Matstrategi for Troms og Finnmark 2020-2025 - “Et mangfold av arktiske smaker”

3 Målgruppe, mål, delmål og handlingsplan

Strategien skal brukes aktivt og retningsgivende, både i vårt daglige arbeid innen hver organisasjon, men også på tvers av organisasjonene. Strategien skal brukes for å tydeliggjøre våre langsiktige og overordnede prioriteringer. - Prioriteringer som regelmessig må vurderes i lys av endringer i markeder, kundebehov og andre forhold som naturlig vil påvirke denne strategi.

Strategien skal inspirere de enkelte organisasjoner sine handlingsplaner, og også danne grunnlaget for felles handlingsplaner for samarbeidsforumet. På denne måten ønsker vi å ta ansvar for konkrete aktiviteter som skal gjennomføres, for vår definerte målgruppe i Troms og Finnmark.

Et viktig første tiltak er å kartlegge og få en oversikt over aktørene i næringen og tilgjengeliggjøre dette digitalt. 

Målgruppen er mat- og drikkeprodusenter i Troms og Finnmark, omsetningsledd, organisasjoner og myndigheter
​​​​

Målet er å styrke produsentene av mat og drikke, og gi kundene et mangfold av arktiske smaker

Dette ønskes oppnådd gjennom å få mat- og drikkeprodusenter, omsetningsledd, organisasjoner og myndigheter til å dra i samme retning. For å nå dette målet har vi valgt disse delmålene:

Første delmål er flere og sterkere matprodusenter i arktis

  • Bidra til å styrke rekruttering til bransjene blant annet gjennom samarbeid med utdanningsinstitusjonene
  • Bidra til å gjøre bedriftene mer markedsorienterte gjennom kompetanseheving på digital markedsføring, salg og produktutvikling
  • Bidra til å styrke og øke antall nettverk og kunnskapsmiljø gjennom å skape møteplasser og profileringsarenaer
  • Bidra til en bærekraftig lokalmatsatsing hos både etablerte- og nye bedrifter, i utvalgte målgrupper

Andre delmål er gode matopplevelser med arktiske smaker

  • Bidra til å øke reiselivsaktørenes og matprodusentenes kunnskap om og kjennskap til hverandres produkter
  • Legge til rette for økt satsing på produktutvikling i samarbeid med reiselivsnæringa
  • Bidra til kompetanse- og nivåheving på mat- og serveringssteder generelt
  • Jobbe for økt tilgjengeliggjøring av lokalprodusert mat for lokalbefolkningen og tilreisende
  • Bidra til at flere produkter blir sertifisert i merkeordninger og synliggjøring av verdien i merkene