Fylkestingsmelding om fag- og yrkesopplæringen "Samspill for økt gjennomføring" Innhold og søk Søkeord Søk Vis innholdsfortegnelse 1 Hvorfor en melding om fag- og yrkesopplæringen? Åpne dette nivå 2 Første del: Status Åpne dette nivå 2.1 Videregående opplæring i et fremtidsorientert samfunnsperspektiv 2.1.1 Hva vet vi om fremtidens kompetansebehov i et globalt arbeidsmarked? 2.1.2 Samfunnets forventninger til fag- og yrkesoplæringen Åpne dette nivå 2.2 Fag- og yrkesopplæringen 2.2.1 Organisering, oppgaver og aktører i fag- og yrkesopplæringen 2.2.2 Lærlingordningen i et fagarbeider- og rekrutteringsperspektiv 2.2.3 Tilrådninger i Meld. St. 20 (2012-2013), På rett vei Åpne dette nivå 3 Andre del: Vurderinger og strategier Åpne dette nivå 3.1 Overordnede vurderinger Åpne dette nivå 3.1.1 Innledning: Et felles kvalitetsvurderingssystem for hele fag- og yrkesopplæringen 3.1.1.1 Om resultatkvalitet i Troms 3.1.1.2 Om prosesskvalitet i Troms 3.1.1.3 Om strukturkvalitet i Troms 3.1.2 Lokalisering av hovedutfordringer 3.1.3 Samfunnsmessige konsekvenser knyttet til frafall og gjennomføring Åpne dette nivå 3.2 Forslag til strategier og tiltak for å styrke kvaliteten og øke gjennomføringen i fag- og yrkesopplæringen i Troms 2015-2025 3.2.1 Innledning Åpne dette nivå 3.2.2 Forslag til strategier og tiltak 3.2.2.1 Strategi 1: Iverksette forsøk med mer fleksible opplæringsmodeller 3.2.2.2 Strategi 2: Iverksette forsøk der skoler blir delegert større del av det fylkeskommunale ansvaret for å sikre et gjennomgående kvalitetssystem i fag- og yrkesopplæringen 3.2.2.3 Strategi 3: Iverksette forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæring 3.2.2.4 Strategi 4: Øvrige forslag til tiltak Åpne dette nivå 4 Tredje del: Gjennomføring av strategier og tiltak Åpne dette nivå 4.1 Samspill og samarbeid 4.1.1 Kvalitet i opplæringen 4.1.2 Økt samspill mellom skolene og lærebedriften 4.2 Økonomisk og administrative konsekvenser 5 Kilder 6 Vedtak Til dokumentforside Last ned som PDF Forrige kapittel Neste kapittel 5 Kilder Baklien, Bergljot, Christopher Bratt og Nore Gotaas: Satsing mot frafall i videregående opplæring. En evaluering. NIBR-rapport 19/2004. 71 Bjørnsen, Hild-Marte, Steinar Johansen og Sigrid Skålnes: Virkemidler for økt verdiskaping i Nord-Norge. Bidrag til Nærings- og fiskeridepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Klima- og miljødepartementets Kunnskapsinnhenting – verdiskaping i nord. NIBR 2014. Cappelen, Ådne, Hege Gjefsen, Marit Gjelsvik, Inger Holm and Nils Martin Stølen: Forecasting Demand and Supply of Labour by Education. SSB-rapport 48/2013. Den danske Regeringen: Faglært til fremtiden – bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser. Om reformen i fag- og yrkesopplæringen i Danmark, oktober 2013. Grande, Sidsel Øiestad, Rønnaug H. Lyckander, Jarle Landro og Klara Rokkones: Fram i lyset! En kartlegging av status og behov for lærerutdanning for yrkesfag. Høgskolen i Oslo og Akershus april 2013. Hilsen, Anne Inga, Torgeir Nyen og Anna Hagen Tønder: Hospitering i fagopplæringen. Evaluering av forsøksordninger i seks fylker. FAFO-rapport 61/2012. Høst, Håkon (red): Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen: Fokus på opplæringen i bedrift. Rapport 3: Forskning på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Samarbeidsprosjekt mellom NIFU, FAFO, Høgskolen i Oslo og Akershus og Universitetet i Bergen presentert i NIFU-rapport 12/2014. Høst, Håkon, Asgeir Skålholt, Rune Borgan Relling og Cay Gjerustad: Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring. NIFU-rapport 22/2014. Høst, Håkon, Idunn Seland, Jørgen Sjaastad og Asgeir Skålholt: Kan organisering av lærlingformidling forklare store ulikheter i resultat? En studie av lærlingformidling i tre fylker. NIFU-rapport 7/2014. Høst, Håkon: Praksisbrev – et vellykket tiltak mot frafall. Hva var lærdommene? Sluttrapport fra den forskningsbaserte evalueringen av forsøk med praksisbrev 2008-2011. NIFU-rapport 27/2011. Høst, Håkon, Asgeir Skålholt, Rune Borgan Reiling og Cay Gjerustad: «Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll?» NIFU-rapport 51/2014. Innovasjon Norge og Sparebanken Nord-Norge: Konjunkturbarometer for Nord-Norge. Høst 2013. Innovasjon Norge og Sparebanken Nord-Norge: Konjunkturbarometer for Nord-Norge. Vår 2014. KS (Jan Sørbø): Videregående opplæring. Færre slutter i yrkesfag. Nøkkeltallsrapport 2013. Kunnskapsdepartementet: Gjennomføringsbarometeret 2013:2. November 2013. Kunnskapsdepartementet: Prosjektrapport Ny GIV 2010-2013. Mars 2014. Langeland, Stein, Eva Herud og Sille Ohrem: «Fattigdom og levekår i Norge. Status 2013». NAV-rapport mars 2014. Manpower Group: «Talent Shortage: Topplisten for jobber det er vanskelig å fylle». www.manpowergroup.com 16. juni 2014. Meld. St. 20 (2012-2013): På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen. Nilssen, Inge Berg og Ivar Lie: Tromskommunene – indikatorer for omstillingsutfordringer 2011. NORUT-rapport 7/2011. NOU 2003: 16, «I første rekke. Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle». Nyen, Torgeir og Anna Tønder: Yrkesfagene under press. Universitetsforlaget, Oslo 2014. Nærings- og fiskeridepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Klima- og miljødepartementet: Framtid i nord. Sluttrapport fra Kunnskapsinnhenting – verdiskaping i nord. Rapport fra Nærings- og fiskeridepartementet 2014. Solberg, Espen, Kristoffer Rørstad, Pål Børing og Tone Cecilie Carlsten: Kompetansebarometer for NHO-bedriftene. Hovedresultater fra en undersøkelse om kompetansebehov blant NHOs medlemsbedrifter i 2014. NIFU-arbeidsnotat 7/2014. Troms fylkeskommune: Regional planstrategi. Kunnskapsgrunnlaget 2012. Utdanningsdirektoratet: «Oppfølging av samfunnskontrakten for flere læreplasser». Indikatorrapport 2014. Utdanningsdirektoratet: Gjennomføringsbarometeret 2014. VOX – Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk: VOX-speilet 2013. Voksnes deltakelse i opplæring. November 2013. Forrige kapittel Neste kapittel