Regional landbruksplan for Troms 2014-2025 - «Arktisk landbruk – ei næring med mange muligheter»

  1. 1 Innledning
  2. 2 Rammevilkår og handlingsrom
    1. 2.1 Regelverk, planer og strategier
    2. 2.2 Andre rammefaktorer
    3. 2.3 Økonomisk situasjon
  3. 3 Kort om Tromslandbruket
  4. 4 Temaområder
    1. 4.1 Produksjon av mat
      1. 4.1.1 Tradisjonell matproduksjon
      2. 4.1.2 Økologisk produksjon av mat
      3. 4.1.3 Lokal mat og matspesialiteter
    2. 4.2 Skogbruk og klimatiltak i skogen
      1. 4.2.1 Hogst
      2. 4.2.2 Ressursoppbygging - skogkultur
      3. 4.2.3 Karbonbinding
      4. 4.2.4 Mer bruk av tre og treprodukter
      5. 4.2.5 Kompetanse og veiledning
      6. 4.2.6 Kompetanse og veiledning
      7. 4.2.7 Utfordringer
    3. 4.3 Bygdenæringer
      1. 4.3.1 Inn på tunet
      2. 4.3.2 Grønt reiseliv
      3. 4.3.3 Bygdeservice
    4. 4.4 Eiendoms-, areal- og boligpolitikk
      1. 4.4.1 Eiendomsstruktur og jordleie
      2. 4.4.2 Jordvern
      3. 4.4.3 Eiendoms- og boligpolitikk
    5. 4.5 Rekruttering
      1. 4.5.1 Generasjonsskifte/eierskifte
      2. 4.5.2 Omdømme
    6. 4.6 Kompetanse
      1. 4.6.1 Naturbruksutdanning i videregående skole
      2. 4.6.2 Agronomutdanning for voksne
      3. 4.6.3 Etter- og videreutdanning
      4. 4.6.4 Kompetanse i veiledningsapparatet
      5. 4.6.5 Forskning og innovasjon (Foi)
    7. 4.7 Rovvilt
    8. 4.8 Viltforvaltning/viltskade
      1. 4.8.1 Elg
      2. 4.8.2 Gås
    9. 4.9 Landskapsressurser og produksjon av fellesgoder
      1. 4.9.1 Kulturlandskap og kulturminner
      2. 4.9.2 Bruk av utmarka til friluftsformål og folkehelse
    10. 4.10 Samfunnssikkerhet og beredskap i landbruket
      1. 4.10.1 Matsikkerhet
      2. 4.10.2 Mattrygghet
      3. 4.10.3 Helse, miljø og sikkerhet på gården
      4. 4.10.4 Dyrevelferd
      5. 4.10.5 Beredskap
  5. 5 Organisering og opplegg for medvirkning
  6. 6 Vedlegg 1 Status og utviklingstrekk
    1. 6.1 Jordbruk
    2. 6.2 Skogbruk og klimatiltak i skogen
    3. 6.3 Bygdenæringer
    4. 6.4 Eiendoms-, areal- og boligpolitikk
    5. 6.5 Rekruttering og kompetanse
    6. 6.6 Rovvilt
    7. 6.7 Viltforvaltning og viltskade
    8. 6.8 Miljø, kulturlandskap og kulturminner
    9. 6.9 Økonomisk situasjon
    10. 6.10 Trender i Tromslandbruket
  7. 7 Vedlegg 2
    1. 7.1 Fovaltnings- og utviklingsaktører
    2. 7.2 Andre aktører, premissleverandører
  8. 8 Vedlegg 3 Økonomiske virkemidler til næringsutvikling
    1. 8.1 Bygdeutvklingsmidlene (BU-midlene)
    2. 8.2 Sametingets midler til næringsutvikling
    3. 8.3 Reindriftens utviklingsfond
    4. 8.4 Andre lån-/tilskuddsordninger
    5. 8.5 Program for lokal mat og grønt reiseliv
    6. 8.6 Regionale utviklingsmidler (fylkeskommunale midler)
    7. 8.7 Midler til rovviltforvaltning
  9. 9 Vedlegg 4 Statistikk Tromslandbruket 2002-12
  10. 10 Vedlegg 5 Erstatnings- og forsikringsordninger i planteproduksjon i Troms

7 Vedlegg 2

7.1 Fovaltnings- og utviklingsaktører

For å kunne drive et godt og effektiv landbruk, er det viktig at støtteapparatet rundt fungerer. Det blir her gitt en oversikt over forvaltnings- og utviklingsaktørene i Tromslandbruket og det blir gjort rede for deres oppgaver og ansvarsområder knyttet til landbruket.

