Satsing på dataspillkultur i Troms

KRED Nord, det regionale kompetansesenteret for datakultur i Nord-Norge, har fått 500 000,- i støtte fra Troms fylkeskommune til arbeidet med å skape gode møteplasser og aktiviteter knyttet til dataspill. 

Senteret er etablert i Kåfjord kommune, og er en del av et nasjonalt samarbeidende nettverk, KRED Norge. 

Kompetansesentrene jobber for å spre informasjon om dataspillkultur, og veilede om metoder og modeller for å skape medvirkning og stimulere til aktiviteter knyttet til dette kulturuttrykket.

Dataspilling med KRED Nord - Klikk for stort bilde Frank Haugseth

Økende etterspørsel

– Vi er utrolig takknemlige for at Troms fylkeskommune er med å støtte vårt arbeid med å spre kunnskap og erfaringer om dataspillkultur. Etterspørselen i Troms er økende, med forespørsler om å gjøre foredrag, aktiviteter, komme på omvisninger, samt å støtte lokale prosjekter, sier Frank Haugseth i KRED Nord.  

– Det er tydelig at dataspill er et kulturuttrykk flere ønsker å utforske og tilrettelegge for. Med støtten kan vi nå ut til flere kommuner i Troms og bistå med å etablere inkluderende møteplasser og relevante aktiviteter. De som måtte ønske skal bare ta kontakt, oppfordrer han.

Bibliotek, kulturskoler, idrettslag, skoler og fritidsklubber i Troms er arenaer KRED Nord kan samarbeide med. Andre aktører i fylket som ønsker å utforske mulighetene som ligger i dataspillkultur, kan også være aktuelle samarbeidspartnere. 

Barn og unge er en viktig målgruppe for KRED Nord, men andre aldersgrupper spiller også dataspill, og inkluderes i arbeidet.

Den største egenorganiserte fritidsaktiviteten

Dataspill er i dag den største egenorganiserte fritidsaktiviteten til barn og unge i Norge. 64 % av 9-15-åringene spiller dataspill. Voksne spiller også, de unge er ivrigst, med det spilles i alle aldersgrupper. 

49 % av 16-24-åringene spiller, mens blant 25-44-åringene er andelen 33% (Norsk mediebarometer, 2023). Tallene viser også at yngre menn spiller mer enn enn yngre kvinner, mens i den eldre aldersgruppa spiller kvinner mer enn menn. 

Tre av fire gutter i alderen 9-15 år spiller daglig. Kun halvparten av jenter i samme aldersgruppe spiller. 

Kvinner velger i større grad småspill, som spilles i farta, på mobil, mens menn velger i større grad spill der man må investere mer tid for å mestre spillet.

Dataspill som kulturuttrykk

Forståelsen for at dataspill også er et kulturuttrykk, er på vei inn i kulturlivet. Det er en kulturpolitisk prioritering på nasjonalt nivå å sette søkelys på dataspillkulturen. 

I desember 2023 kom regjeringen med sin andre norske spillstrategi, Tid for spill. Strategien peker på dataspillkulturens styrker og potensial som fritidsaktivitet, kunst- og kulturuttrykk, e-sport og verktøy for læring. Samtidig problematiserer strategien blant annet betydelige utfordringer tilknyttet hets, sjikane og trakassering i dataspillkulturen. 

Den første norske spillstrategien, Spillerom, kom i 2019, og var verdens første. Et nasjonalt kompetansesenter for dataspillkultur etableres nå under Norsk filminstitutt, i samarbeid med Kulturtanken og Medietilsynet.

Politisk vedtak

  • Hovedutvalg kultur og helse 27.09.24, sak 52/24

Lenker