Regional landbruksplan for Troms 2014-2025 - «Arktisk landbruk – ei næring med mange muligheter»

  1. 1 Innledning
  2. 2 Rammevilkår og handlingsrom
    1. 2.1 Regelverk, planer og strategier
    2. 2.2 Andre rammefaktorer
    3. 2.3 Økonomisk situasjon
  3. 3 Kort om Tromslandbruket
  4. 4 Temaområder
    1. 4.1 Produksjon av mat
      1. 4.1.1 Tradisjonell matproduksjon
      2. 4.1.2 Økologisk produksjon av mat
      3. 4.1.3 Lokal mat og matspesialiteter
    2. 4.2 Skogbruk og klimatiltak i skogen
      1. 4.2.1 Hogst
      2. 4.2.2 Ressursoppbygging - skogkultur
      3. 4.2.3 Karbonbinding
      4. 4.2.4 Mer bruk av tre og treprodukter
      5. 4.2.5 Kompetanse og veiledning
      6. 4.2.6 Kompetanse og veiledning
      7. 4.2.7 Utfordringer
    3. 4.3 Bygdenæringer
      1. 4.3.1 Inn på tunet
      2. 4.3.2 Grønt reiseliv
      3. 4.3.3 Bygdeservice
    4. 4.4 Eiendoms-, areal- og boligpolitikk
      1. 4.4.1 Eiendomsstruktur og jordleie
      2. 4.4.2 Jordvern
      3. 4.4.3 Eiendoms- og boligpolitikk
    5. 4.5 Rekruttering
      1. 4.5.1 Generasjonsskifte/eierskifte
      2. 4.5.2 Omdømme
    6. 4.6 Kompetanse
      1. 4.6.1 Naturbruksutdanning i videregående skole
      2. 4.6.2 Agronomutdanning for voksne
      3. 4.6.3 Etter- og videreutdanning
      4. 4.6.4 Kompetanse i veiledningsapparatet
      5. 4.6.5 Forskning og innovasjon (Foi)
    7. 4.7 Rovvilt
    8. 4.8 Viltforvaltning/viltskade
      1. 4.8.1 Elg
      2. 4.8.2 Gås
    9. 4.9 Landskapsressurser og produksjon av fellesgoder
      1. 4.9.1 Kulturlandskap og kulturminner
      2. 4.9.2 Bruk av utmarka til friluftsformål og folkehelse
    10. 4.10 Samfunnssikkerhet og beredskap i landbruket
      1. 4.10.1 Matsikkerhet
      2. 4.10.2 Mattrygghet
      3. 4.10.3 Helse, miljø og sikkerhet på gården
      4. 4.10.4 Dyrevelferd
      5. 4.10.5 Beredskap
  5. 5 Organisering og opplegg for medvirkning
  6. 6 Vedlegg 1 Status og utviklingstrekk
    1. 6.1 Jordbruk
    2. 6.2 Skogbruk og klimatiltak i skogen
    3. 6.3 Bygdenæringer
    4. 6.4 Eiendoms-, areal- og boligpolitikk
    5. 6.5 Rekruttering og kompetanse
    6. 6.6 Rovvilt
    7. 6.7 Viltforvaltning og viltskade
    8. 6.8 Miljø, kulturlandskap og kulturminner
    9. 6.9 Økonomisk situasjon
    10. 6.10 Trender i Tromslandbruket
  7. 7 Vedlegg 2
    1. 7.1 Fovaltnings- og utviklingsaktører
    2. 7.2 Andre aktører, premissleverandører
  8. 8 Vedlegg 3 Økonomiske virkemidler til næringsutvikling
    1. 8.1 Bygdeutvklingsmidlene (BU-midlene)
    2. 8.2 Sametingets midler til næringsutvikling
    3. 8.3 Reindriftens utviklingsfond
    4. 8.4 Andre lån-/tilskuddsordninger
    5. 8.5 Program for lokal mat og grønt reiseliv
    6. 8.6 Regionale utviklingsmidler (fylkeskommunale midler)
    7. 8.7 Midler til rovviltforvaltning
  9. 9 Vedlegg 4 Statistikk Tromslandbruket 2002-12
  10. 10 Vedlegg 5 Erstatnings- og forsikringsordninger i planteproduksjon i Troms

8 Vedlegg 3 Økonomiske virkemidler til næringsutvikling

Det blir her gitt en oversikt over de økonomiske virkemidler som er tilgjengelig for næringsutvikling i landbruket i Troms. Det vil også bli gitt en oversikt over andre låne- og tilskuddsordninger som kan komme til nytte for næringsutvikling i landbruket. Kommunale næringsfond omtales ikke nærmere her.