Landbruks- og matdepartementet

Landbruks- og matdepartementet har hovedansvar for mat- og landbrukspolitikken. Regjeringens mål er å opprettholde et levende landbruk over hele landet.

Matpolitikken skal sikre forbrukerne trygg mat av riktig kvalitet gjennom en sunn matproduksjon, og legge til rette for et ernæringsmessig fullgodt kosthold. Landbruks- og matdepartementet har i samarbeid med Fiskeri- og kystdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet ansvar for utforming av matpolitikken og forvaltning av matvaresystemet fra primærproduksjon fram til forbrukerne.

Landbrukspolitikken omfatter arealforvaltning, jord- og skogbruk, husdyrhold, reindrift og utvikling av nye næringer med utgangspunkt i landbruket. Landbrukspolitikken skal sikre ressursgrunnlaget for landbruksproduksjon, utvikle kunnskapsgrunnlaget og medvirke til verdiskaping og sysselsetting i hele landet med utgangspunkt i landbruket og landbruksbaserte produkter.

Statens landbruksforvaltning

Statens landbruksforvaltning (SLF) er et utøvende forvaltningsorgan for de sentrale landbrukspolitiske virkemidlene og et støtte- og utredningsorgan for Landbruks- og matdepartementet. SLFs hovedoppgaver er knyttet til følgende resultatområder:

  • areal, skogbruk, ressursforvaltning og økologisk landbruk
  • inntekts- og velferdspolitiske tiltak
  • markedstiltak, handel og industri

Fylkesmannen i Troms

Fylkesmannen har både utviklings- og forvaltningsoppgaver i forhold til landbruket. Gjennom regionale tilpasninger skal Fylkesmannen bidra til å opprettholde et levende og mangfoldig landbruk og et bærekraftig skogbruk som gir attraktive arbeidsplasser og sikrer rekruttering over hele fylket.

Gjennom det regionale partnerskapet leder Fylkesmannen arbeidet med utarbeidelse av regionalt næringsprogram som legger føringer for bruken og prioriteringene av bygdeutviklingsmidlene i fylket. Fylkesmannen er et kompetansesenter generelt og for kommunene spesielt. Sentrale områder er videreutvikling og styrking av kommunenes rolle som landbrukspolitisk aktør og som pådriver innen landbruksrelatert klimaarbeid og nærings- og samfunnsutvikling.

Fylkesmannens forvaltningsoppgaver knytter seg til økonomiske og juridiske virkemidler innenfor jordbruk og skogbruk. Fylkesmannen har det regionale ansvaret for at tilskudd på landbruksområdet forvaltes og kontrolleres i samsvar med overordnede forutsetninger og i henhold til gjeldende lover og regler.

Fylkesmannen skal ivareta de nasjonale målene i landbruks- og matpolitikken, og er ansvarlig for regional tilpasning av denne. Regelmessig kontakt med kommuner, fylkeskommuner og Innovasjon Norge skal stimulere til lokal forankring og aksept for viktige landbrukspolitiske målsettinger, som bl.a. bygger på regionale fortrinn.

Fylkesmannen har fra 01.01.2014 fått ansvar for reindriftsforvaltningen og skal med det bidra til å legge til rette for å nå de overordnede målene for forvaltningen av reindrift. Disse er fastlagt i Stortingsmelding nr. 28 (1991-1992) og i de årlige Stortingsproposisjoner i forbindelse med Reindriftsavtalen. Oppgaver Fylkesmannen har innenfor forvaltningen av reindrift er blant annet: arealforvaltning, ressursovervåkning, forvaltning av virkemiddelordninger og forskrifter. Arealvern er også et sentralt arbeidsområde. Videre har Fylkesmannen ansvaret for kontakt med kommuner og andre forvaltningsorgan, samt veiledning og informasjon til reindriftsutøvere. Fylkesmannen har også som oppgave å vedlikeholde grensegjerdet mot Finland. Fylkesmannen har innsigelseskompetanse i saker som angår reindrifta.

