Regional plan for handel og service i Troms

  1. 1 Nøkkelopplysninger
  2. 2 Innledning
  3. 3 Formål med planen
  4. 4 Rammebetingelser
  5. 5 Om de ulike handlingsregionene
    1. 5.1 Tromsø-regionen
      1. 5.1.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.1.2 Omsetning
      3. 5.1.3 Dekningsgrad
      4. 5.1.4 Fordeling på ulike senterområder
      5. 5.1.5 Potensial for utvidelse av handelsareal
      6. 5.1.6 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      7. 5.1.7 Om sentrumssonen Tromsø sentrum og avlastningssentrene Langnes og Tromsdalen.
    2. 5.2 Harstad-regionen
      1. 5.2.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.2.2 Omsetning
      3. 5.2.3 Dekningsgrad
      4. 5.2.4 Bydelsnivå
      5. 5.2.5 Potensial for utvidelse av handelsareal
      6. 5.2.6 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      7. 5.2.7 Om sentrumssonen Harstad sentrum, bydelssenteret Kanebogen og avlastningssenteret Seljestad.
    3. 5.3 Finnsnes-regionen
      1. 5.3.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.3.2 Omsetning
      3. 5.3.3 Dekningsgrad
      4. 5.3.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.3.5 Status for kommunenes arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.3.6 Om sentrumssonen Finnsnes sentrum
    4. 5.4 Bardufoss-regionen
      1. 5.4.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.4.2 Omsetning
      3. 5.4.3 Dekningsgrad
      4. 5.4.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.4.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.4.6 Om sentrumssonen Bardufoss sentrum
    5. 5.5 Setermoen-regionen
      1. 5.5.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.5.2 Omsetning
      3. 5.5.3 Dekningsgrad
      4. 5.5.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.5.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.5.6 Om sentrumssonen Setermoen
    6. 5.6 Nord-Troms regionen
      1. 5.6.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.6.2 Omsetning
      3. 5.6.3 Dekningsgrad
      4. 5.6.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.6.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.6.6 Om sentrumssonen Storslett sentrum
    7. 5.7 Sjøvegan-regionen
      1. 5.7.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.7.2 Omsetning
      3. 5.7.3 Dekningsgrad
      4. 5.7.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.7.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.7.6 Om sentrumssonen Sjøvegan
  6. 6 Regional planbestemmelse og retningslinjer for handelsetableringer i Troms
    1. 6.1 Formål
    2. 6.2 Regional planbestemmelse for lokalisering og dimensjonering av handelsvirksomheter
    3. 6.3 Regionale planretningslinjer for lokalisering og dimensjonering av handelsvirksomheter
      1. 6.3.1 Sentrumssoner
      2. 6.3.2 Avlastningssentre
      3. 6.3.3 Bydelssentre
      4. 6.3.4 Lokalisering av plasskrevende varer
      5. 6.3.5 Estetikk, universell utforming
      6. 6.3.6 Sjøverts transport
    4. 6.4 Virkning
    5. 6.5 Saksbehandling
  7. 7 Sentrumsavgrensinger
    1. 7.1 Tromsø sentrum
    2. 7.2 Langnes avlastningsområde, Tromsø
    3. 7.3 Tromsdalen avlastningssenter, Tromsø
    4. 7.4 Harstad sentrum
    5. 7.5 Seljestad avlastningssenter, Harstad
    6. 7.6 Kanebogen bydelssenter, Harstad
    7. 7.7 Finnsnes sentrum
    8. 7.8 Bardufoss sentrum
    9. 7.9 Setermoen sentrum
    10. 7.10 Storslett sentrum
    11. 7.11 Sjøvegan sentrum
  8. 8 Definisjoner og begrepsavklaringer
  9. 9 Handlingsprogram for gjennomføring av planen

3 Formål med planen

Planen skal være et verktøy for regional samordning ved lokalisering av handelsetableringer i fylket og skal sikre forutsigbarhet og likebehandling. Den skal være et viktig hjelpemiddel for å sikre robuste og attraktive sentrum i Troms og bidra til å effektivisere arealbruk slik at inngrep i landbruks-, natur- og friluftsområder blir redusert. Den skal være et viktig bidrag til at nasjonale og regionale mål om jordvern, kulturminnevern og bevaring av det biologiske mangfoldet blir fulgt opp.