier kapittel 10
    2. 10.2 Øke gjennomføringsgraden
      1. 10.2.1 Strategier kapittel 10.2
  11. 11 Vedlegg
    1. 11.1 Vedlegg 1: Handlingsprogram for fylkesplan for Troms 2014-2025
    2. 11.2 Strategiske føringer på operatører

6 Arealpolitikk og -forvaltning

«En bærekraftig utvikling er en utvikling som imøtekommer dagens behov uten å ødelegge mulighetene for at kommende generasjoner skal få tilfredsstille sine behov» (Verdenskommisjonen for miljø og utvikling, 1987).

Noen sentrale lover og bestemmelser med betydning for arealplanlegging og -forvaltning i Troms:

  •  Plan- og bygningsloven
  • Naturmangfoldloven
  • Kulturminneloven
  • Retningslinjer for INON-områder
  • Den europeiske landskapskonvensjonen
  • Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging
  • Rikspolitiske retningslinjer for samordnet areal- og transportplanlegging
  • Statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjøen
  • Statlig planretningslinje for klima- og energiplanlegging i kommunene

Mål:

Arealforvaltningen skal være forutsigbar og legge til rette for god og bærekraftig nærings- og samfunnsutvikling basert på oppdatert kunnskap og godt planverk i kommunene.

Troms fylke har et sjøareal på 12 000 km² og et samla land- og ferskvannsareal på nesten 26 000 km², herav mye fjell. Bare 8 000 km² av landarealet ligger lavere enn 300 moh. I overkant av 3 000 km² ligger lavere enn 100 moh., som i de fleste tilfeller kan regnes som velegnet til utbygging av boliger og til næringsformål. Selv om Troms tilsynelatende har rikelig med areal er det svært mange interesser som konkurrerer om de mest anvendelige områdene.

Det er viktige forskjeller mellom by og distrikt knyttet til arealutfordringer. I byer er samordning av areal- og transportplanlegging en sentral utfordring, og vekstproblematikk knyttet til tilrettelegging av bolig-, rekreasjons- og næringsarealer er gjerne mer framtredende enn i distriktskommunene. I spredtbygde områder er mange av utfordringene i arealplanlegginga knyttet til ønske om spredt bolig- og fritidsbebyggelse, samt tiltak (energi, bergverk) i og nært inngrepsfrie områder.

Store deler av landarealet ligger langs kystlinja og særlig i kystnære sjøområder er det etter hvert blitt tiltakende interessekonflikter. Byggeforbudet i 100-metersbeltet langs sjøen er videreført og strammet inn gjennom ny plan- og bygningslov og gjennom statlige planretningslinjer for differensiert forvaltning av strandsonen langs sjø. I 100-metersbeltet skal det tas særlig hensyn til naturmiljø, kulturmiljø, friluftsliv, landskap og andre allmenne interesser.

Fra å være bortimot «dårligst i klassen», er det de siste år igangsatt arbeid med utarbeiding og rullering av kommuneplanens arealdel i en rekke kommuner. Fylkeskommunen bidrar bl.a. gjennom tilskudd til regionalt plankontor i Nord-Troms. Prosjektet «Kystplan Troms» er også initiert av fylkeskommunen og har som mål at alle kommuner i fylket innen få år skal ha en oppdatert arealplan for sjøområdene. Dette arbeidet må ses i sammenheng med og koordineres med planleggingen på land.

Klimatilpasning vil bli mer sentralt framover. «Klimaprosjekt Troms» ledes av Fylkesmannen i Troms og har fokus på klimatilpasning i et samfunnssikkerhetsperspektiv. I prosjektet utvikles det to konkrete verktøy til bruk i regional og kommunal planlegging: «Klimaprofil Troms» og «Klimahjelperen».

