Fylkestingsmelding om fag- og yrkesopplæringen "Samspill for økt gjennomføring"

Forord

Fylkesrådet i Troms legger herved fram fylkestingsmelding om fag- og yrkesopplæringen i fylket: «Samspill for økt gjennomføring».

Utgangspunktet er at mange av våre ungdommer ikke får gjennomført og bestått påbegynt opplæring. I tillegg må vi forholde oss til det forestående fallet i antall 16-19-åringer som er så stort at det alene krever endringer når vi vil beholde et bredt fagtilbud i hele fylket.

Meldingen foreslår tiltak gjennom fire strategisett, der de tre første gjelder oppstart av forsøk med mer fleksible opplæringsmodeller i forhold til gjeldende hovedmodell, mens det siste foreslår mer permanente enkelttiltak.

Samtidig som hovedmodellen av gode grunner fortsetter på de fleste områder, vil Fylkesrådet utprøve opplæringsmodeller der skolene og arbeidslivet samarbeider systematisk gjennom hele opplæringsløpet. Hvis tidligere opplæring i bedrift samtidig kan bidra til at elevene lokalt får en større tilbudsvifte etter vg1, så vil tiltakene samlet kunne bidra til at flere unge kvalifiserer seg til arbeidslivet, til fordel for seg sjøl og samfunnet.

Roar Sollied
Fylkesråd for utdanning

Innholdsfortegnelse

  1. 1 Hvorfor en melding om fag- og yrkesopplæringen?
  2. 2 Første del: Status
    1. 2.1 Videregående opplæring i et fremtidsorientert samfunnsperspektiv
      1. 2.1.1 Hva vet vi om fremtidens kompetansebehov i et globalt arbeidsmarked?
      2. 2.1.2 Samfunnets forventninger til fag- og yrkesoplæringen
    2. 2.2 Fag- og yrkesopplæringen
      1. 2.2.1 Organisering, oppgaver og aktører i fag- og yrkesopplæringen
      2. 2.2.2 Lærlingordningen i et fagarbeider- og rekrutteringsperspektiv
      3. 2.2.3 Tilrådninger i Meld. St. 20 (2012-2013), På rett vei
  3. 3 Andre del: Vurderinger og strategier
    1. 3.1 Overordnede vurderinger
      1. 3.1.1 Innledning: Et felles kvalitetsvurderingssystem for hele fag- og yrkesopplæringen
        1. 3.1.1.1 Om resultatkvalitet i Troms
        2. 3.1.1.2 Om prosesskvalitet i Troms
        3. 3.1.1.3 Om strukturkvalitet i Troms
      2. 3.1.2 Lokalisering av hovedutfordringer
      3. 3.1.3 Samfunnsmessige konsekvenser knyttet til frafall og gjennomføring
    2. 3.2 Forslag til strategier og tiltak for å styrke kvaliteten og øke gjennomføringen i fag- og yrkesopplæringen i Troms 2015-2025
      1. 3.2.1 Innledning
      2. 3.2.2 Forslag til strategier og tiltak
        1. 3.2.2.1 Strategi 1: Iverksette forsøk med mer fleksible opplæringsmodeller
        2. 3.2.2.2 Strategi 2: Iverksette forsøk der skoler blir delegert større del av det fylkeskommunale ansvaret for å sikre et gjennomgående kvalitetssystem i fag- og yrkesopplæringen
        3. 3.2.2.3 Strategi 3: Iverksette forsøk med tids- og stedsuavhengig opplæring
        4. 3.2.2.4 Strategi 4: Øvrige forslag til tiltak
  4. 4 Tredje del: Gjennomføring av strategier og tiltak
    1. 4.1 Samspill og samarbeid
      1. 4.1.1 Kvalitet i opplæringen
      2. 4.1.2 Økt samspill mellom skolene og lærebedriften
    2. 4.2 Økonomisk og administrative konsekvenser
  5. 5 Kilder
  6. 6 Vedtak