Matstrategi for Troms og Finnmark 2020-2025 - “Et mangfold av arktiske smaker”

1 Hvem gjør dette og hvorfor

Matstrategigruppe for Troms og Finnmark, er et samarbeidsforum som består av representanter fra Fylkesmannen i Troms og Finnmark, Troms og Finnmark fylkeskommune, Innovasjon Norge Arktis, Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) og Norges Råfisklag. Alle disse organisasjonene har et overordnet ansvar for å gjennomføre strategier for matproduksjon, og forvalter offentlige og private virkemidler knyttet til dette.

For å bidra til en koordinert innsats og styrke mulighetene til å lykkes, har disse organisasjonene samlet seg om en felles matstrategi. Målet med strategien er å utvikle et mer allsidig og bærekraftig næringsliv innen mat- og reiselivsbransjen, og samtidig bidra til den felles visjonen «Nord-Norge skal bli en internasjonalt kjent matregion».

For at den enkelte bedrift skal kunne lykkes, er det satt et særskilt fokus på mulighetene som ligger i verdikjeden og økt samarbeid mellom mat-, reiseliv og opplevelsesnæringer, i hele vår nye region. Strategien skal styrke bedriftene i Troms og Finnmark, og samtidig gi kundene et mangfold av gode smaker.

Organisasjonene som står bak strategien skal bidra aktivt til å oppnå dette gjennom sitt daglige virke, i tillegg til at gruppa sammen tar ansvar for konkrete aktiviteter. Nøkkelen til å oppnå best mulig resultat ligger i forståelse for hvilke oppgaver de ulike offentlige og private organisasjoner har, og samarbeid på tvers av forvaltningsnivå, mellom næringer og mellom bedrifter.

Å jobbe med mat innebærer å komme i berøring med hele verdikjeden:

Forutsetninger for råvareproduksjon, primærproduksjon, videreforedling, distribusjon, salg, sluttprodukt og opplevelse av sluttprodukt. Denne strategien tar med seg hele verdikjeden for grønt (landbruks- og utmarksprodukter), blått (sjømat) og drikke.