8.1 Bygdeutvklingsmidlene (BU-midlene)

Formålet med BU-midlene er å legge til rette for langsiktig og lønnsom verdiskaping, samt desentralisert bosetting med utgangspunkt i landbrukets ressurser generelt og landbrukseiendommen spesielt. Kvinner og menn skal gis like muligheter. Dette kan gjøres ved videreutvikling og effektivisering av primærproduksjon for de som ønsker å satse på tradisjonelt landbruk, og ved utvikling av alternativ næringsutvikling for de som ønsker å satse på alternative næringer.

Det inngår flere ordninger i BU-midlene, i hovedsak fordelt på tilskudd, rentestøtte og avsetning til tapsfond for risikolån.

Utviklings- og tilretteleggingstiltak (BU- forskriften § 3)

Av fylkesvise utviklings- og tilretteleggingsmidler kan det gis tilskudd i henhold til regionale strategier for landbruksrelatert næringsutvikling og innenfor rammene av den nasjonale strategien for slik næringsutvikling til:

Utrednings- og tilretteleggingstiltak

Det kan gis tilskudd til utrednings- og tilretteleggingstiltak med inntil 50 % av godkjent kostnadsoverslag. I særlige tilfeller kan det gis tilskudd med inntil 75 % av godkjent kostnadsoverslag.

Praktikantordningen

Det kan gis tilskudd med inntil 60 % av foretakets kostnader til dekning av arbeidsgiveravgift, yrkesskadeforsikring, lønn til praktikant tilsvarende 70 % av lønnstrinn 1 i Statens regulativ og feriepenger i forhold til dette. I tillegg kan faktiske dokumenterte utgifter til barnepass samt kursutgifter dekkes. Praksis på egen, foreldres eller svigerforeldres gård kommer ikke inn under ordningen.

Likestilling, rekruttering og kompetanseutvikling (LUF-midler)

Fylkeskommunene har fra 2010 forvaltet midler til Rekruttering, likestilling og kompetanseheving i landbruket. Formålet med ordningen er å styrke innsatsen innfor området rekruttering og kompetanseheving i landbruksområdet og bidra til å sikre at kvinner og menn skal ha like reelle muligheter i landbruksnæringa.

Målgrupper for ordningen er landbruksorganisasjoner, lag, foreninger, kommuner, kursarrangører og videregående skoler. Disse kan søke støtte til prosjekter som faller innenfor rammen av disse retningslinjene. Troms fylkeskommune kan selv ta initiativ til gjennomføring av prosjekter som faller innenfor virkeområdet for ordningen.

Det kan gis støtte til kurs, konferanser, seminarer, fagsamlinger, studieturer, mobiliseringstiltak, kompetanseutviklingstiltak, rekrutteringsprosjekt, forsknings- og utviklingsmiljø samt andre tiltak som bidrar til formålet for tilskuddsordningen.

Prioriterte områder for ordningen vil være:

  • Kompetanseutvikling og kompetansehevende tiltak innenfor tradisjonelt landbruk og nye næringer, her- under støtte til etter- og videreutdanningstilbud for yrkesutøvere i landbruket. Det kan også gis støtte til kompetansetiltak som gir voksne med annen videre- gående utdanning grunnleggende landbruksutdanning.
  • Prosjekter/tiltak       knyttet        til      rekruttering        til landbruksnæringen.
  • Arbeid knyttet til likestilling i landbruket.
  • Tiltak som bidrar til å styrke rekrutteringen til de of- fentlige og private naturbrukslinjene i de videregående skolene.

