Regional plan for handel og service i Troms

  1. 1 Nøkkelopplysninger
  2. 2 Innledning
  3. 3 Formål med planen
  4. 4 Rammebetingelser
  5. 5 Om de ulike handlingsregionene
    1. 5.1 Tromsø-regionen
      1. 5.1.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.1.2 Omsetning
      3. 5.1.3 Dekningsgrad
      4. 5.1.4 Fordeling på ulike senterområder
      5. 5.1.5 Potensial for utvidelse av handelsareal
      6. 5.1.6 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      7. 5.1.7 Om sentrumssonen Tromsø sentrum og avlastningssentrene Langnes og Tromsdalen.
    2. 5.2 Harstad-regionen
      1. 5.2.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.2.2 Omsetning
      3. 5.2.3 Dekningsgrad
      4. 5.2.4 Bydelsnivå
      5. 5.2.5 Potensial for utvidelse av handelsareal
      6. 5.2.6 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      7. 5.2.7 Om sentrumssonen Harstad sentrum, bydelssenteret Kanebogen og avlastningssenteret Seljestad.
    3. 5.3 Finnsnes-regionen
      1. 5.3.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.3.2 Omsetning
      3. 5.3.3 Dekningsgrad
      4. 5.3.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.3.5 Status for kommunenes arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.3.6 Om sentrumssonen Finnsnes sentrum
    4. 5.4 Bardufoss-regionen
      1. 5.4.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.4.2 Omsetning
      3. 5.4.3 Dekningsgrad
      4. 5.4.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.4.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.4.6 Om sentrumssonen Bardufoss sentrum
    5. 5.5 Setermoen-regionen
      1. 5.5.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.5.2 Omsetning
      3. 5.5.3 Dekningsgrad
      4. 5.5.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.5.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.5.6 Om sentrumssonen Setermoen
    6. 5.6 Nord-Troms regionen
      1. 5.6.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.6.2 Omsetning
      3. 5.6.3 Dekningsgrad
      4. 5.6.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.6.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.6.6 Om sentrumssonen Storslett sentrum
    7. 5.7 Sjøvegan-regionen
      1. 5.7.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.7.2 Omsetning
      3. 5.7.3 Dekningsgrad
      4. 5.7.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.7.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.7.6 Om sentrumssonen Sjøvegan
  6. 6 Regional planbestemmelse og retningslinjer for handelsetableringer i Troms
    1. 6.1 Formål
    2. 6.2 Regional planbestemmelse for lokalisering og dimensjonering av handelsvirksomheter
    3. 6.3 Regionale planretningslinjer for lokalisering og dimensjonering av handelsvirksomheter
      1. 6.3.1 Sentrumssoner
      2. 6.3.2 Avlastningssentre
      3. 6.3.3 Bydelssentre
      4. 6.3.4 Lokalisering av plasskrevende varer
      5. 6.3.5 Estetikk, universell utforming
      6. 6.3.6 Sjøverts transport
    4. 6.4 Virkning
    5. 6.5 Saksbehandling
  7. 7 Sentrumsavgrensinger
    1. 7.1 Tromsø sentrum
    2. 7.2 Langnes avlastningsområde, Tromsø
    3. 7.3 Tromsdalen avlastningssenter, Tromsø
    4. 7.4 Harstad sentrum
    5. 7.5 Seljestad avlastningssenter, Harstad
    6. 7.6 Kanebogen bydelssenter, Harstad
    7. 7.7 Finnsnes sentrum
    8. 7.8 Bardufoss sentrum
    9. 7.9 Setermoen sentrum
    10. 7.10 Storslett sentrum
    11. 7.11 Sjøvegan sentrum
  8. 8 Definisjoner og begrepsavklaringer
  9. 9 Handlingsprogram for gjennomføring av planen

9 Handlingsprogram for gjennomføring av planen

For at den regionale planen skal kunne fungere som et effektivt styrings- og samhandlingsdokument (mellom kommuner og regionale myndigheter), er det nødvendig med regelmessige gjennomgang slik at den oppdateres etter utviklingen i Troms fylke.

Plan- og bygningsloven § 8-1 stiller krav til at det til regionale planer skal utarbeides et handlingsprogram til gjennomføring av planen. Handlingsprogrammet skal vedtas av regional planmyndighet (fylkestinget).

Handlingsprogrammet skal sikre at den regionale planen er tilstrekkelig fleksibel, bl.a. med hensyn til sentrumssoneavgrensninger og i lys av befolkningsutviklingen over tid.

Handlingsprogrammet skal rulleres årlig.

Handlingsprogram for gjennomføring av planen. handel og service Troms
Tiltak Tidsramme Ansvarlig organ Samarbeidspartnere
Rådgivning/veiledning i forhold til planens bestemmelser, retningslinjer og virkning Fortløpende Troms fylkeskommune fylkesmannen  
Sørge for at regional plan følges opp og legges til grunn i planlegging og forvaltning i kommunene. Oppfølging/veiledning og høringssvar i forbindelse med kommunenes kommuneplaner. Fortløpende Troms fylkeskommune Fylkesmannen  
Saksbehandling i forbindelse med gjennomføring av vedtatte reguleringsplaner i strid med den regionale planen. Fortløpende Troms fylkeskommune I dialog med Fylkesmannen og berørte kommuner
Gjennomgang av vedtatte kommune(-del)planer og evt. justering av kartfestede sentrumsavgrensinger. Årlig Troms fylkeskommune  
Oppdatering av definisjoner, bestemmelser og retningslinjer i forhold til nasjonale føringer. Årlig Troms fylkeskommune  
Utarbeiding av mal for konsekvensutredninger ved handelsetableringer i Troms fylke.   Troms fylkeskommune