 

Troms fylkeskommune

Fylkeskommunen har i likhet med Fylkesmannen, både utviklings- og forvaltningsoppgaver overfor landbruket. I forhold til regional utvikling og landbrukets betydning har fylkeskommunen en rolle med hensyn til:

  • Verdiskapning i landbruket
  • Klima, areal og samfunnsplanlegging
  • Rekruttering, likestilling og kompetanseheving i land- bruket, både som ansvarlig for tilbud om videregående skole utdanning og i forhold til forvaltning av midler til rekruttering, likestilling og kompetanseheving
  • Rammedirektiv for vann
  • Kulturvern

Fylkeskommunen har som regionalpolitisk aktør også ansvar for å fremme landbruket i Troms, blant annet da fylkeslandbruksstyret er lagt ned.

Fra 1.1.2010 fikk fylkeskommunene et viktig og utvidet medansvar for gjennomføringen av landbruks- og matpolitikken som regionale utviklingsaktører på landbruks- og matområdet. Fylkeskommunen skal ivareta oppgaver innenfor verdiskaping i landbruket, klima og samfunnsplanlegging, samt rekruttering og kompetanseheving. Viktige hovedmål for fylkeskommunene på landbruks- og matområdet er å:

  • styrke regional verdiskaping, ressursforvaltning og miljøinnsats med utgangspunkt i landbruket og land- brukets ressurser
  • styrke samhandlingen med andre aktuelle regionale og lokale aktører om gjennomføringen av landbrukspolitikken
  • styrke regionale folkevalgtes engasjement i landbrukspolitikken
  • sikre god kobling mellom landbruk og annet samfunns- og næringsutviklingsarbeid i fylket, herunder å integrere landbruksområdet i fylkeskommunenes øvrige ansvars- og arbeidsområder

Fylkeskommunenes engasjement innenfor næringsutvikling i landbruket må ses i sammenheng med fylkeskommunenes øvrige næringspolitiske arbeid og eierskapet til Innovasjon Norge. Fylkeskommunen skal legge til rette for lokal vekstkraft og støtte opp under og stimulere regionale forutsetninger og fortrinn for innovasjon og verdiskaping.

Fylkeskommunen skal bidra til at landbruks-, klima- og energipolitiske mål ivaretas i samfunnsplanleggingen, bl.a. gjennom økt bruk av fornybar energi og styrket jordvern. Fylkeskommunene har et ansvar for vern av dyrket og dyrkbar jord gjennom fylkesplanleggingen og i dialog med kommunene i planprosesser, jf. Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging, vedtatt ved kongelig resolusjon 24. juni 2011.

Gjennom arbeid med klima- og energiplaner bør fylkeskommunen sørge for god dialog med landbrukssektoren med sikte på konkrete klima- og energibidrag fra sektoren.

I fylkeskommunens rolle innen videregående utdanning inngår å utvikle naturbruksutdanningen og sikre rekruttering til utdanningen. Det vil være et stort behov framover for utvikling av gode etter- og videreutdanningstilbud for landbruksnæringen.

Fylkeskommunen har et særskilt ansvar for rekruttering, likestilling og kompetanseheving i landbruket, blant annet gjennom en egen tilskuddsordning.

Kommunene

Kommunene er viktige aktører innen samfunns- og næringsutvikling. Kommunene er førstelinjetjeneste overfor bønder og andre som ønsker hjelp til søknader, utviklingstiltak mv. Dette krever både kompetanse og kapasitet. Dette mangler i mange tilfeller med det resultatet at bønder ikke får eller får mangelfull hjelp. I Troms har vi fortsatt mange og små landbrukskontorer i kommunene. Mer interkommunalt samarbeid på landbruksområdet kan bidra til mer slagkraft gjennom mer spesialisering og mindre sårbarhet.

Kommunene forbereder og gir uttalelse i dispensasjonssaker i tilskuddssforvaltningen, samt alle saker som angår støtte til investeringer og utviklingstiltak. Over tid har kommunene fått avgjørelsesmyndighet i de fleste saker etter jordloven og konsesjonsloven. I tillegg har de fått mer og mer avgjørelsesmyndighet i saker som gjelder tilskott til spesielle tiltak i jordbrukets kulturlandskap, nærings- og miljøtiltak i skogbruket mv.

