Ti kommuner i gang med Aktiv formidling

Startskuddet har gått for de ti kommunene i Troms som har fått midler fra Nasjonalbiblioteket for å igangsette høytlesingsprosjekt med fokus på foreldre. Noen kommuner har ett prosjekt, mens fire bibliotek ønsker å innlemme begge aktivitetene i løpet av året som kommer.

Presentasjon av kompetansebanken

På vårt temamøte i januar hadde vi besøk av Venke Uglenes som presenterte Nasjonalbibliotekets kompetansebank.

Arbeidsstipend til forfattere bosatt i Nord-Norge

De to årlige arbeidsstipendene til forfattere bosatt i Nord-Norge nå lyst ut. Søknadsfrist er 31. mars 2024.

Overgangen til Quria er starta

De første bibliotekene i Troms har nå starta prosessen med endring av nytt biblioteksystem fra Mikromarc til Quria. Bibliotekene i Nord-Troms forventes å få nytt biblioteksystem i første uka i mars.

Nasjonalbiblioteket gir penger til Troms!

Det er gledelig å kunne opplyse om at bibliotekene i Troms har fått tilslag på mange søknader om midler fra Nasjonalbiblioteket for 2024.

Samenes nasjonaldag og samisk uke

Vi oppfordrer bibliotekene i fylket til å markere samenes nasjonaldag 6.  februar i hele den samiske uka,.

Velkommen til vår nye nettside

Vi har nå igjen blitt Troms fylkeskommune og Troms fylkesbibliotek, og har fått nye nettsider.

IBBY 2023 er over

Da er IBBY 2023 gjennomført i Harstad, Tromsø og Senja.

Vellykket avslutningsseminar i Senja

Det toårige prosjektet “Studenten i folkebiblioteket” ble avslutta med seminaret “Bibliotek som medspiller for utdanning i distriktene" på Finnsnes.

Stor deltakelse fra Senja på Bibliobattles

Vi har fått en tekst fra Arne-Harald Steilbu om gjennomføring av årets Bibliobattles på Senja bibliotek.