Fra 2013 er det søknadsfrist for ordningen, første gang

1.mars 2013. Informasjon om ordningen er på Troms fylkeskommunes hjemmeside, www.tromsfylke.no. Søknader skal sendes elektronisk på www.regionalforvaltning.no

Bedriftsretta utviklingstiltak

Etablererstipend

Etablererstipend kan gis til å forberede og etablere ny virksomhet med ekspansjonsmuligheter med inntil 75 % av godkjent kostnadsoverslag. Tilskuddet er begrenset til kr 400 000,- for utviklingsfasen og etablererfasen til sammen pr person/selskap.

Bedriftsutvikling

Det kan gis tilskudd til tiltak innen produktutvikling, kompetanseoppbygging, markedsundersøkelser, testsalg, nettverksbygging, markedsføring av nye produkter og lignende med inntil 50 % av godkjent kostnadsoverslag. For personer under 35 år og det underrepresenterte kjønn kan tilskuddet gis med inntil 75 % av godkjent kostnadsoverslag.

Forprosjekter, kompetanseheving

Det kan nærmere vilkår gis inntil 50 % tilskudd, maks kr 25 000,- til kompetanseheving og avklaring av grunnlaget for bruksutbygging på enkeltbruk. Tilskuddet kan brukes til konsulentbistand, reiseutgifter, avløser mv.

Investeringsmidlene

Investeringer

Det kan gis tilskudd til investeringer i faste anlegg og til- hørende produksjonsutstyr av varig karakter med inntil 30 % av godkjent kostnadsoverslag. Forskriften har ikke tak for tilskudd i Nord-Norge, men det er regionalt i Troms fastsatt et tak som i 2013 er på kr 1 700 000 pr prosjekt. Maksimal støttesats er 30 % av godkjent kostnadsoverslag inntil 3 millioner kr, 20 % mellom 3 og 6 millioner kr, og 10 % mellom 6 og 8 millioner kr.

Rentestøtte

Det kan gis tilskudd i form av reduksjon i avtalt rentenivå på lån til investeringsformål. Rentestøtten er 50 % av risikofri rente 3 år stat (STX4), og beregnes fra foregående års rente. Rentestøtten beregnes ut fra et serielån på 15 år og kan maksimalt utgjøre 4 prosentpoeng. Rentestøtten er for 2013 fastsatt til 0,7 %. Regionalt er det fastsatt et tak for summen av tilskudd og rentestøttelån på inntil 100 % av godkjent kostnadsoverslag. Det kan gis tilskudd til tapsfond og rentestøttefond (til rentefritak) for risikolån fra Innovasjon Norge til investeringer i forbindelse med utbygging, modernisering, omstilling, utvikling og generasjonsskifte.

Generasjonsskifte

Det kan gis tilskudd til personer under 35 år, som i forbindelse med overtakelse av landbrukseiendom trenger å gjennomføre mindre investeringer. Tilskuddet kan gis med inntil 40 % av godkjent kostnadsoverslag. Til det underrepresenterte kjønn kan det gis et tilskudd inntil 60 % av godkjent kostnadsoverslag. Regionalt er det fastsatt et tak for godkjent kostnadsoverslag på kr 1 000 000 for melkeproduksjonsbruk med ku eller geit og kr 500 000 for gårdsbruk med andre produksjoner.

Midler til bioenergitiltak

Landbruks- og matdepartementet har i skriv datert 8.11.2012 og 8.2.2013 lagt følgende føringer for bruk av midlene:

  • Formålet med midler til bioenergiformål innen RNP er å stimulere bønder og skogeiere til økt bruk av bioenergi i næringsvirksomhet og bolig. Aktiviteten på dette området skal også bidra til kompetansebygging.
  • Det kan gis støtte til investeringer i gårdsvarmeanlegg og veksthus, etter retningslinjer angitt i nederste kulepunkt. Støtte til anlegg for varmesalg og biogass vil være et nasjonalt ansvar og behandles innen det nasjonale Bioenergiprogrammet. Informasjonsaktiviteter skal ivaretas på regionalt nivå og ligger innenfor de regionale rammene.
  • Det er et mål å bruke lokalt råstoff fra skog eller kulturlandskap.
  • For bioenergiprosjekter skal det ved tildeling av midler, i tillegg til lønnsomhetsvurderinger, også gjøres en vurdering av energieffektiviteten og effekten når det gjelder klimagassutslipp.
  • Innovasjon Norges retningslinjer for saksbehandling og tildeling av tilskudd innen Bioenergiprogrammet, ligger til grunn for tildelingen av bioenergimidlene også innenfor RNP, inntil dette er integrert i ny forskrift om BU-midlene.