«Klimaprofil Troms» inneholder oppdatert oversikt over forventede virkninger/konsekvenser av pågående klimaendringer, innenfor tema temperatur og (ekstrem) nedbør, havnivåstigning, flom og skred. «Klimahjelperen» er en veiledning for hvordan og på hvilke plannivå kommunene kan og bør ta inn klimatilpasning som tema i planleggingen, for å forebygge risiko for tap av liv, helse, viktig infrastruktur, samfunnsviktige funksjoner og større materielle verdier. Klimatilpasning i planleggingen skal bidra til å gjøre samfunnet mer robust mot sannsynlige konsekvenser av de pågående klimaendringene.

Fylkeskommunen har tre roller innenfor arealforvaltningen. For det første som regionalpolitisk aktør, der oppgaven er å bidra til og legge til rette for positiv samfunnsutvikling på alle sektorer. Fylkesplanen fokuserer på økt verdiskapning og vekst. Innenfor arealpolitikken gir spesielt ekspansjon innenfor sektorer som havbruk, bergverk, opplevelsesbasert reiseliv og energiproduksjon/kraftlinjer store utfordringer i spenningsfeltet mellom bruk og vern av arealer. Dette gjelder både hensynet til vern av natur- og kulturverdier, og også i forhold til tradisjonelle næringer – spesielt fiskeri, landbruk og reindrift.

Den andre rollen er som forvalter av lover. Fylkeskommunen er tillagt myndighet på flere områder, og skal også gjennom å inneha faglig kunnskap bidra til at nasjonale målsettinger nedfelt i lover, internasjonale konvensjoner mm. blir oppfylt.

Fylkeskommunen er gjennom plan- og bygningslovens § 3-4 tildelt en tredje rolle som veileder for kommunenes arbeid med arealforvaltning. Fylkeskommunen arrangerer månedlige møter i regionalt planforum, der kommuner og sektormyndigheter møtes for å drøfte konkrete planer, samt kurs og samlinger der planarbeid er tema.

Sjømatmeldinga[1] har som visjon at Norge skal være verdens fremste sjømatnasjon. Potensialet og mulighetene innenfor havbrukssektoren vektes tungt i denne sammenheng. Det legges i økende grad til rette for produksjonsøkning i den nordlige landsdel og tunge aktører i næringa har også blikket rettet nordover. Areal som ressurs er en av de viktigste premisser for lønnsom akvakulturproduksjon i framtida. Troms fylkeskommune bruker store ressurser på revisjon av kommunale planer for kystsonen og tilrettelegging for akvakultur. Det er en forutsetning at kommunenes og fylkeskommunenes tilrettelegging for akvakultur i sjø gir økonomiske ringvirkninger lokalt/regionalt. Eiendomsskatteordningen for sjøbaserte akvakulturanlegg slik den er i dag gir lite igjen til kommunene. Fylkestinget har derfor gått inn for at det innføres ei arealavgift for havbruksnæringen som skal gå til vertskommunene og at vertskommunene skal få kompensert for sine utgifter med å tilrettelegge areal for havbruksnæringen.

[1]. Meld. St. 22 (2012–2013) Verdens fremste sjømatnasjon.

6.1 Strategi kapittel 6

  • Arbeide for å innføre en arealavgift for havbruksnæringen som skal gå til vertskommunene og at vertskommunene skal få kompensert for sine utgifter med å tilrettelegge areal for havbruksnæringen.

6.2 Arealpolitiske retningslinjer

Retningslinjene som angis her tar utgangspunkt i planprogrammet og planens øvrige kapitler, og framhever vesentlige regionale interesser for Troms fylke. Retningslinjene kan gi fylkeskommunen og statlige etater grunnlag for å fremme merknader og innsigelser til planer som fremmes.

Det legges for øvrig til grunn at både regional og kommunal planlegging baserer seg på rammer gitt av staten (lovverk, nasjonale forventninger, nasjonale planbestemmelser og planretningslinjer) og i andre regionale planer.

