Ti kommuner i gang med Aktiv formidling

Startskuddet har gått for de ti kommunene i Troms som har fått midler fra Nasjonalbiblioteket for å igangsette høytlesingsprosjekt med fokus på foreldre. Noen kommuner har ett prosjekt, mens fire bibliotek ønsker å innlemme begge aktivitetene i løpet av året som kommer.

KVinne og barn som sitter foran en bokhylle og leser - Klikk for stort bildeHyggelig lesestund.

Logga munnje

Loga munnjeer et prosjekt fra Sametinget som er retta mot foreldre som vil lære barna samisk. Bibliotekene skal samarbeide med helsestasjonene om å dele ut bøker til de minste, både 2-4-åringer og 4-6-åringer. I tillegg er det mulig å innpasse aktiviteter retta mot samiskspråklige, som eventyrstund, bokprater og utstillinger med forslag til andre bøker å lese.

Les høyt!

Les høyt! er et opplegg hentet fra Tromsø bibliotek, og har vært en vedvarende suksesshistorie i mer enn 10 år. Det er et enkelt opplegg hvor bibliotekets formidlere drar ut til skole og/eller barnehage for å bidra inn i foreldremøtene med høytlesing som tema. I løpet av 30 minutter får foreldrene høre hvorfor det er lurt å lese høyt, tips til hvordan man kan lese høyt og ikke minst hva som kan leses. I etterkant deles det ut en litteraturliste, og erfaringen fra Tromsø er at denne ofte er med når nye lånere kommer til biblioteket for å finne disse bokperlene til egen høytlesingspraksis.

Vi ønsker lykke til i arbeidet, og håper på mange gode høytlesingsstunder ute i Troms i løpet av året – både på norsk, samisk og andre språk!