Reglement for Troms fylkesting, fylkesutvalg og fylkestingets hovedutvalg
Reglement for hovedutvalgene
1. Valg og sammensetning
Fylkestinget oppretter faste utvalg med et bestemt saksområde fastsatt av fylkestinget, jfr. kommuneloven § 5-7.
Hvert hovedutvalg skal ha syv medlemmer. Medlemmer og varamedlemmer av kontrollutvalget kan ikke velges til et hovedutvalg.
Oppnevningen av medlemmer i hovedutvalgene gjelder for valgperioden. Fylkestinget selv kan likevel når som helst omorganisere eller nedlegge hovedutvalg.
Fylkestinget velger selv leder og nestleder for hovedutvalgene.
2. Hovedutvalgenes oppgaver og myndighet
Hovedutvalgene skal med utgangspunkt i eget arbeidsområde bidra aktivt til videreutvikling av fylkeskommunens regionale samfunnsutviklingsrolle i Troms. Med bakgrunn i fylkestingets overordnede føringer, innstiller hovedutvalgene til handlingsplaner og foreslår rammer for oppfølging av disse. Hovedutvalgene skal utarbeide strategier og retningslinjer som skal ligge til grunn for enkeltvedtak som fattes.
Når det ikke er bestemt at fylkestinget selv, eller fylkesutvalget, skal fatte vedtak gis hovedutvalgene beslutningsmyndighet i prinsipielle saker innenfor sine respektive områder.
Beskrivelse av beslutningsmyndigheten fremgår av reglement for delegering og innstillingsrett.
Hovedutvalgene avgir innstilling til fylkestinget og fylkesutvalget i løpende saker som er tillagt deres ansvarsområde. For øvrig avgir utvalgene uttalelser til fylkesutvalget om fylkeskommunedirektørens handlingsprogram for gjennomføring av regional plan.
Hovedutvalgene er fylkeskommunens høringsorgan i saker som forelegges fylkeskommunen til uttalelse fra andre forvaltningsnivå innenfor sitt saksområde. Særlig prinsipielle forslag skal forelegges fylkestinget for vedtak.
Hovedutvalgene skal holdes løpende orientert om de organer som er underlagt utvalgets saksområde. Hovedutvalgene skal orienteres om endringer innen rammene for sine områder som får konsekvenser for driften. Hovedutvalgene har ansvar for å etterspørre og evaluere effekter av vedtak som er fattet innenfor sitt saksområde. Fylkeskommunedirektøren skal bidra til at utvalgenes virksomhet skjer på en effektiv og hensiktsmessig måte, dette må skje i samarbeid med lederen av det aktuelle folkevalgte organ. Fylkeskommunedirektøren skal holde utvalget orientert om effekter knyttet til vedtatte saker innenfor utvalgets saksområde.
Hovedutvalgene skal regelmessig orienteres om regnskap, driftsberetninger, revisjonsberetninger og økonomiske avvik avdekket gjennom fylkeskommunedirektørens internkontroll for sitt ansvarsområde - og hvis relevant avgi uttalelse til fylkesutvalget.
3. Saksbehandling
3.1 Innkalling til møte, saksliste og særlige saksbehandlingsbestemmelser
I enhver sak som legges fram for utvalget til behandling skal det være forslag til innstilling fra fylkeskommunedirektøren.
Fylkesordfører fordeler saker som skal gå til fylkesutvalget og hovedutvalgene, herunder hvilke utvalg.
Leder for det enkelte utvalg setter saksliste, og innkaller til møte, jfr. reglement for saksbehandling i folkevalgte organer. I saken skal økonomiske, juridiske og administrative konsekvenser så lang som det er mulig, være klarlagt. Utvalgsleder påser at enhver sak er forberedt på den nevnte måte, og skal, hvis ikke så er tilfelle, sende den tilbake til fornyet forberedelse.
For øvrig gjelder det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer.
3.2 Samhandling med fylkesutvalget
Fylkesordføreren er bindeledd mellom det enkelte hovedutvalg og fylkesutvalget, og møter utvalgslederne regelmessig.
3.3 Arbeidsutvalg
Utvalgene kan nedsette arbeidsutvalg for en tidsbegrenset periode, til forberedende behandling av saker og til å utføre særskilte utredninger. Medlemmene skal velges blant medlemmene i utvalget.
3.4 Saksbehandlingsfrister
Saker som skal behandles i fylkestinget må være ferdigbehandlet i utvalget senest syv dager før fylkestingets møte.
4. Utvalgenes inndeling og ansvarsområder
4.1 Hovedutvalg for kultur og helse
Hovedutvalg for kultur og helse har ansvar for fylkeskommunens oppgaver innen:
- Kunst, kultur og kulturarv.
- Tannhelse og folkehelse.
- Fylkesbibliotek.
- Idrett og friluftsliv.
4.2 Hovedutvalg for kompetanse
Hovedutvalg for kompetanse har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til utdanning, kompetanse og integrering.
4.3 Hovedutvalg for samferdsel
Hovedutvalg for samferdsel har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til kollektivtrafikk, transport, personmobilitet og oppgaver knyttet til veg og øvrig infrastruktur.
4.4 Hovedutvalg for næring, klima og miljø
Hovedutvalg for næring, klima og miljø har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til verdiskaping innen nærings- og samfunnsutvikling, forskningsbasert innovasjon og ressursbasert forvaltning. Utvalget har også ansvar for klima- og miljøsaker innenfor fylkeskommunens oppgaver, samt avgi høringsuttalelser innenfor dette feltet
Utvalget behandler saker som omhandler rammer og strategier for tilskuddsforvaltning og lovforvaltning.
Utvalget behandler saker som omhandler oppfølging av statlige oppdrag. Dette gjelder blant annet oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, samt andre departementer og direktorater innenfor næringsområdet.
5. Ikrafttredelse
Dette reglementet trer i kraft 01.01.2025.
Reglementet kan endres av fylkestinget selv.