6 Vedtak
SAKSPROTOKOLL
Utvalg: Fylkestinget
Møtedato: 16.06.2015
Utvalgssak: 42/15 Resultat:
Arkivsak: 15/1033-45
Tittel: FYLKESTINGSMELDING OM FAG- OG YRKESOPPLÆRINGEN I TROMS ( FYO 2015 )
Behandling:
Representanten Frode Bygdnes, R, fremmet følgende forslag (1):
«1.1. Troms fylke bør tilby UTDANNINGSVALG til ungdomsskoleelevene gratis slik at elevene blir bevisst tilbud og muligheter. I dag selger fylkeskommunen denne tjenesten til kommunene. Fylkeskommunen er mest tjent med at alle får dette tilbudet uavhengig av hva den enkelte kommune har råd til.
-
- Forutsetningene fra grunnskolen er for noen elever til dels sviktende kompetanse. Løsninga har vært å lose disse inn i spesielle yrkesfag. Dette er uheldig både for fagene og for den enkelte elev. Yrkesveiledning bør styrkes i ungdomsskolen.
- Kommunene må arbeide med å finne ut hvorfor ungdom er skoletrett før de begynner på videregående. Hvis problemet er i kommunene, vil det være der en må sette inn tiltak.
- Vi må styrke de svakeste elevene med f.eks. 2-lærere i klassen. Dette gjøres til en viss grad i vg.1, men disse elevene som det følger ressurser med det første året, blir ikke bedre kvalifisert i løpet av sommeren mellom vg1 og vg2. Frafall på vg2 bør vi unngå, det er siste året før de skal ut i arbeidslivet. Da har både eleven og samfunnet investert 11 år skole.
- Vedtak om ikke å gjennomføre klasser med færre enn 8 elever, er uheldig. Elevene får dermed færre tilbud og konkurransen om lærlingeplass blir strammere. Flere linjer gir større fleksibilitet ut i arbeidslivet, særlig i Troms hvor bedriftene er små.
- Karakterer settes tidligere og tidligere så juni-måneden blir lite brukt til opplæring, men mer til å holde elevene på skolen. De elevene som har fått seg sommerjobb, bør få lov til å slutte på skolen når alle prøver og karakterer er satt. Dette er den viktigste åpningen for den enkelte elev til å skaffe seg lærlingeplass.
- Timefordelinga mellom programfagene og allmennfag bør justeres. Yrkesfagene hadde før flere timer for yrket enn nå. Teorien må konkretiseres til de praktiske fagene. Det er en undervurdering av fagteorien i skolen. Elevene forstår teorien når den blir et verktøy i yrket.
- Tradisjonelle yrkesfag har flere lærlinger enn de nye fagene som ble inkludert i lærlingeordningen under reform 94. Jfr. NIFU. Lærlingeordningen forutsetter et fagbrev i den andre enden. Fylkeskommunens bidrag til lærlingeordningen bør vurderes i forhold til gjennomført fagbrev.
- Yrkesopplæringa må gjelde flere enn de vi har definert ungdomsgarantien for.»
Representanten Johannes Utvåg, H, fremmet følgende forslag (2) som nytt mellom punkt 3 og punkt 4:
«Fylkestinget understreker viktigheten av at arbeidet med strategiene gjennomføres i nært samspill med partene i arbeidslivet.»
Votering (36 representanter til stede):
Innstillingen enstemmig vedtatt.
Forslag (1) 1.1. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.2. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.3. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.4. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.5. – falt med 3 stemme for forslaget og 33 stemmer mot. Forslag (1) 1.6. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.7. – falt med 3 stemme for forslaget og 33 stemmer mot. Forslag (1) 1.8. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (1) 1.9. – falt med 1 stemme for forslaget og 35 stemmer mot. Forslag (2) – enstemmig vedtatt.
Vedtak:
- Fylkestinget har behandlet Fylkestingsmeldingen for fag- og yrkesopplæringen i Troms «Samspill for økt gjennomføring.»
- Fylkestinget vedtar at Fylkesrådet med utgangspunkt i Fylkestingsmeldingen arbeider videre med følgende strategier:
Strategi 1: Iverksette forsøk med mer fleksible opplæringsmodeller
Strategien skal gjennomføres ved at:
- Noen skoler prøver ut mulighetene til å organisere opplæringen mer fleksibelt. Det innebærer at noen yrkesfaglige utdanningsprogrammer kan gis som opplæring innenfor ulike varianter av veksling mellom opplæring i skole og bedrift.
- Det blir iverksatt følgeforskning eller alternative evalueringer på forsøkene med mer fleksible opplæringsmodeller.
Strategi 2: Iverksette forsøk der skoler blir delegert større del av det fylkeskommunale ansvaret for å sikre et gjennomgående kvalitetssystem i fag- og yrkesopplæringen Strategien skal gjennomføres ved at:
- Skolene bidrar til at partssamarbeidet utøves nærmest mulig fag- og yrkesopplæringen gjennom å ta initiativ til samarbeids- og koordineringsarenaer for skole og lærebedrifter/opplæringskontor og bransjer.
- Skolene samarbeider med lærebedriftene/opplæringskontorene og bransjene om å skape et kunnskapsgrunnlag for fylkeskommunens dimensjoneringsarbeid ut fra tilgang på lære- og praksisplasser.
- Skolene samarbeider med lærebedriftene/opplæringskontorene og bransjene om tilpasninger av læreplaner, timetall og organisering av opplæringen
- Det blir iverksatt følgeforskning eller alternative evalueringer på skolenes forsøk.
Strategi 3: Iverksette forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæring
Strategien skal gjennomføres ved at:
- Det iverksettes forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæringsorganisering i fag- og yrkesopplæringen for å bedre elevenes opplæringstilbud gjennom bruk av lokale fortrinn og forutsetninger.
- Det blir utredet hvordan bruk av tids- og stedsuavhengig opplæring kan virke inn på det samlede opplæringstilbudet og opplæringskvaliteten i fylket.
Strategi 4: Øvrige forslag til tiltak
- Behovet for og krav til lærlingplasser/lærekandidatplasser skal vurderes aktivt i alle anskaffelser der dette kan være relevant. (Jmfr Anskaffelsesreglementet for Troms fylkeskommune, del 1.)
- Det utarbeides en ny plan for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen der lærere som underviser i programfagene som skal bli elevenes lærefag, prioriteres.
- Det blir utarbeidet en egen melding om Fagskolen i forlengelse av meldingen om fag- og yrkesopplæringen.
- Utvikle fag- og yrkesopplæringen i et internasjonalt perspektiv ved at opplæringen også knyttes til internasjonale endringer og muligheter.
- Det opprettes elev- og lærlingombud i Troms.
- Søke mulighet for samarbeid med Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, om universitetsskoler i Troms på videregående nivå, der fellesfagene i yrkesopplæringen skal ha eget fokus.
- Forsøkene i strategiene 1-3 prosjektorganiseres.
- Fylkestinget understreker viktigheten av at arbeidet med strategiene gjennomføres i nært samspill med partene i arbeidslivet.
- Gjøre det enklere for mindre bedrifter å gå samme om å ta inn lærlinger.
- Tiltakene kan få administrative og personellmessige konsekvenser. Eventuelle økte driftsutgifter tilpasses budsjett- og økonomiplanens rammer.