8.2 Sametingets midler til næringsutvikling

Sametinget kan gi tilskudd til næringsutvikling innenfor blant annet primærnæringer, variert næringsliv, kulturnæringer. Sametinget har et verdiskapingsprogram som har som mål å legge til rette for kombinasjonsvirksomhet og samisk reiseliv. Over kr. 9 millioner er i 2013 satt av til en næringsavtale for duodjinæringen.

Sametinget vil bevare og utvikle jordbruket som en viktig bærer av samisk kultur og sysselsetter i samiske områder. Sametinget prioriterer i 2013 tilskudd til jordbruksnæringen til følgende formål:

  • Nybygging og omfattende ombygginger av driftsbygg.
  • Statlige melkekvoter ved nyetablering eller overtakelse av gårdsbruk
  • Kvinnelige næringsutøvere
  • Videreføre samarbeidsprosjektet med Innovasjon Norge og Fylkesmannens landbruksavdeling i Finn- mark om utvikling av jordbruk i områder med nedgang i antall bruk

Midlene skal bidra til

  • Bedre lønnsomhet i jordbruksnæringen
  • God rekruttering
  • Bedre kjønnsbalanse

 

Maksimalt tilskudd er kr 600.000 eller 35 % av kostnadsoverslaget. Til kjøp av melkekvoter ved nyetableringer er øvre grense kr 100.000.

Sametingets virkeområde for tilskudd til næringsutvikling

I Troms kan søkere fra følgende kommuner søke om tilskudd til næringsutvikling; Skånland, Gratangen, Lavangen, Salangen, Balsfjord, Lyngen, Storfjord, Kåfjord, Nordreisa, Kvænangen, Skjervøy og Karlsøy. Sametinget kan dessuten gi tilskudd til søkere fra deler av Tromsø og deler av Sørreisa kommune.

Utenfor dette virkeområdet kan Sametinget gi tilskudd til samiske kulturnæringer og tilleggsnæringer i reindrift. Samiske kulturnæringer kan være duodji, samisk mediavirksomhet og kunstnerisk virksomhet som danner varige arbeidsplasser m.m.

8.3 Reindriftens utviklingsfond

Reindriftens Utviklingsfond (RUF) skal, i samsvar med de reindriftspolitiske mål, være med på å utvikle økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft i reindriften. Dette vil blant annet si støtte til tiltak som vil stimulerer til utvikling av de menneskelige ressursene innen næringen, en balansert bruk av naturgrunnlaget og full utnyttelse av produksjonspotensialet i reinflokken. Støtte fra RUF kan også søkes til tiltak som skal virke markedsfremmende og utvikle binæringer.

Tiltak kan for eksempel være:

  • Veiledning og opplæring i reindrift (for eksempel kurs, fagbrev, etterutdanning)
  • Tiltak i praktisk reindrift (for eksempel gjeterhytter, tapsstøtte, konfliktforebygging)
  • Kvinnerettede tiltak
  • Forskning og formidling
  • Innløsning av siidaandel og tidligpensjon

Fellesvilkår for de ulike stønadene er at tiltaket skal fremme reindriften i distriktet og området. Nærmere om vilkår og tilskuddssatser fremgår av forskrift for Reindriftens Utviklingsfond.

Reinprogrammet

Innovasjon Norge forvalter Reinprogrammet, som avløser Verdiskapingsprogrammet for reindrift. Reinprogrammet vil ha tilsvarende innretning som Lokalmatprogrammet.

Foredlingsbedriftene i reindriften, reiselivsbasert næringsutvikling og samarbeidstiltak mellom reindriften og foredlingsbedrifter vil inngå i programmet.

Konfliktforebyggende tiltak

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har overtatt forvaltningen med tilskudd til konfliktforebyggende tiltak mellom reindriften og det øvrige landbruket, med midler fra Reindriftsavtalen og Jordbruksavtalen.

