Stortingskomiteen på besøk i Troms

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité er i disse dager på reise i Troms for å se på utfordringer og behov i fylket.

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité besøkte i lag med Troms fylkeskommune og andre delegater hærledelsen på Bardufoss i dag. Marius Chramer

Stortingets transport- og kommunikasjonskomité har tradisjon for å besøke alle fylkene i løpet av stortingsperioden. I år er turen kommet til Troms og denne uka reiser komiteen rund i fylket.

I løpet av turen får komiteen innblikk i samferdselsutfordringer, behov og prosjekter på tvers av ansvarsområder. Det er store behov for investeringer i Troms.

Ifølge Kristina Torbergsen har Troms fylkeskommune overfor komiteen blant annet lagt vekt på ny innfartsvei til Tromsø over Malangen, trinnvis realisering av jernbane, behovet for mer finansiering av fylkesveger, fiskerihavner, reiseliv, ferger, og ikke minst ivaretakelsen av Forsvarets behov i regionen.

Usminket framstilling

Et besøk var derfor også lagt til Hæren på Bardufoss, der komiteen fikk en usminket framstilling av deres behov knyttet til transport og logistikk.

Dette var sammenfallende med innspillene som fylkeskommunen har levert i forbindelse med «Langtidsplanen for Forsvaret» og «Nasjonal transportplan»

– Behovet for å se disse i sammenheng framstår viktigere enn noen gang. Veier, havner og bane har avgjørende betydning i forsvarssammenheng som i sivilsammenheng, i beredskap og i totalforsvaret, sier Torbergsen.

Brigader Trond Nilsen, nestkommanderende i Hæren, i lag med fylkesordfører Kristina Torbergsen på Bardufoss i dag. Marius Chramer

Fornøyd med besøk

Fylkesordfører, fylkesvaraordfører og hovedutvalgsleder for samferdsel har i tillegg til samferdselsetaten og samferdselssjef i Troms fylkeskommune vekselvis vært med transportkomiteen på reisen.

– Jeg er svært fornøyd med at transportkomiteen bruker tre dager i Troms der vi får vise at dersom Stortinget gjør smarte beslutninger, vil Troms knyttes tettere sammen, noe som vil være viktig for folk, sikkerhet og beredskap, sier fylkesordfører Kristina Torbergsen.

Fylkesordfører Kristina Torbergsen i lag med Sigbjørn Gjelsvik, leder for transport- og kommunikasjonskomitéen. Marius Chramer