Samferdselssjef Bjørn Kavli skulle sett en større satsing på fylkesveiene i statsbudsjettet.
Lars Åke Andersen
Regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt fram mandag 7. oktober. Fylkesveiene i Troms får et økt tilskudd på nesten 32 millioner, men prisvekst og økte kostnader gjør at det i realiteten ikke er en satsing, men en nedgang i tilgjengelige midler.
– Det siste året har vi sett en kostnadsvekst på veivedlikehold på over seks prosent. Gapet mellom overføring og prisvekst øker, og slik har det vært i flere år. I realiteten øker etterslepet slik at vi må prioritere enda hardere, sier Kavli.
Begrenset handlingsrom
Kavli sier at handlingsrommet blir enda mer begrenset, og at satsingen «Fylkesveiløftet» kan bli skadelidende og prosjekter bli skjøvet ut i tid. Vedlikehold av infrastruktur som veier, kaier og bruer vil bli enda mer krevende.
– Fylkesveiene og kollektivsatsingen får null drahjelp fra staten. Vi har måttet ta tøffe prioriteringer over flere år. Vi har utsatt nyinvesteringer for å ta vare på det veinettet vi har i tråd med nasjonal politikk.
Med dette forslaget må vi rett og slett ta ned ambisjonsnivået. Konsekvensene kan for eksempel bli at vi vil måtte vurdere å gruslegge asfaltveier med lav trafikk og dårlig standard. Det er folk og næringsliv i distriktene i Troms dette budsjettforslaget vil kunne gå spesielt ut over, understreker Kavli.
Forsvaret har økt behov
I regjeringens forslag ligger det en økning i vedlikeholdsmidler til riksveiene på 35 prosent. Kavli skulle gjerne sett en tilsvarende satsing på fylkesveiene.
– Når vi vet at 80 prosent av veinettet i Troms er fylkesveier, skulle vi gjerne sett ei større satsing også her. Samfunnssikkerhet og beredskap er noe vi må ta på større alvor i tider som disse. Vi vet at Forsvaret vil ha større behov på veiene framover og at næringslivet og folk utover i fylket fortjener en standard som er trafikksikker og har god framkommelighet, sier samferdselssjefen i fylket.