Aktuelt Samferdsel

Emilie tegnet bussen

Konkurransen til Troms fylkeskommune fikk inn over 400 tegninger. Den fargerike tegningen til Emilie Mangerud (9 år) fra klasse 4A på Setermoen skole ble valgt ut til å pryde en hel buss.

Tre nye fylkesveier oppgraderes

Fylkesutvalget godkjente i dag oppgradering av tre nye veistrekninger i Troms. Arbeidet er en del av den store satsingen Fylkesveiløftet, og sendes nå ut på anbud.

Gryllefjord-Andenes: Dato for sommerferga er klar

Ferga mellom Gryllefjord og Andenes er blitt en populær reise for mange. Nå utvides sesongen med tre uker.

Tide og Troms fylkeskommune tilbyr gratis bussjåførutdanning

Mangel på bussjåfører har i lengre tid gitt utfordringer for kollektivtrafikken i Tromsø. Nå går Tide Buss og Troms fylkeskommune sammen for å dekke utdanningen til fremtidige bussjåfører.

Nordic Response 2024 – vær oppmerksom langs veien

Fra 5. til 14. mars pågår det en øvelse i det nordlige Norge, Sverige og Finland.

Rekordmange reiser kollektivt i Troms

Over 20 millioner reiser med buss, ferge og hurtigbåt ble gjennomført i 2023 i Troms fylke. Det er spesielt flere bussreiser i Tromsø som er årsaken til den positive utviklingen.

Fornyer partnerskapet med ITS Norway

Samferdselssjef Bjørn Kavli har i dag signert ny partneravtale med ITS Norway. Dette samarbeidet har pågått siden 2019 og bidrar til viktig utvikling av trafikksikkerhet i regionen.

Prisendringer på buss og båt

Den 1. februar justeres prisene for kollektivtransport i Troms. For barn og unge senkes prisene med opptil femti prosent på hurtigbåtene.

Viktig høringsfrist for Tromssamfunnet nærmer seg – bruk stemmen din

Begge de to store konseptvalgutredningene (KVU) for utviklingen av transportsystemet i Nord-Norge har høringsfrist 1. februar; KVU for transportløsninger i Nord-Norge (KVU Nord-Norge) og KVU Nord-Norgebanen.

Nå blir det skredtårn på Arnøya

De to rasutsatte områdene på sørsiden og østsiden av Arnøya skal nå sikres med skredtårn. Kontrakten for jobben er lyst ut, med en frist for ferdigstillelse 15. oktober.