Stor deltakelse fra Senja på Bibliobattles

Vi har fått en tekst fra Arne-Harald Steilbu om gjennomføring av årets Bibliobattles på Senja bibliotek.

Barn og unge i et bibliotek som ser på en stor skjerm - Klikk for stort bildeAlle følger med når egne byggverk vises på streamen Arne-Harald Steilbu/Senja bibliotek

Aktiv markedsføring i år

Vi var ikke fornøyd med deltagelsen i 2022 og gjorde derfor en jobb for å reklamere for Bibliobattles denne gangen. Det vi gjorde var å skrive ut lokalt tilpassede foldere som ble delt ut til barna på Silsand barneskole, Finnsnes barneskole og Trollvik skole (fra 4. klasse og oppover) og på Finnsnes ungdomsskole. Totalt ble det delt ut ca 700 foldere. Det ble også sendt foldere og plakater via e-post til alle avdelingene. Der ble det i alle fall hengt opp plakater.

Arrangement på biblioteket

Vi la opp til arrangement på biblioteket fra 17.00 til 21.00 hver kveld fra mandag til fredag. Jeg og Skjalg Stangnes var på jobb disse kveldene. Veldig bra å ha med en som kunne Minecraft bedre enn meg. Det var veldig trivelig å være sammen med barna/ungdommene. De var ivrige og konsentrerte. Vi så på stream fra 18.00-19.30 hver kveld, så var det pizza ca  19.30.

Flere deltakere enn vi trodde

Var vel egentlig litt skuffet over at det ikke kom så mange (fra 2-7 stykker). Men, de som kom hadde ikke egne brukere til Minecraft og brukte de seks pc-ene vi hadde satt opp. Bredbåndsfylket sponser oss med en egen linje ut av Kunnskapsparken og den fungerte godt. Vi har totalt ti Minecraftbrukere til utlån. Skjønte på torsdag og fredag at det var mange med hjemmefra og det ble sagt på streamen at det bare var en kommune i Norge som hadde flere deltakere enn Senja. Da skjønte jeg at de som har eget utstyr og bruker, satt hjemme og bygde. Den lille skuffelsen jeg satt med forsvant og ble erstattet av en følelse av å ha lyktes!

Til neste år har vi lyst til å gjøre omtrent det samme. I tillegg vil vi legge opp til lokale giveaways, arrangement når beste byggverk i Norge kåres og kåring av beste byggverk blant de som deltar fra Senja kommune.