Kommunene har ansvaret for å utvikle en lokal landbrukspolitikk innenfor rammene av den nasjonale og regionale politikken. Kommunene er 1.linjetjeneste for de som ønsker utbygging og annen utvikling av de menneskelige og materielle ressursene. Samtidig har kommunene en pådriverrolle i utviklingsarbeidet. En forutsetning for utvikling er at disse tjenestene fungerer tilfredsstillende. Kommuneplanlegging og bruk av plan- og bygningsloven er et av de viktigste virkemidlene kommunene har til en samordnet politikkutforming og tilrettelegging for landbruksbasert næringsutvikling.

Kommunene har siden 2004 hatt avgjørelsesmyndighet etter jordloven, konsesjonsloven, odelsloven og skogbruksloven, og for noen økonomiske virkemidler. Dette har gitt kommunene handlingsrom til å løse konkrete utfordringer. Kommunen kan, for eksempel, komme til ulike løsninger på et delingsspørsmål avhengig av om eiendommen ligger i et område hvor det å opprettholde bosettingen er viktigere enn jordvernhensynet, eller om eiendommen ligger i et sentralt område hvor problemet er presset på landbruksarealene. Noen av de samme avveininger må gjøres ved søknad om konsesjon.

Innovasjon Norge

Innovasjon Norge er et særlovselskap eid 51 % av Nærings- og handelsdepartementet og 49 % av fylkeskommunene i fellesskap. Innovasjon Norge skal fremme lønnsom næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners næringsmessige muligheter gjennom innovasjon, internasjonalisering og profilering. Innovasjon Norge har fem tjenestetyper: Rådgiving, nettverk, kompetanse, profilering og finansiering.

Innovasjon Norge er operatør for de bedriftsrettede bygdeutviklingsmidlene på oppdrag fra Fylkesmannen og bedriftsrettede midler til regional utvikling fra fylkeskommunen. Midlene skal medvirke både til utvikling av ny næringsvirksomhet på landbrukseiendommen, og til utvikling og modernisering av det tradisjonelle landbruket.

Innovasjon Norge har flere oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet knyttet til gjennomføring av Jord- bruksavtalen, Reindriftsavtalen og Verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket. Innovasjon Norge er også långiver til bolig og næringsformål i landbruket.

Sametinget

Sametinget skal legge til rette for næringsutvikling i samiske områder. Årlig fordeler Sametinget mellom 35 og 40 millioner kroner til næringsutvikling. Virkemidlene er avgrenset til et virkeområde der 31 hele eller deler av kommuner er med. Målet med midlene er å skape et sterkt og allsidig næringsliv som bygger på og tar hensyn til samisk kultur, natur og miljø, og danner grunnlaget for livskraftige lokalsamfunn der mennesker ønsker å bo. De har mulighet til å finansiere driftsbygninger i jordbruket med inntil kr 600.000 i 13 kommuner i Troms. Denne finansieringen er med på å gjøre det lettere å investere i driftsbygg. Flere av de større utbyggingsprosjektene er imidlertid avhengige av at Innovasjon Norge også bevilger midler. Før byggearbeid kan starte forutsetter Sametinget at hele byggeprosjektet er fullfinansiert.

Foruten å tildele tilskudd til jordbruksnæringen deltar Sametinget aktivt i å legge til rette for gode rammebetingelser i jordbruksnæringen.

Mattilsynet

Mattilsynet har en sentral rolle i gjennomføring av matpolitikken. Oppgavene omfatter tilsyn, veiledning, kartlegging og overvåking i hele matproduksjonskjeden, fra og med produksjon av innsatsvarer og primærproduksjon til og med omsetning til forbrukerne. Mattilsynet har også omfattende oppgaver innenfor regelverksutvikling.

Ansvaret for å kjenne til og etterleve regelverket hviler på den enkelte virksomhet. Mattilsynet har hovedansvaret for å føre tilsyn med at regelverket blir etterlevd. Når det er nødvendig for å nå målene, vil Mattilsynet handheve regelverket ved å benytte de virkemidler lovverket stiller til rådighet.

Aktiv veiledning om regelverket er viktig for Mattilsynet. Det er samtidig viktig at de som kommer i berøring med Mattilsynets virkeområde tidligst mulig kontakter Mattilsynet for å forebygge misforståelser og få nødvendig veiledning.

 

Debio

Alle økologiske matvarer som produseres i Norge skal ha en godkjenning fra Debio. Denne godkjenningen er en forutsetning for å kunne si at et produkt er økologisk, og for å kunne bruke Ø-merket i markedsføringen. Begrepet økologisk er beskyttet, og alle som produserer økologiske matvarer må forholde seg til det offentlige regelverket som finnes på området (økologiforskriften).