8.4 Andre lån-/tilskuddsordninger

Lavrisikolån

Innovasjon Norge kan gi lavrisikolån til bolig på gårdsbruk og til næringsformål i landbruket, herunder kjøp av eiendom og investeringer i faste anlegg og produksjonsutstyr, både innenfor tradisjonelt landbruk og bygdenæringer. Innovasjon Norge innvilger årlig om lag kr. 500 mill. i lån til langsiktige investeringer i landbruket, noe som utgjør om lag 20 % av årlig låneramme på kr. 2,5 milliarder som Innovasjon Norge kan tilby norsk næringsliv.

Troms er landets nest største fylke når det gjelder landbrukslån hos Innovasjon Norge. Samlet saldo for landbrukslån i Troms i 2012 hos Innovasjon Norge var kr 450 millioner.

Miljøvirkemidler

Regionale miljøtilskudd (RMP)

Fylkesmannen mottar midler fra Landbruksdirektoratet til regionale miljøtiltak. Kommunen er vedtaksmyndighet. Midlene fordeles etter ei liste av tiltak som framgår av regionalt miljøprogram for jordbruket i Troms. Tiltakene er utformet etter hva som ansees som de største miljøutfordringene knyttet til jordbruket i Troms. De fleste tiltakene er derfor rettet mot å stimulere til å holde kulturlandskapet åpent samt å ta vare på og synliggjøre enkeltelementer i kulturlandskapet. Alle landbruksforetak som er berettiget til å motta produksjonstilskudd kan søke regionalt miljøtilskudd.

Spesielle miljøtiltak i jordbruket (SMIL)

Fylkesmannen mottar midler fra Landbruksdirektoratet til spesielle miljøtiltak i jordbruket som fordeles til kommunene som er vedtaksmyndighet. Formålet med ordningen er å fremme natur- og kulturminneverdiene i jordbrukets kulturlandskap og redusere forurensingen fra jordbruket, utover det som kan forventes gjennom vanlig jordbruksdrift. Det kan gis støtte til planleggings- og tilretteleggingstiltak, kulturlandskapstiltak og forurensingstiltak.

Nærings- og miljøtiltak i skogbruket (NMSK) - kommunene

Fylkesmannen i Troms får tildelt midler til skogkultur, tynning, miljøtiltak o.a. fra Landbruksdirektoratet. Fylkesmannen fordeler midlene til kommunene ut fra kommunenes tiltaksstrategier, aktivitetsbudsjett og tidligere års forbruk. Kommunene er vedtaksmyndighet.

Skogkultur. For å stimulere til utvikling av kvalitetsskog kan det gis tilskott til planting, ungskogpleie og andre kvalitetsfremmende tiltak. Dette omfatter også tilskott til skjøtsel av skog i kantsoner og i sammenheng med kulturminner. Det kan ikke gis tilskott til bruk av kjemiske midler, kjøp av utstyr eller til tiltak som ved uttak av virke gir overskott.

Miljøtiltak i skog. Det kan gis tilskott til å ivareta og videreutvikle miljøverdier knytta til biologisk mangfold, landskap, friluftsliv og kulturminner.

Andre tiltak i skogbruket. Det kan gis tilskott til andre tiltak og prosjekter som bidrar til å utvikle skogbruket i en kommune eller region. For eksempel prosjekter som har som formål å auke aktiviteten og ressursutnyttelsen i og fra skogen.

Nærings- og miljøtiltak i skogbruket (NMSK) - Fylkesmannen

Fylkesmannen i Troms får tildelt midler til tilskott til skogsvegbygging og tilskott til drift med taubane, hest og annet fra Landbruksdirektoratet. Fylkesmannen er vedtaksmyndighet.

Skogsvegbygging. Det kan gis tilskott til skogsbilveger, nyanlegg og ombygging til vegklasse 3, 4 og 5 og til velteplasser med inntil 75 % av kostnadene, og til nybygging av traktorveger med inntil 70 % av kostnadene. Fellesveg- anlegg prioriteres. Det skal ikke gis tilskott til bygging av permanente veger som reduserer ”villmarksprega områder”, dvs. områder som ligger meir enn 5 km i horisontal retning fra eksisterende tekniske inngrep.