Næringsutvikling og nordområdepolitikk:

  1. I arealplanlegging og -forvaltning skal det legges vekt på å sikre arealressurser på sjø og land som kan gi grunnlag for bærekraftig verdiskapning, næringsutvikling og sysselsetting. Kartlegging, identifisering og verdivurdering skal ligge til grunn og tiltak skal avveies mot ikke-kommersielle interesser.

    Senterstruktur, by- og tettstedsutvikling, arealbruk:
     
  2. Lokalisering av boligområder, arbeidsplasser og handels-/servicetilbud (næringsvirksomhet og tjenesteyting), samt offentlige tjenester (skole, barnehage, helseog omsorgsinstitusjoner m.m.) skal skje med hensyn til effektiv utnyttelse av arealer og infrastruktur, lavest mulig energi- og transportbehov og redusert bilavhengighet.
  3. Mål om å ta persontransportvekst med kollektivtrafikk, gang og sykkel må legges til grunn for arealplanlegging i byer og tettsteder.
  4. Ved ønske om tiltak i hittil ubebygde områder, skal det alltid først vurderes om utbyggingsbehovet kan løses innenfor allerede avsatte byggeområder.
  5. Offentlighetens tilgang til strandsonen skal vektlegges.

    Folkehelse:
     
  6. Enkel tilgang for alle til natur- og friluftsområder og gode møteplasser for fysisk aktivitet og sosialt fellesskap vektlegges.
  7. Byer og tettsteder i Troms skal ha gode miljøkvaliteter, universell utforming, sammenhengende grøntstrukturer og sammenhengende hovednett for gående og syklende.

Regionale planer med betydning for arealplanlegging og -forvaltning i Troms:

  • Regional transportplan for Troms 2014-2023. Mål og strategidel.
  • Regional plan for landbruk i Troms 2014 - 2025.
  • Regional plan for reindrift i Troms. Under arbeid.
  • Regional plan for folkehelse. Under arbeid. (Gjeldende plan er Folkehelse, idrett og friluftsliv 2008-2013.)
  • Kulturarvplan for Troms. Under arbeid. (Gjeldende plan er Kulturarvplan for Troms 2011 - 2014.) • Regional plan for handel og service. Under arbeid. (Gjeldende plan er Fylkesdelplan for kjøpesenter i Troms 2003.)
  • Regional plan for friluftsliv, vilt og innlandsfisk. Under arbeid. (Gjeldende plan er Folkehelse, idrett og friluftsliv 2008-2013.)

Samordna areal- og transportplanlegging

Rikspolitiske retningslinjer for areal- og transportplanlegging definerer det slik: Planlegging av utbyggingsmønsteret og transportsystemet bør samordnes slik at det legges til rette for en mest mulig effektiv, trygg og miljøvennlig transport, og slik at transportbehovet kan begrenses. Det bør legges vekt på å få til løsninger som kan gi korte avstander i forhold til daglige gjøremål og effektiv samordning mellom ulike transportmåter.

En langsiktig og planmessig styrt lokalisering av boligbygging og transportinfrastruktur vil på lang sikt forebygge køproblematikk, fremme bruken av sykkel og gange og redusere behovet for bilbruk. Samordna areal og transportplanlegging krever samarbeid mellom stat, fylkeskommune og kommune, og bør styres av langsiktige avtaler.

Harstad og Tromsø preges av tildels sterkt økende biltrafikk. Tromsø har hatt spesielt stor befolkningsvekst med tilhørende vekst i biltrafikk. Uten tiltak vil stadig større areal brukes for transportformål, mens areal for bolig, næring og grøntområder reduseres. Dette har negative følger for trafikksikkerhet, tilgjengelighet og miljø (klima, støv og støy).

Boligbygging og etablering/samordning av store arbeidsplasser langs viktige kollektivtraseer nær knutepunkt eller bydelssentra og langsiktig parkeringspolitikk er viktige tiltak.