Fylkesutvalget har vært på tur i Midt-Troms

Dyrøyseminaret, kommunemøter og bedriftsbesøk er noe av det som sto på agendaen når fylkesutvalget tok turen til Midt-Troms 23. og 24. september.

Fylkesutvalgets offisielle program starta hos Midt-Troms næringshage der ordfører i Målselv, Martin Nymo og Forsvaret orienterte om deres utfordringer og muligheter.

Daglig leder i Næringshagen Midt-Troms orienterte videre om arbeidet med forsvarsindustriklynge, som fylkestinget har bevilget midler til å komme i gang med.

Salangen neste

Turen bar videre til Salangen kommune og Salaks AS. Salaks er en viktig arbeidsplass i Salangen der de jobber med smolt, oppdrett og slakteri. Fylkesutvalget fikk omvisning på settefiskanlegget og høre om den daglige driften.

Salangen kommune og sentrumsutvikling var neste på lista der utvalget så på den nye moloen «Nisa» og området rundt som er utvikler til et nytt samlingspunkt for befolkningen i Salangen.

Ni menesker poserer på en molo. I bakgrunnen er det fjord og fjell. Foto.  - Klikk for stort bildeFylkesutvalget tok blant annet turen til «Nisa», det nye samlingspunktet for befolkningen i Salangen. Troms fylkeskommune.

Dag 1 ble avsluttet med møte og middag med Midt-Tromsrådet. Rådet er et politisk samarbeidsorgan som skal arbeide med saker av felles interesse mellom kommunene i regionen, og som fremmer regionens interesser i region- og rikssammenheng.

Dyrøyseminaret

Dag to startet i Dyrøy kommune og Dyrøyseminaret. Fylkesordfører Kristina Torbergsen snakket om mulighetene vi kan få i Tromsvekstavtalene.

Fylkesvaraordfører Benjamin Furuly deltok i panel om veien videre for Tromsvekstavtalene, og flere fra fylkesutvalget var også deltakere i programmet.

Næringsliv i distriktet

Turen ble avsluttet med bedriftsbesøk på Dyrøymat AS og reiselivsbedriften «Attme havet».

Der fikk fylkesutvalget kunnskap om deres drift og snakket om utfordringer og muligheter ved å drive næringsliv i distriktet.