Tilsynet som Debio utfører er basert på en avtale med Mattilsynet, og kontrollen omfatter både gårdsbruk, foredlingsbedrifter, pakkerier, omsetningsledd og importører.

Debio sin kontrollordning følger varene fra jord til bord. Produsenter søker om å bli en del av kontrollordningen, og Debio inspiserer og sjekker at driften tilfredsstiller kravene til økologisk produksjon. Alle som får en godkjenning blir fulgt opp med årlige inspeksjoner og uanmeldte besøk.

Debio har også jevnlig kontakt med produsentene for å veilede om reglene og for å kontrollere at produksjonen foregår som den skal.

7.2 Andre aktører, premissleverandører

Veiledningstjenesten

 

Norsk Landbruksrådgivning

Norsk Landbruksrådgiving, NLR, er paraplyorganisasjon for 41 rådgivingsenheter med til sammen 25.000 medlemmer og 270 ansatte over hele landet. NLR er bindeledd mellom forskning og landbruket, og innhenter, utvikler og samordner kunnskap som rådgiverne formidler til næringsutøvere i landbruket.

Norske Landbrukstjenester

Norske Landbrukstjenester (NLT) ble starta i 1991. Det er en selvfinansiert medlemsorganisasjon for avløserlagene og landbrukstjenestene i Norge. NLT sin hovedoppgave er å arbeide for at medlemslagene skal kunne tilby bøndene tjenester av høy kvalitet, først og fremst for å dekke behovet for kvalifisert arbeidskraft.

Landbrukets  HMS-tjenester

LHMS er en landsdekkende bedriftshelsetjeneste med ca. 10.000 medlemmer. Medlemskapet gir veiledning for bedre arbeidsmiljø gjennom HMS-besøk på gården, helseoppfølging hos bedriftshelsetjenesten og andre gode faglige tilbud. LHMS tilbyr også krisehåndtering og har 50 medarbeidere som står for omfattende kursvirksomhet og medlemsoppfølging.

Landbruk Nord

Landbruk Nord tilbyr bonden et allsidig tilbud om rådgivning innen jord- og planteproduksjon, bygningsplanlegging og avløsertjenester. Landbruk Nord er tilknyttet både Norske Landbrukstjenester og Norsk Landbruksrådgivning.

Landbrukstjenesten Midtre Hålogaland

Landbrukstjenesten Midtre Hålogaland driver faglig utvikling og rådgiving innen landbruk og natur, og tilbyr en rekke tjenester. De leverer rådgivingstjenester og utfører feltarbeid og befaringer i Sør-Troms og nordre Nordland. Landbrukstjenesten Midtre Hålogaland er tilknyttet Norske Landbrukstjenester og Norsk Landbruksrådgivning.

Troms Landbruksrådgivning

Troms Landbruksrådgivning er tilsluttet Norsk Landbruksrådgivning, og driver jord og plantefaglig rådgivning.

Troms Landbruk

Troms Landbruk er tilknytta Norske Landbrukstjenester og tilbyr avløsertjenester.

TINE

TINE har et bredt rådgivningstilbud knytta til melkeprodusenter på ku og geit. TINE Rådgiving driver en utstrakt kurs- og etterutdanningsvirksomhet i fag som økonomi, ledelse, bedriftsutvikling og produksjonsfagene. TINE Rådgiving har kompetanse på og lager utviklingsplaner også for andre produksjonsretninger enn melkeproduksjon.

NORTURA

NORTURA har et allsidig rådgivningstilbud knytta til kjøttproduksjon på gris, storfe, småfe og fjørfe og produksjon av egg.

ALLSKOG

ALLSKOG er et samvirke som eies og er til for skogeiere i Møre og Romsdal, Trøndelagsfylkene, Nordland og Troms. ALLSKOGs formål er å arbeide for andelseiernes økonomiske interesser tilknyttet eiendommen. De tilbyr skog- og utmarksstjenester, veiledning og kompetanse.

Matmerk

Matmerk er en stiftelse som har som formål å skape preferanse for norskprodusert mat. Det skal skje gjennom arbeid med kvalitetsstyring, kompetanse og synliggjøring av norske konkurransefortrinn og opprinnelse overfor matprodusenter, handel og forbrukere.

