Vellykket avslutningsseminar i Senja

Det toårige prosjektet “Studenten i folkebiblioteket” ble avslutta med seminaret “Bibliotek som medspiller for utdanning i distriktene" på Finnsnes.

Åtte mennesker sitter bak et bord - Klikk for stort bildeEn fin bukett paneldeltakere fra ulike organisasjoner

Arrangørene hadde laget et rikholdig program med bredt faglig innhold og god tid til samtaler mellom deltakerne.

Første dag

Dag en hadde et tverrfaglig program med tema som livslang læring, kompetanse- og rekrutteringsmessige utfordringer og muligheter, samhandling og et blikk på framtida for Senja kommune.  Nasjonalbibliotekets seniorrådgiver Arne Gundersen deltok på hele seminaret, og holdt også et innlegg om folkebibliotekenes mulighet til å bidra til regional utvikling.

Det var over femti deltakere og dagen ble avslutta med en panelsamtale med ansatte fra folke-, fylkes- og universitetsbibliotek, personalnettverket i Midt-Troms, ordfører, karriereveileder, studiesenteret og en student hvor både utfordringer og gode løsninger ble diskutert. Samtalen ble leda av biblioteksjef i Senja, Kristin Strand Iden, som utfordra deltakerne på mange områder.

Andre dag

To kvinner holder foredrag - Klikk for stort bildeSilja og Margrethe presenterer lokale strategier for innkjøp.

Programmet på dag to var retta mer mot bibliotekansatte. Her fikk vi blant annet en presentasjon av veilederen som er utarbeida i prosjektet og høre om hvordan UB og folkebibliotekene jobber med å utvikle sine samlinger av media til studentene. Ikke overraskende har de noe ulik praksis. Til slutt fortalte OsloMet om hvordan de jobber med prosjektet Kompetanseløft for formidling av forskningsbaser kunnskap i folkebibliotek.  Dette gjøres i samarbeid med bibliotekutdanningen og alle fylkesbibliotekene i hele landet og Senja bibliotek har fått  midler fra Nasjonalbiblioteket. Prosjektet skal utvikle et videreutdanningsemne for folkebibliotekene, arrangere workshops og kurs om formidling av åpen forskning og etablere samarbeid mellom universitetsbibliotek og folkebibliotek over hele landet. Dette gleder vi oss til!

Lenker

Se hele programmet og presentasjonene fra seminaret

Se opptak av dag en på Senja biblioteks youtube-konto

Se opptak av dag to på Senja biblioteks youtube-konto