Fylkestingsmelding - Samisk i den videregående opplæringen i Troms

  1. 1 Fylkesrådens forord
  2. 2 Fylkesrådets strategier for en fremtidsrettet utvikling av samisk og tospråklig opplæring i den videregående opplæringen i Troms
    1. 2.1 Strategi 1: Legge bedre til rette for kompetansedeling og kompetanseheving for lærere og skoleledere
    2. 2.2 Strategi 2: Videreutvikle fag og fagtilbud
    3. 2.3 Strategi 3: Bidra til bruk av digitale læringsressurser
    4. 2.4 Strategi 4: Arbeide for å sikre at nasjonale bestemmelser understøtter fylkeskommunens innsats for samisk språk og kultur
  3. 3 Fylkestingets vedtak 14. mars 2017 (arkivsak 16/3594-20)
  4. 4 Del 1: Vilkår for samisk i den videregående opplæringen
    1. 4.1 Mandat for utredningen
    2. 4.2 Prosess og involvering
      1. 4.2.1 Gjennomgang med videregående skoler i Troms
      2. 4.2.2 Gjennomgang med eksterne kompetanseorganisasjoner
    3. 4.3 Samenes historie og kultur
      1. 4.3.1 Tre språklige hovedområder: nordsamisk, lulesamisk og sørsamisk
        1. 4.3.1.1 Nordsamisk språk
        2. 4.3.1.2 Lulesamisk språk
        3. 4.3.1.3 Sørsamisk språk
      2. 4.3.2 Riss av samefolkets historie fra veidesamfunn til velferdsstat
      3. 4.3.3 Inn i det 21. århundret: En levende og mangfoldig tradisjon og kultur i Norden
      4. 4.3.4 Holdninger til samisk språk og kultur utenfor samisk distrikt
    4. 4.4 Formelle rammer i lov og forvaltning
      1. 4.4.1 ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater
      2. 4.4.2 Hvem regnes som same?
      3. 4.4.3 Retten til opplæring i og på samisk
      4. 4.4.4 Utvidet rett til samiskopplæring i videregående opplæring i Troms
      5. 4.4.5 Sametingets rolle i samiskopplæringen
      6. 4.4.6 Sametingets rolle i samiskopplæringen
    5. 4.5 Strukturer i samiskopplæringen
      1. 4.5.1 Samisk som førstespråk og andrespråk
        1. 4.5.1.1 Samisk som andrespråk - ulike alternativer og nivåer
          1. 4.5.1.1.1 Samisk som andrespråk - samisk 2
          2. 4.5.1.1.2 Samisk som andrespråk - samisk 3
          3. 4.5.1.1.3 Samisk som andrespråk - samisk 4
      2. 4.5.2 Antall elever i videregående opplæring i Norge med samisk som første og andrespråk
      3. 4.5.3 Samisk som fremmedspråk
      4. 4.5.4 Antall og andel elever med samiskopplæring i grunnskolen i Norge
      5. 4.5.5 Antall og andel elever med samiskopplæring i videregående opplæring i Norge
    6. 4.6 Ressurser til samiskopplæringen
      1. 4.6.1 Økonomiske ressurser
        1. 4.6.1.1 Statens tilskuddsordning til kommuner og fylkeskommuner med samiskopplæring
        2. 4.6.1.2 Sametingets tospråklighetsmidler
        3. 4.6.1.3 Sametingets stipend til elever i videregående opplæring
      2. 4.6.2 Læremidler og ressurssentra
        1. 4.6.2.1 Nasjonal digital læringsarena (NDLA)
        2. 4.6.2.2 Troms fylkeskommunes nettressurs Samisk historie
        3. 4.6.2.3 Senter for samiske studier ved UIT Norges arktiske universitet (SESAM)
        4. 4.6.2.4 Giellatekno, Senter for samisk språkteknologi ved UIT Norges arktiske universitet
        5. 4.6.2.5 Senter for samisk i opplæringa
        6. 4.6.2.6 Ovttas
        7. 4.6.2.7 Samiske språksenter i Troms
    7. 4.7 Status for samiskopplæringen i Troms 2016-2017
      1. 4.7.1 Antall elever med samisk som begynte i videregående opplæring
      2. 4.7.2 Undervisningskompetanse i nordsamisk i Troms
      3. 4.7.3 Forutsetninger gitt av Fylkestingsmelding 1:2006: «Det kunnskapsrike nord»
  5. 5 Del 2. Perspektiver på det videre arbeidet for styrking av samisk språk og kultur i Troms
    1. 5.1 Vurderinger
      1. 5.1.1 Kvalitetsforventninger til opplæring i samisk språk og formidling fra samisk kultur
      2. 5.1.2 Kollektiv organisering av autonome lærere i tolkningsfellesskap
      3. 5.1.3 Kan opplæringen i samisk som førstespråk og norsk samordnes bedre?
        1. 5.1.3.1 Kombinasjonen av samisk- og norsklæreplaner i opplæringen
          1. 5.1.3.1.1 Eksempel: Sammenstilling av Vg3-kompetansemål i «Samisk som førstespråk» og «Norsk for elever med samisk som førstespråk» (bare studieforberedende utdanningsprogrammer)
      4. 5.1.4 Urealistiske forventninger til tospråklighet gjennom andrespråkopplæringen?
      5. 5.1.5 Særskilt om fjernundervisningen
        1. 5.1.5.1 Restriktiv tolkning av adgangen til å bruke fjernundervisning etter opplæringsloven
        2. 5.1.5.2 Statens rammeverk for samisk fjernundervisning
        3. 5.1.5.3 Egne retningslinjer for fjernundervisningen i Troms
      6. 5.1.6 Formidling fra samisk kultur
        1. 5.1.6.1 Bruk av læreplaner fra Kunnskapsløftet – Samisk i utvalgte fellesfag for alle elever i den videregående opplæringen i Troms?
      7. 5.1.7 Lokale utfordringer i Troms er også skapt av nasjonale vedtak og forordninger
      8. 5.1.8 Generelle utfordringer knyttet til gjennomføring av kvalitetstiltak for samiskopplæringen i Troms

3 Fylkestingets vedtak 14. mars 2017 (arkivsak 16/3594-20)

  1. Fylkestinget tar kunnskapsgrunnlaget for fylkestingsmeldingen Samisk i den videregående opplæringen i Troms til orientering, og slutter seg til fylkesrådets strategier for en fremtidsrettet utvikling av samisk og tospråklig opplæring i den videregående opplæringen i Troms.
  2. Strategiene søkes gjennomført i forhold til årlige budsjettrammer.
  3. Fylkeskommunen søker om penger fra de eksterne ordningene for prosjekter rettet mot samiskundervisning og samisk kulturformidling.
  4. Fylkesrådet bes utarbeide en konkret handlingsplan for gjennomføring av strategiene, som forelegges fylkestinget til beslutning. Rapportering på oppfølging av handlingsplanen gjøres i forbindelse med den årlige tilstandsrapporten.
  5. Troms fylkeskommune ber Várdobáiki samisk senter om å utrede tiltak som kan styrke rekrutteringen til samisk undervisning i Sør-Troms. Utredningen skal vurdere hvorfor tallet på elever som velger å lære samisk på videregående skole, har gått så mye ned. Det er viktig å se dette i sammenheng med hele utdanningsløpet under ett. Man bør også se over fylkesgrensen Troms/Nordland for å fange opp situasjonen i hele det markasamiske området.