Matmerk er en uavhengig, offentlig støttet stiftelse stiftet av Landbruks- og matdepartementet i 2007 og styres av et styre med representanter fra landbruket, matprodusenter, dagligvarekjeder og merkebrukere.

Nordnorsk landbruksråd

Nordnorsk landbruksråd (NNLR) er en ideell organisasjon bestående av medlemsorganisasjonene i Norsk Landbrukssamvirke som stiller seg bak avtalen om regionalt samarbeid med faglagene, Nordland Bondelag, Finnmark Bondelag, Nordland Bonde- og småbrukarlag, Troms Bonde- og småbrukarlag og Finnmark Bonde- og småbrukarlag. Sekretariatet er plassert hos Troms Bondelag.

Nordnorsk Landbruksråd har til formål gjennom koordinering og samarbeid mellom landbrukets organisasjoner i landsdelen, å fremme nordnorsk landbruk sine interesser og arbeide for ei positiv utvikling av landbruket i landsdelen.

Nordnorsk Landbruksråd har fokus på FoU-arbeid som er nyttig for landbruksnæringa. Det er behov for kunnskapsutvikling i landbruket, og det er viktig å samordne kompetansemiljøene for å bli mer relevante for næringsutviklinga i landsdelen. NNLR arrangerer Tenkeloftet som er en arena for å komme med innspill til nye prosjekter, i tillegg til å være en møteplass for næringsutøvere, forvaltning, forskning og andre samarbeidspartnere.

Arktisk landbruk er et satsingsområde for NNLR, og det er satt i gang en prosess med deltakere fra næringa, kompetansemiljø og aktører i verdikjeden. Nordnorsk landbruksråd ønsker å skape en merkevare som fremmer den unike kvaliteten og særpreget på råvarer som er produsert i Nord-Norge.

Bioforsk

Bioforsk er et forskningsinstitutt med spisskompetanse på et høyt internasjonalt nivå innen landbruk, matproduksjon, plantehelse, miljø og ressursforvaltning. Bioforsk har også fokus på forskningsbasert innovasjon og verdi- skaping. Bærekraftig ressursbruk er et grunnleggende premiss. Bioforsk har sju forskningssentre med omlag 450 ansatte og avdelinger over hele landet.

Kunnskapsutvikling om nordlige vekstvilkår, arktisk kvalitet, ressurser langs kysten og i utmarka er viktige arbeidsfelt for Bioforsk Nord. Senteret blir ledet fra Bioforsk Nord Holt i Tromsø, og har avdelinger i Bodø og på Tjøtta. Fagområdet ”Arktisk landbruk og utmarksforsking” er delt i følgende fagseksjoner: Arktisk landbruk og kvalitet (blir ledet fra Holt), Miljø og utmarksressurser (blir ledet fra Tjøtta) og Nordnorsk kompetansesenter (blir ledet fra Holt).

Bioforsk Nord har nasjonalt ansvar for forsking og foredling på ville bær, og på næringsmessig bruk og utvikling av utmark og fiskeressurser i innlandet. Gjennom Nordnorsk kompetansesenter har Bioforsk Nord også ei regional rolle som tilrettelegger for innovasjons- basert utvikling i nordnorsk landbruk og naturbruk.

Kompetansenettverket for lokal mat i nord

Kompetansenettverket for lokal mat bidrar til økt verdiskaping for mat gjennom kompetanseheving. Hovedmålgruppen er lokalmatprodusenter og serveringssteder med fokus på lokal mat med 0-10 årsverk. Kompetansenettverket tilbyr kurs tilpasset målgruppens behov samt skreddersydde kompetansetiltak for enkeltbedrifter. Navet for Kompetansenettverket i nord er lagt til Bioforsk Nord Holt.

Skog og landskap

Norsk institutt for skog og landskap er et nasjonalt institutt for kunnskap om arealressurser. Instituttet formidler kunnskap til myndigheter, næringsliv og allmennhet for å sikre bærekraftig forvaltning og verdiskapning knyttet til arealressursene.

Skog og landskap er organisert under Landbruks- og matdepartementet. Instituttet har hovedkontor på Ås i Akershus, og regionkontorer i Nord-Norge, Midt-Norge og Vest-Norge. Regionkontoret for Nord Norge ligger i Tromsø.

 

Viktige programmer med nye rapporter for Troms er:

  • Arealstatistikk for utmark
  • Overvåking av jordbrukets kulturlandskap
  • Statistikk over skogforhold og skogressurser i Troms

Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning

Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF) er et frittstående og uavhengig statlig forskningsinstitutt med tilknytning til Landbruks- og matdepartementet.

