Se. Spør. Lytt.

I dag fikk fylkesordfører Kristina Torbergsen (Ap) og fylkesvaraordfører Benjamin Furuly (H) en innføring i årets viktigste folkeopplysningskampanje «Snakk om selvmordstanker – det kan redde liv».

Innspill til forslag om nytt inntektssystem

- Kommuneopplegget legger opp til nullvekst for Troms i 2025. Ved tillegg av usikre effekter, kan det også slå negativt ut for Troms. Det sa fylkesordfører Kristina Torbergsen i sitt innlegg under høringen om det nye inntektssystemet. Les hele innlegget, og alle innspillene, her.

Økt tilskudd til Frisklivsentraler i Troms

Hovedutvalget for kultur og helse har på vegne av Helsedirektoratet fordelt 1,3 millioner kroner til frisklivsentraler i Troms. Dette er en økning på over 400 000 kroner fra 2023.

–Det satses bredt

Hovedutvalg for kultur og helse har fordelt fire millioner til tilrettelegging, drift og ferdselsårer i Troms.

Seks millioner til folkehelsearbeid i kommunene

Kommunene som deltar i «Program for folkehelsearbeid i Troms» er for 6. år på rad tildelt midler fra fylkeskommunen.

Skal fremme god psykisk helse

To kommuner og tre regionale organisasjoner er tildelt midler for å fremme god psykisk helse.

Disse kunstnerne får reise- og fraktstøtte i 2024

Syv kunstnere vil motta støtte til arbeidsopphold, deltakelse på utstillinger og faglige arrangement i Norge og utlandet.

Disse får frivillighetstilskudd i 2024

Hovedutvalget for kultur og helse har tildelt 1.000.000 kroner til frivilligheten. 33 organisasjoner vil motta støtte til å skape opplevelser, aktiviteter og møteplasser i hele fylket i 2024.

Vil skape gode og trygge idrettsmiljø for unge

I forrige uke ble Omimodellen for idretten lansert på TUIL arena. Modellen skal hindre mobbing og utenforskap.

Tiltak for å sikre bærekraft i Helse Nord

- Helse Nord må styrke Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN). Et styrket UNN innebærer at Helse-Nord må prioritere økte bevilgninger, kapasitet og kompetanse til å møte de utfordringene og behovene som eksisterer i regionen, sier fylkesordfører Kristina Torbergsen (AP). Les fylkestinget i Troms sitt høringssvar til Helse Nord her.