Regional transportplan for Troms 2022-2033

2 Innledning og hovedmålsetting

Disposisjon i Regional transportplan for Troms 2022-33

Foreliggende Regional transportplan har en kortfattet innledning om formål, forankring og virkeområde, rammebetingelser og føringer. Det vises til relevant og utfyllende informasjon i dette dokumentet som er klikkbare lenker.

Statusbeskrivelsen for bosetting, folketallsutvikling og næringsstruktur er overordnet beskrevet. Kunnskapsgrunnlaget for Regional planstrategi for Troms og Finnmark 2021-2024 gir grundigere beskrivelser.

Status og utfordringer er gjennomgått tematisk for bedre oversikt i planen. Statlige ansvarsområder er omtalt med hensyn til betydning for Troms. For hvert område er forventninger presisert i hht. vedtatt politikk, pågående prosjekter og initiativ i Troms, politiske vedtak og samferdselsdivisjonens faglige vurderinger.

Innspill og høringsuttalelser til planprogram og planforslag er vurdert og relevante innspill er innarbeidet. Gjennomgangen i forutgående kapitler er grunnlaget for målsettinger, strategier og handlingsplan.

Mandat og virkeområde

Regional transportplan (RTP) for Troms er utarbeidet etter plan- og bygningslovens (Pbl) § 8 og vedtas av fylkestinget som er regional planmyndighet. Planen legges til grunn for fylkeskommunal virksomhet og for kommunal og statlig planlegging i regionen. Den strategiske innretningen har et 12-årsperspektiv der gjennomføringen av prosjekter i handlingsplanen rulleres årlig ved behandling av budsjett og økonomiplan.

Regional transportplan er forankret i Regional planstrategi for Troms og Finnmark 2021-2024. Som følge av fylkesoppdelingen av Troms og Finnmark er det gjennomført en egen planprosess for Troms. Medvirkning ivaretas gjennom høringer og offentlig ettersyn, regionale møter våren 2022 samt informasjon på fylkeskommunens internettsider. RTP vil ikke legge direkte føringer for arealbruk, og dermed heller ikke utløse krav om konsekvensutredning etter plan- og bygningsloven. 

Regional transportplan er et viktig verktøy for sammenstilling og synliggjøring av utfordringer og muligheter for samferdsel i Troms. Planen er strategisk innrettet, og er et verktøy som legger føringer for kommunale planer. Gjennom mål og strategier trekker RTP opp langsiktig transportpolitikk og angir prinsipper for prioriteringer. RTP skal bidra til samordning og koordinering av nasjonale planprosesser. Fylkeskommunen synliggjør mål og krav til alle deler av transportsystemet og gir innspill til prosesser og planarbeid i stat og kommune.

Vegforvaltning og samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging

Fylkeskommunen har ansvar for samordnet bolig, og areal- og transportplanlegging, samt planforvaltning knyttet til fylkesvegnettet og kollektivtransport. Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging følges opp i fylkeskommunenes og kommunenes arbeid med planstrategier og planer. Fylkeskommunen planlegger og bygger transportinfrastruktur, i hovedsak på fylkesveg. Planleggingen av egen infrastruktur skal alltid ta hensyn til miljø, utslipp, jordvern og vern av biologisk mangfold. Dette er føringer og krav satt i plan- og bygningsloven. I tillegg planlegges tiltak etter krav i vegnormaler og håndbøker. Trafikksikkerhet skal prioriteres, også i planleggingen.

Gjennom god forvaltning, god dialog med kommunene og kvalitetssikring av planer søker fylkeskommunen å opprettholde vegnettets funksjon og trafikksikkerhet for samfunnets beste.

Regionreformen

Med regionreformen ble fylkeskommunene gitt en mer tydelig samfunnsutviklerrolle og målsettingen for norsk regional- og distriktspolitikk er balanse gjennom vekstkraft, likeverdige levekår og bærekraftige regioner i hele landet. Fylkeskommunene som regionale samfunnsutviklere skal ta ansvar for en helhetlig og ønsket utvikling i eget fylke. Samfunnsutvikling handler om summen av innsats rettet mot blant annet klima og miljø, folkehelse, kompetanse, kultur, ressursforvaltning, samferdsel og næringsutvikling. Fylkeskommunene har en rekke oppgaver og funksjoner som er viktige for samfunnsutviklingen i fylket. Den regionale samfunnsutviklerrollen handler om:

  • å gi strategisk retning til samfunnsutviklingen
  • å mobilisere privat sektor, kulturliv og lokalsamfunn
  • å samordne og koordinere offentlig innsats og virkemiddelbruk

Det regionale folkevalgte nivået med en styrket samfunnsutviklerrolle skal gi merverdi for innbyggere og næringsliv.

Fylkeskommunen som samfunnsutvikler ønsker være en pådriver for at innbyggerne har mulighet til å ta klimavennlige valg. Fylkeskommune, stat og kommuner har et særskilt ansvar for kollektivtilbud og mobilitetsutfordringer, bygging-, drift- og vedlikehold av samferdselsinfrastruktur. Troms har hittil manglet tilrettelagt infrastruktur for lav- og nullutslipp for kollektivtransport og godstransport på land, veg og sjø.

Hovedmålsetting

Regional transportplan for Troms har følgende hovedmålsetting:

Troms skal ha et trygt, effektivt, forutsigbart og bærekraftig transportsystem som legger til rette for mobilitet og positiv nærings- og samfunnsutvikling.

Målsettingen bygger på forventninger i fylkeskommunens samfunnsoppdrag, vedtatt strategi for det sammenslåtte Troms og Finnmark samt gjennomført planprosess for Regional transportplan. Delmål, strategier og tiltak bygger på gjennomgangen i de neste kapitlene og fremkommer i kapittel 8.