2.4 Strategi 4: Arbeide for å sikre at nasjonale bestemmelser understøtter fylkeskommunens innsats for samisk språk og kultur
Troms fylkeskommune skal i samarbeid med andre fylkeskommuner og Sametinget arbeide for å sikre at nasjonale bestemmelser styrker opplæringen i samisk språk og formidlingen fra samisk kultur og tradisjon utenfor samisk distrikt.
- Kunnskapsløftets fag- og timefordeling må legge bedre til rette for at flere gjennomfører samiskopplæring i grunnskolen og den videregående opplæringen.
- Den statlige refusjonsordningen for samiskopplæringen må endres slik at den tar hensyn til de særskilte vilkårene som gjelder for samiskopplæring utenfor samisk distrikt.
- Norsk- og samisklæreplanenes strukturer og forventninger om utvikling av et grunnlag for en funksjonell tospråklighet for andrespråkelever utenfor samisk distrikt, avviker fra konklusjoner i internasjonal forskning. Samisk språkopplæring utenfor samisk distrikt må derfor baseres på og finansieres som en sterk språkmodell der én eller flere språksamlinger for elevene («språkbad») inngår i opplæringen.
- St.meld nr. 28 (2015-2016) Fag – fordypning – forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet må ivareta kompetansemål som er orientert mot samisk språk, historie, kultur og tradisjon i det nasjonale læreplanverket. Samisklæreplanene i Kunnskapsløftet – Samisk må utvikles til læreplaner for en urfolkskultur med en særegen kultur- og tradisjonsutvikling.
- Elever som fullfører videregående opplæring med samisk, må få tilleggspoeng for dette.
- Studenter ved universiteter og høgskoler må få tilbud om full lånekassedekning for minst 60 studiepoeng samisk, slik at flere kan løfte det samiske språket videre, og for at flere kan kvalifiseres til å være samisklærere i videregående opplæring.