Avdeling for forskning ivaretar forskning og utredning angående landbrukspolitikk, matvareindustri og marked, foretaksøkonomi, nærings- og bygdeutvikling.

Avdeling for statistikk og analyse står for sekretariatsarbeidet for Budsjettnemnda for jordbruket, internasjonal statistikk og dokumentasjon, driftsøkonomisk veiledning og styring, driftsøkonomiske data og analyser, herunder driftsgranskingene i jord- og skogbruk.

Avdeling for utredning har ansvaret for store deler av NILF sitt utredningsarbeid. Det jobbes blant annet innfor temaene landbruks-, distrikts- og næringsmiddelpolitikk, økonomi og konkurransekraft i næringsmiddelindustri, landbruk og fiskeoppdrett, internasjonale forhold (WTO og EU), reindriftsnæring og pris- og marginstudier.

NILF har hovedkontor i Oslo og tre distriktskontorer: Bergen, Trondheim og Bodø. Distriktskontorene er NILFs kontaktpunkt til landbruksnæringen og myndighetene i sitt distrikt. De er sentrale i arbeidet med driftsgranskingene og når det gjelder å skaffe oppdrag på regional basis.

Uit  Norges arktiske universitet i Tromsø

Landbruksrelatert forskning og utvikling

UiT har stor og mangslungen forskningsaktivitet som i vid forstand er av relevans for forvaltning og utvikling av landbruket. De har /har hatt i de senere år aktivitet knyttet til arktisk kvalitet, bygdeliv og kulturlandskap, produksjonsgrunnlaget i utmarksbeite for småfe og rein og skog. De har vært med i flere forskingsprosjekt som har vært initiert av Nordnorsk Landbruksråd.

En sentral og generell satsning på disse temaene skjer i det terrestre flaggskipsamarbeidet i Framsenteret som UiT leder, spesielt gjennom forvaltnings -og overvåkningssystemet KOAT og forskerskolen AMINOR. Viktig er også UTMARK – et samarbeid med landbruksorienterte institusjoner i Tromsø.

Landbruksrelatert undervisning

UiT Norges arktiske universitet har sammen med UMB et ansvar for å fylle de behov som matindustrien, institut- ter og læresteder har for akademisk arbeidskraft knyttet til matproduksjon. UIT og UMB er de eneste læreste- der i Norge som har helhetlige utdanningsløp knyttet til matproduksjon. Det gis i dag undervisning om mat fra bachelor til mastergrads -og doktorgradsnivå.

Etterutdanningsmuligheter for næringsutøvere i landbruket og ansatte i landbruksforvaltningen, virke- middelapparatet m fl.

”Digital historiefortelling” er eksempel på et kurs som ble arrangert i samarbeid med fylkesmannens landbruksavdeling med deltagelse fra flere matprodusenter. For øvrig kan UiT tilby, avhengig av basis-kompetanse til de som ønsker etterutdanning, deltagelse på enkeltstående kurs eller oppgaver definert i samråd med ansatte ved UiT med valg av varighet fra 2 mnd (10 ECTS) til 2 år (120 ECTS).

Høgskolen i Harstad

Høgskolen i Harstad ble offisielt åpnet i 1983, der vernepleierutdanning og etter hvert sykepleierutdanning, var studietilbudene. Etter hvert har høgskolen blitt utvidet, og har også fått studietilbud innen administrasjon, økonomi og ledelse og en rekke andre universitetsfag. Når det gjelder studietilbud av spesiell betydning for landbruksnæringa og for de med tilleggsnæringer i landbruket som grønt reiseliv eller Inn-på-tunet, er det spesielt studiene «Travel and tourism management», «Psykososialt arbeid med barn og unge» samt «Motivasjon, mestring og arbeid» som er relevante.

Studiesenteret på Finnsnes

Studiesenteret Finnsnes har som formål å drive utdanning i Midt-Tromsregionen i samarbeid med høyere utdanningsinstitusjoner i Nord-Norge. De tilbyr blant annet studiene «Regionbasert næringsrettet høyere utdanning» og «Vertskap og guiding i arktisk reiseliv» i samarbeid med Høgskolen i Finnmark og «Travel and tourism manage- ment» i samarbeid med Høgskolen i Harstad.