Drift med taubane hest o.a. Det kan gis tilskott til utdrift av skogsvirke med taubane, hest o.a. I følge retningslinjene fra Fylkesmannen kan det gis tilskott til lunning av virke i terrenget, lang terrengtransport og drift i bratt terreng. Ordninga er begrensa til virke for salg.

Tilskudd til drenering

Fylkesmannen i Troms får tildelt midler til drenering av jordbruksjord fra Landbruksdirektoratet. Fylkesmannen fordeler midlene til kommunene. Kommunene er vedtaksmyndighet. Eier av, eller foretak som leier, tidligere grøftet jordbruksareal kan søke om tilskudd.

8.5 Program for lokal mat og grønt reiseliv

Tilskudd kan innvilges til:

  • fylkesovergripende omdømmeprosjekter i form av matarrangementer
  • kompetanse gjennom regionale nav i form av kurs, besøksordning og mentorordning
  • bedriftsutvikling, vekstsatsing og forpliktende produsentsammenslutninger

De bedriftsretta midlene innenfor mat er fra 2013, sammen med reiseliv, innlandsfiske og bioenergi overført til de fylkesvise BU-midlene.

8.6 Regionale utviklingsmidler (fylkeskommunale midler)

Fylkeskommunen forvalter statlige midler til regional utvikling fra Kommunal- og Regionaldepartementet (KRD) (kap 551 post 60) samt setter av egne midler som brukes til regional utvikling. Noen av midlene er øremerket fra KRD og er i 2013 bl.a. kommunale næringsfond og omstilling.

Fordeling av midlene vedtas årlig av fylkesrådet og gikk i 2013 til bl.a. Innovasjon Norge Troms for bedriftsrettet arbeid, til kommunale næringsfondomstilling, regional medfinansiering av nasjonale ordninger og Nordområdesatsing. De enkelte fylkesrådene forvalter i tillegg midler til tilretteleggende tiltak. Prosjekter som søker støtte skal kunne være med på å oppfylle ett eller flere av satsingsområdene i gjeldende regionale utviklingsplan (RUP) (4-årig og årlig).

Fylkeskommunen setter også av egne midler til fylkeskommunalt næringsfond og som brukes til regional utvikling.

Hovedregelen er inntil 50 % støtte av godkjent kostnads- grunnlag og søknad om støtte skal sendes elektronisk på www.regionalforvaltning.no

Tabell 1 Sammendrag, regionale virkemidler til næringsutvikling

Fylkesvise bygdeutviklingsmidler

Fylkesvise bygdeutviklingsmidler
Virkemiddel Hvem kan søke Innvilgningsmyndighet
BU-tilskudd, utviklings- og tilretteleggingsmidler Kommuner, organisasjoner og andre utviklingsaktører FM
Praktikantordningen Jordbrukere, skogbrukere, gartnere mv FM
BU-tilskudd, investeringer i tradisjonelt jordbruk Jordbruksforetak IN
BU-tilskudd, investeringer i bygdenæringer Landbruksforetak IN
BU-tilskudd, etablererstipend og bedriftsutvikling Landbruksforetak IN
Rentestøtte Landbruksforetak IN
Likestilling, rekruttering og kompetanseutvikling (LUF-midler) Kommuner, organisasjoner og andre utviklingsaktører FK
Bioenergiprogrammet •  Utrednings- og kompetansetiltak •  Investeringer   Bønder, skogeiere og organisasjoner av disse Bønder og skogeiere IN
Regionalt utviklingsprogram (RUP) Kommuner, organisasjoner og andre utviklingsaktører FK
Fylkeskommunalt næringsfond Kommuner, organisasjoner og andre utviklingsaktører FK
Midler til satsing på arktisk landbruk   Styret for midler til arktisk landbruk
Sametingets virkemidler til næringsutvikling Gårdbrukere i virkeområdet Sametinget
Reindriftens utviklingsfond Reindriftsutøvere, organisasjoner og andre utviklingsaktører innen reindrift Styret for Reindriftens utviklingsfond
Forebyggende og konfliktdempende tiltak Bønder, reindriftsutøvere og organisasjoner FM og IN
Organisert beitebruk, investeringsstøtte Beitelag FM
Tidligpensjonsordningen Gårdbrukere som skal pensjonere seg FM
Regionale miljøtilskudd Gårdbrukere Kommunen
Nærings- og miljøtiltak i skogbruket Skogeiere med mer enn 10 da produktiv skog Kommunen og FM
Spesielle miljøtiltak i jordbruket Alle med landbrukseiendom Kommunen
Drenering Gårdbrukere Kommunen
Kommunale næringsfond Bønder, skogeiere, organisasjoner og andre utviklingsaktører Kommunene

