Hansnes fergekai er reparert og klar til trafikk torsdag

Fergekaia på Hansnes er nå ferdig reparert og klar til å ta imot trafikk igjen. Fra i morgen tidlig er trafikken over sambandet i gang som normalt – men med noen justeringer i starten.

Hansnes fergekai er nå reparert og klar til trafikk. Troms fylkeskommune

– Etter to uker med intensivt arbeid er kaia nå satt i stand, og vi ser frem til å gjenoppta normal fergetrafikk til og fra Hansnes, sier samferdselssjef Bjørn Kavli hos Troms fylkeskommune.

Arbeidet med å reparere fergekaia startet umiddelbart etter at skadene ble oppdaget. Det har vært flere områder som trengte utbedring på kaia. Reparasjoner har blitt gjort på kjørebru, betong, en sylinder og en krokarm, og nå er altså alt montert og kaia klar fra i morgen tidlig.

– Vi har jobbet døgnet rundt for å sikre at kaia kunne åpnes så raskt som mulig, og er stolte av innsatsen til entreprenører og alle involverte parter, sier Kavli. Han vil også rose tålmodigheten til folk og næringsliv som har vært påvirket i perioden.

Fra i morgen tidlig begynner ordinær trafikk å gå via Hansnes igjen. Men med noen justeringer på morgenkvisten.

Oversikt avganger

Ferger:

Fergelinje 185: Vannøy-Karlsøy-Hansnes starter opp med normal produksjon fra klokka 07.50, med ekstra anløp av Karlsøy. Vannøy 07:50 - Karlsøy 08:10. Ankomst Hansnes 08:50.

Fergelinje 186: Normal drift fra torsdags morgen.

Hurtigbåter:

Hurtigbåtlinje 3: Normale ruter fra torsdag klokka 1600. Morgenturen fra Skjervøy innstilles.

Hurtigbåtlinje 4: normale ruter fra fredags morgen.

Buss:

Det settes opp ekstra buss fra Storstein fergekai til Tromsø i morgen torsdag 3. oktober.