Bibliotekpolitiske uttalelser fra Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge

Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge ga i møte 25. juni 2023 to bibliotekpolitiske uttalelser. En uttalelse om behovet for felles digital infrastruktur for folkebibliotek i Norge og en om utfordringene bibliotekene i Nord-Norge har med fjernlånstjenesten. Uttalelsene er sendt til Kultur- og likestillingsdepartementet og Nasjonalbiblioteket.

Strålende bransjetreff

Årets bransjetreff for litteraturmiljøet i Nord-Norge ble avviklet i strålende sol i Harstad 30. juni og 1. juli.

Vi gratulerer Sigrid Agnethe Hansen og Ingvild Solstad-Nøis med årets arbeidsstipend

I dag mottok Ingvild Solstad-Nøis og Sigrid Agnethe Hansen hver sitt arbeidsstipend på 100 000 kroner. Det var Marlene Berntsen Bråthen, fylkesråd for næring, plan, kultur og miljø i Troms og Finnmark fylkeskommune, som sto for overrekkelsen under «Litterært bransjetreff» i Harstad.

Bibliotekkampanjen Alt sammen på biblioteket er i gang!

Byrået Fete typer har sammen med ei arbeidsgruppe fra fylkesbibliotekene utarbeida flott materiell som kan brukes til oppslag, på nettsider og i sosiale medier.  Nå er det lett for dere i bibliotekene å få ut kampanjen lokalt.

Lokalsamling 3.0 - et formidlingsprosjekt

Tromsø bibliotek har fått 450 000 kroner fra Nasjonalbiblioteket til et forprosjekt der målet er å lage en plan for å åpne opp mer av lokalhistorisk samling slik at den kan formidles mer aktivt enn i dag.

Tildeling av stimuleringsmidler til forfattere bosatt i Nord-Norge

I Litteraturstrategi for Nord-Norge 2022-2025 er det bestemt at det hvert år skal avsettes søkbare stimuleringsmidler til forfattere bosatt i landsdelen. Nå er disse midlene tildelt

Hvor lang tid tar det å gi ut en bok, egentlig?

Som en del av landsdelens satsing på nordnorsk litteratur gjennom ble forfatter Monika Steinholm sendt ut på to turneer i Troms i april og mai.

Biblioteksjefmøtet i Troms - Vårens vakreste eventyr

Muligens en veldig dristig påstand, men for en jobb og for en innsats dere har lagt ned.

Nytt biblioteksystem ute på anbud

Vi har jobbet fram mot dette i over et år og gjort et langt og grundig arbeid med stor grad av involvering fra alle partene som er med i innkjøpet.

Etablerer privatarkivtjeneste i Troms

Fylkeskommunen etablerer en tjeneste som skal koordinere arbeidet med privatarkivene i Troms. Dette bidrar til å bevare viktig historie i Troms.