Mulighetsstudie - Verdikjede for hydrogen i Troms og Finnmark

3 Introduksjon

Denne mulighetsstudien inngår i klimasatsprosjektet «Hydrogenstrategi for Troms & Finnmark fylkeskommune». Strategiarbeidet løper over 2020 og 2021 og er finansiert av Miljødirektoratet/ Klimasats. Prosjektet hadde i starten et særlig fokus på Øst-Finnmark knyttet til pågående EU-prosjekt innen produksjon av grønt hydrogen. I løpet av prosjektperioden er det kommet flere initiativ i forhold til blått hydrogen i Vest-Finnmark.

Mulighetsstudien er delt inn i 4 deler. I del 1 gjennomgås status for hydrogen både som en del av energisystemet, politisk og knyttet til mulig forbruk. I del to er fokuset på Troms & Finnmark, og hvilke muligheter det er for etablering av produksjon - infrastruktur - marked for hydrogen. I del 3 skisseres potensielle gevinster av en etablering av verdikjede for hydrogen, både i form av reduksjon av klimagasser, arbeidsplasser og økt FoU aktivitet i landsdelen. I del 4 er ulike case presentert. Disse representerer blant annet FoU prosjekter, utredninger, forprosjekter og forretningsmuligheter. Alle disse er potensielle aktører i en kommende verdikjede i Troms & Finnmark.

Studien skal slå fast hvor Troms & Finnmark fylket står i dag i forhold til etablering av lønnsomme hydrogenverdikjeder, og gi et kvalifisert anslag på potensialet for produksjon og forbruk av utslippsfritt og lavutslipps-hydrogen (både i ren form og som ammoniakk eller me-tanol) innen 2030 og videre frem mot 2045. Verdikjeden for hydrogen inkluderer produksjon, logistikk og marked, se illustrasjon nedenfor.

Figur. Verdikjeden fra produksjon til distribusjon og bruk av hydrogen.  - Klikk for stort bildeFigur 1: Verdikjeden fra produksjon til distribusjon og bruk av hydrogen. Hentet fra St.mld nr 36 «Energi til arbeid»

Hydrogen som energibærer er ikke noe nytt, det er ikke heller håndtering av hydrogen. Det som er nytt er at det begynner å bli mulig å gjøre hydrogenbaserte energiløsninger konkurransedyktige i forhold til fossile alternativer, og dermed inngå i et lønnsomt grønt skifte.

 

Nyheter om prosjekter og store investeringer innen utslippsfritt og lavutslippshydrogen blir stadig hyppigere, og veien til et lønnsomt grønt skifte blir kortere for hver dag. Gjennom prosjektet Hydrogenstrategi for Troms & Finnmark ønsker fylkeskommunen å bidra aktivt til at fylkets naturgitte fortrinn innen produksjon og forbruk av hydrogen utnyttes til å skape ny vekst, nye arbeidsplasser og samtidig redusere fylkets utslipp av klimagasser. Kort sagt å legge ned en grunnstein for et lønnsomt hydrogenbasert grønt skifte i Troms & Finnmark.

I tillegg til å redusere fylkets eget CO2-utslipp skal dette lede til etablering av mange nye kompetansearbeidsplasser i fylket og økt verdiskaping. Mulighetsstudien tar utgangspunkt i dagens kraftproduksjon og dagens klimagassutslipp i og rundt Troms & Finnmark. Det er ut- ført en statusanalyse for aktørenes (bedrifters) eget syn på hydrogen og deres egne muligheter for å bidra aktivt inn i en hydrogenbasert verdikjede. Det pekes på muligheter for storskala produksjon av utslippsfri “grønt” hydrogen og lavutslipps “blått” hydrogen fra naturgass med karbonfangst og lagring. De mest potensielle områder for forbruk pekes ut og det anslås hvor mye hydrogen fylket kommer å forbruke i 2030 og videre mot 2045.

Troms & Finnmark har konkurransefortrinn både for produksjon av grønt hydrogen fra fornybar kraft og blått hydrogen fra naturgass med karbonfangst. Her finnes vindressurser i verdensklasse og nærhet til antatt store naturgassressurser i Barentshavet. Store avstander, kaldt og værhardt klima krever sterke og sikre løsninger. Det som fungerer under disse forholdene, vil kunne overføres til mange andre områder. Troms & Finnmark er dermed et ypperlig testområde for nullutslipps kjøretøy, fly og båter. Her kan man teste ut hvilke applikasjoner som kan gå på batteri, og hvilke det må andre utslippsfri energibærere som hydrogen til. Fylkets rolle som potensiell “Testination” for ny teknologi vies et eget avsnitt og en konkret case “Test i nord”.