Nasjonale program

Nasjonale program
Virkemiddel Hvem kan søke Innvilgningsmyndighet
Utviklingsprogrammet for lokal mat og grønt reiseliv Bedrifter som satser på mat, reiseliv og innlandsfiske IN
Bedrifter kan få hjelp til å utvikle produktene sine videre: -  vokse -  styrke kompetansen -  bygge omdømmet -  etablere nettverk    
Nasjonalt bioenergiprogram Investeringsstøtte til anlegg bygd for varmesalg, gårdsvarmeanlegg, veksthus og biogass. Støtte til utrednings- og kompetansetiltak gis til følgende formål: Konsulenthjelp til forstudier Forprosjekter og utredninger Kompetanse og informasjonstiltak. Jord- og skogbrukere som vil produsere, bruke og levere bioenergi i form av brensel eller ferdig varme IN

 

8.7 Midler til rovviltforvaltning

Investeringsstøtte til organisert beitebruk (iOBB)

Investeringstiltak som fremmer organisert beitebruk skal medvirke til bedre utnyttelse av beiteområdene, rasjonell drift i beitelagene og hindre tap av beitedyr. Tilskudd kan gis til alle typer tiltak som fremmer beitebruken i et område. For å oppnå en effektiv og målrettet bruk av midler til dette formålet, bør tiltak i regi av beitelag prioriteres. Det er aktuelt å gi tilskudd til følgende typer tiltak: sperregjerder, ferister, bruer, gjeterhytter, samt andre investeringstiltak så som sanke- og skilleanlegg, rydding/utbedring av drifteveier m.m.

Forebyggende og konfliktdempende tiltak (FKt)

Målet med tilskuddsordningen er å iverksette effektive forebyggende og konfliktdempende tiltak for å begrense skader som rovvilt kan forårsake på husdyr og tamrein, samt ulemper i forhold til lokalsamfunn. En forutsetning for å gi tilskudd til husdyr- og tamreineiere er at tiltakene med stor sannsynlighet kan forventes å ha en direkte tapsreduserende effekt. Dette innebærer at tiltak som f.eks. omfatter utvidet tilsynsaktivitet alene ikke skal støttes økonomisk. Eks. på slike tiltak er: planlagt tidlig nedsanking, utvidet tilsyn, bruk av vokterhund, radiobjeller/lammenoder.

Tabell 2. Oversikt over virkemidler i rovviltforvaltningen.

Oversikt over virkemidler i rovviltforvaltningen.
Tilskuddsordning Søknadsfrist
Forebyggende og konfliktdempende tiltak 15.januar (akutte tiltak kan omsøkes hele året)
Erstatning for sau drept av fredet rovvilt 1. november
Erstatning for tap av sau på beite 31. desember
Regionale miljøtilskudd for jordbruket 20. august
Spesielle miljøtiltak i jordbruket Fastsettes av kommunen
Tilskudd til organisert beitebruk 1. november
Investeringsstøtte til organisert beitebruk Troms: 15. februar. Finnmark: Hele året

Noen av de ulike tilskuddsordninger i landbruket som kan ses i sammenheng med utfordringer knyttet til rovvilt er opplistet over i tabell 2. Veiledende er søknadsfrister i 2012 oppgitt. Fylkesmennene kan kontaktes ved spørsmål om tilskuddsordningene. En kan også lete seg frem til informasjon under ”landbruk” eller ”miljøvern” inne på ønsket fylke på fylkesmannens nettside.