Regional plan for handel og service i Troms

  1. 1 Nøkkelopplysninger
  2. 2 Innledning
  3. 3 Formål med planen
  4. 4 Rammebetingelser
  5. 5 Om de ulike handlingsregionene
    1. 5.1 Tromsø-regionen
      1. 5.1.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.1.2 Omsetning
      3. 5.1.3 Dekningsgrad
      4. 5.1.4 Fordeling på ulike senterområder
      5. 5.1.5 Potensial for utvidelse av handelsareal
      6. 5.1.6 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      7. 5.1.7 Om sentrumssonen Tromsø sentrum og avlastningssentrene Langnes og Tromsdalen.
    2. 5.2 Harstad-regionen
      1. 5.2.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.2.2 Omsetning
      3. 5.2.3 Dekningsgrad
      4. 5.2.4 Bydelsnivå
      5. 5.2.5 Potensial for utvidelse av handelsareal
      6. 5.2.6 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      7. 5.2.7 Om sentrumssonen Harstad sentrum, bydelssenteret Kanebogen og avlastningssenteret Seljestad.
    3. 5.3 Finnsnes-regionen
      1. 5.3.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.3.2 Omsetning
      3. 5.3.3 Dekningsgrad
      4. 5.3.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.3.5 Status for kommunenes arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.3.6 Om sentrumssonen Finnsnes sentrum
    4. 5.4 Bardufoss-regionen
      1. 5.4.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.4.2 Omsetning
      3. 5.4.3 Dekningsgrad
      4. 5.4.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.4.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.4.6 Om sentrumssonen Bardufoss sentrum
    5. 5.5 Setermoen-regionen
      1. 5.5.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.5.2 Omsetning
      3. 5.5.3 Dekningsgrad
      4. 5.5.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.5.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.5.6 Om sentrumssonen Setermoen
    6. 5.6 Nord-Troms regionen
      1. 5.6.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.6.2 Omsetning
      3. 5.6.3 Dekningsgrad
      4. 5.6.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.6.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.6.6 Om sentrumssonen Storslett sentrum
    7. 5.7 Sjøvegan-regionen
      1. 5.7.1 Befolkningsgrunnlag og -framskrivning
      2. 5.7.2 Omsetning
      3. 5.7.3 Dekningsgrad
      4. 5.7.4 Potensial for utvidelse av handelsareal
      5. 5.7.5 Status for kommunens arbeid med senterstruktur og handelsutvikling
      6. 5.7.6 Om sentrumssonen Sjøvegan
  6. 6 Regional planbestemmelse og retningslinjer for handelsetableringer i Troms
    1. 6.1 Formål
    2. 6.2 Regional planbestemmelse for lokalisering og dimensjonering av handelsvirksomheter
    3. 6.3 Regionale planretningslinjer for lokalisering og dimensjonering av handelsvirksomheter
      1. 6.3.1 Sentrumssoner
      2. 6.3.2 Avlastningssentre
      3. 6.3.3 Bydelssentre
      4. 6.3.4 Lokalisering av plasskrevende varer
      5. 6.3.5 Estetikk, universell utforming
      6. 6.3.6 Sjøverts transport
    4. 6.4 Virkning
    5. 6.5 Saksbehandling
  7. 7 Sentrumsavgrensinger
    1. 7.1 Tromsø sentrum
    2. 7.2 Langnes avlastningsområde, Tromsø
    3. 7.3 Tromsdalen avlastningssenter, Tromsø
    4. 7.4 Harstad sentrum
    5. 7.5 Seljestad avlastningssenter, Harstad
    6. 7.6 Kanebogen bydelssenter, Harstad
    7. 7.7 Finnsnes sentrum
    8. 7.8 Bardufoss sentrum
    9. 7.9 Setermoen sentrum
    10. 7.10 Storslett sentrum
    11. 7.11 Sjøvegan sentrum
  8. 8 Definisjoner og begrepsavklaringer
  9. 9 Handlingsprogram for gjennomføring av planen

8 Definisjoner og begrepsavklaringer

Definisjoner og begrepsavklaringer Regional plan for handel og service i Troms
Begrep Forklaring kilde
  Handelsvirksomhet All form for virksomhet som bedriver salg av varer til private sluttbrukere Utkast til Statlig planbestemmelse for lokalisering av kjøpesentre og handel (2013)
Kjøpesenter Med kjøpesenter forstås detaljhandel i bygningsmessige enheter og bygningskomplekser som etableres, drives eller framstår som en enhet, samt utsalg som krever kunde- og medlemskort for å få adgang. Dagligvareforretninger er å oppfatte som kjøpesenter i denne sammenheng. Det samme er varehus som omsetter én eller flere varegrupper. Som kjøpesenter regnes også handelsvirksomhet lokalisert i flere enheter innenfor et område som for eksempel en handelspark. Forskrift om rikspolitisk bestemmelse for kjøpesentre
Handelspark Inneholder minst et kjøpesenter, og i tillegg minimum tre andre detaljhandelsbedrifter. Ofte ekstern lokalisering. Framstår lokaliseringsmessig som en enhet. Senterboken 2007
Detaljhandel Omfatter videresalg (salg uten omdanning) hovedsakelig til offentligheten av nye og brukte varer til personlig bruk eller til husholdningsbruk, via forretninger, stormagasiner, torghandel, postordreforretninger, dørsalg, gatesalg mv.» SSB
Dagligvarer I hovedsak matvarer og andre husholdningsvarer (unntatt alkohol).  
Plasskrevende varer Biler og motorkjøretøy, båter, landbruksmaskiner/anleggsmaskiner, trelast og større byggevarer, utsalg fra hagesentre og planteskoler.  
Utvalgsvarer Klær, sko, ur, foto, drikkevarer, interiør møbler, interiør, elektro med mer  
Dekningsgrad Forholdet mellom faktisk varehandelomsetning i et geografisk avgrenset område og den omsetningen områdets innbyggere forventes å skape innenfor de samme varegruppene. Utrykkes i prosent. Dvs. at er den over 100 % (overdekning), innebærer det at varehandelsomsetningen i området er større enn det innbyggernes etterspørsel skulle tilsi. Motsatt er den under 100 % (underdekning) handler innbyggerne andre steder og du har en handelslekkasje fra området.  
Tettsted En hussamling skal registreres som et tettsted dersom det bor minst 200 personer der og avstanden mellom husene skal normalt ikke overstige 50 meter. Det er tillatt med et skjønnsmessig avvik utover 50 meter mellom husene i områder som ikke skal eller kan bebygges. Dette kan f.eks. Statistisk sentralbyrå