Er du klar for ett minutt med lesefristelser?

Kulturfondstafetten har fornyet seg, og sammen med flotte formidlere fra det ganske land er det blitt laget nesten 100 videoboktips med tanke på deling i sosiale medier, i biblioteket og som krydder til katalogen.

Skolebibliotekarer og lærere møttes på seminar i Tromsø

Onsdag 25. oktober ble det årlige litteraturseminaret for skolebibliotekarer og lærere i forbindelse med Tromsungdom leser avholdt i Tromsø.

Tolv nye leseledere

Nå har Troms og Finnmark fått 12 nye leseledere fra folkebibliotek og bibliotek i videregående skoler. De hadde tre intensive kursdager i  shared reading-metoden i oktober, med både teori og praktisk øvelse. De erfarne kursholderne som loste gruppen trygt gjennom dagene var Kirsten Muhle og Kari Hortman.

Vel blåst biblioteksjefmøte i Troms

Det har vært ei fin samling i Tromsø denne gangen hvor nesten alle biblioteksjefene var med og det var rekord på antall ledere som deltok.

Giellavahkku - Samisk språkuke

Giellavahkku - Samisk språkuke (23. -29. oktober) arrangeres i år for femte gang. I den anledning turnerer flere samiske forfattere rundt om i hele fylket.

Studentkveld i Nord-Troms - en knallstart på semesteret

Bibliotekene i Nord-Troms og Campus Nord-Troms inviterte torsdag studentene i regionene til studentkveld på folkebibliotekene.

Om bruk av statistikk

KOSTRA og annen statistikk som styringsverktøy var tema på møtet med folkebibliotekene i september. Innledere var Sonja-Kristin Granaas biblioteksjef Alta bibliotek, Trygve Kikut, prosjektleder Bibliotek24/Digin og Sigrid Stangnes rådgiver Troms og Finnmark fylkesbibliotek. På grunn av tekniske problemer ble ikke møtet tatt opp, men vi har laget en oversikt over aktuelle statistikk-kilder for folkebibliotek.

Slik markerte bibliotekene Nasjonal bibliotekdag

Bibliotekene i Troms og Finnmark har markert nasjonale bibliotekdager på forskjellig vis. Vi har tatt en runde gjennom bibliotekenes Facebooksider og under kan dere se noe av det vi fant.

Årets Sommerles er over for denne gang

I juni, juli og august hvert år deltar barn i hele landet på lesekampanjen Sommerles. Kampanjen har som mål å motivere barn til leseglede og gjennom dette bidra til at lesekunnskapene vedlikeholdes gjennom sommerferien.

Hvordan markeres Nasjonal bibliotekdag på biblioteket?

Det er Nasjonal bibliotekdag 1. september og i år ønsker Norsk bibliotekforening å markere en hel uke, fra 28. august til 3. september. Vi har spurt noen av biblioteksjefene om hvordan de har tenkt å markere i år. Her er det tips å hente for dere som ikke har bestemt dere.