Skolebibliotekarer og lærere møttes på seminar i Tromsø

Onsdag 25. oktober ble det årlige litteraturseminaret for skolebibliotekarer og lærere i forbindelse med Tromsungdom leser avholdt i Tromsø.

To menn i samtale foran en skjerm - Klikk for stort bildePeder Samdal (til høyre) intervjues av Espen Andreassen fra Tromsø bibliotek.

Første post på programmet var som vanlig informasjon om årets bokprat og presentasjon av litteraturlista ved Ellen Berg Larsen fra Troms og Finnmark fylkesbibliotek og Tove Nilssen fra Tromsø bibliotek og byarkiv.  Det ble også presentert smakebiter på bokprater.

Litteraturformidling på Sjøvegan

Det er alltid både fint og nyttig å høre hvordan samarbeidet mellom skolebibliotekar og lærere foregår.  Skolebibliotekar Line Skjelnes og lærer Andreas Bay fra Sjøvegan videregående skole kunne fortelle at de har et bibliotekutvalg med skolebibliotekaren og flere lærere som sammen jobber for å skape et best mulig tilbud. Dette ønsket de andre deltakerne å ta med tilbake og prøve å få til på egen skole. De fortalte også om hvordan de har tatt i bruk Shared reading som metode i litteraturformidlinga på skolen og hvordan de legger til rette for norskopplæring for fremmedspråklige elever.

Forfattersamtalen

Så fulgte en samtale mellom bibliotekar Espen Andreassen fra Tromsø bibliotek og forfatteren Peder Samdal. Samdal har gitt ut flere bøker om fotballspillere og klubber med fokus på samfunnet rundt mer enn selve spillet. Den siste er “Mer enn en klubb” som ble nominert til Brageprisen i 2022. Han ønsker å få fram at fotballklubber kan stå for veldig forskjellig ting og at de har en kraft i seg som kan brukes til å skape positive endringer i samfunnet. I Vålerenga står kampen mot rasisme sentralt, i Odd er det fokus på miljø, og i Lyon handler det om likestilling. Men klubber kan også misbrukes av farlige krefter, eiere fra andre land som ønsker å dekke over kritikkverdige forhold i sine hjemland. Det som kalles for sportsvasking.

Hvordan formidle sakprosa?

I sitt innlegg minnet Kari Brenden-Bech fra Senja videregående skole oss på at læreplanen sier at elevene skal lese både skjønnlitteratur og sakprosa. Hun gjorde en liten undersøkelse blant sine elever og fant store forskjeller mellom klassene på om de foretrakk det ene eller det andre. Konklusjonen var at elevene er selvstendige individer og det er umulig å forutse hva de vil lese fra gang til gang. Hun hadde med seg noen påstander  og det ble en fin diskusjon ut av det.  Til slutt viste hun oss et utvalg av de mest populære titlene i ulike sjangere.

Arne-Harald Steilbu fra Senja bibliotek fortalte om hvordan tilfeldigheten kan føre oss til interessant litteratur og nye perspektiver. Han hørte tilfeldigvis podkasten Kongerekka med Are Sende Osen og oppdaga at det er gitt ut ei bok basert på denne. Dette førte han til en annen og mer troverdig bok om samme tema, noe som viser at man tilfeldig kan komme over bøker man ellers ikke ville ha funnet.

Tilbakemeldingene viser at deltakerne syns det var fint og lærerikt å treffes, og de fikk nyttige innspill med seg hjem til egen skole.