Reglement for Troms fylkesting, fylkesutvalg og fylkestingets hovedutvalg

Reglement for fylkesutvalget

1. Valg og sammensetning

Fylkesutvalget skal ha 9 medlemmer som velges for fire år av og blant fylkestingets medlemmer, jfr. kommuneloven § 5-6. Medlemmer og varamedlemmer av kontrollutvalget kan ikke velges til fylkesutvalget.

Fylkesordfører er fylkesutvalgets leder, fylkesvaraordfører er fylkesutvalgets nestleder

2. Fylkesutvalgets oppgaver og myndighet

Fylkesutvalget er fylkestingets viktigste politiske hjelpeorgan for helhetlig samfunnsutvikling. 

 

Fylkesutvalget har samordningsansvar for planlegging og økonomiforvaltning. Utvalget har også et overordnet ansvar for politikkområder som dekker flere sektorer av fylkeskommunens virksomhet. Slike strategier og retningslinjer forankres i fylkestinget. 

Fylkesutvalget treffer avgjørelse i saker etter kommunelov og særlover som er av prinsipiell betydning, så langt ikke annet følger av lov, eller at fylkestinget har bestemt at dette ligger til fylkestinget selv eller annet organ.

Fylkesutvalget har myndighet til å treffe vedtak i hastesaker etter kommuneloven § 11-8.

Fylkesutvalget har videre myndighet i saker knyttet til:

  • Økonomiforvaltning.
  • Regional planlegging, herunder regional planstrategi, regionale planer og strategier.
  • Samfunnsutvikling og innovasjon.
  • Internasjonal politikk og internasjonalt samarbeid.
  • Forsvarspolitikk, sikkerhet og beredskap.
  • Eierskap.

Fylkesutvalget er sammen med hovedutvalgene fylkeskommunens høringsorgan i saker som forelegges fylkeskommunen til uttalelse fra andre forvaltningsnivå. Fylkesutvalget avgir høringsuttalelser på områder som ikke hører under hovedutvalgenes ansvar. Særlig prinsipielle forslag skal forelegges fylkestinget for vedtak. Fylkesutvalget kan likevel avgi høringsuttalelser på vegne av fylkeskommunen når tidsaspektet tilsier at det ikke er mulig å behandle saken i fylkestinget eller i hovedutvalg.

Fylkesutvalget avgir innstilling til fylkestinget i alle saker vedrørende budsjett og regnskap, herunder årsbudsjett og saker om endringer i vedtatt budsjett, samt økonomiplan og endring i vedtatt plan jfr. kommuneloven §§ 5-6 femte ledd jfr. 14-3 tredje ledd. Dette gjelder også saker som kommer fra andre politiske utvalg, med mindre annet er fastsatt i lov, forskrift eller vedtak.

Videre innstiller fylkesutvalget til fylkestinget i sektorovergripende saker som er behandlet i flere hovedutvalg.

3. Saksbehandling

Fylkeskommunedirektøren avgir forslag til innstilling til fylkesutvalget. Hovedutvalgene fremmer innstilling til fylkesutvalget eller fylkestinget i saker som ligger til det enkelte utvalgets område, når saken kun behandles i ett hovedutvalg. I saker som behandles i flere hovedutvalg er det fylkeskommunedirektørens innstilling som ligger til grunn for fylkesutvalgets behandling.

Fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak og saksfremstilling skal følge saken frem til endelig vedtak. Hovedutvalgenes vedtak og eventuelle uttalelser fra rådgivende organer skal følge saken og være kjent for de som fatter endelig vedtak.

Fylkesordføreren setter opp saksliste og sørger for innkalling til fylkesutvalgets møter.

For øvrig gjelder det generelle reglementet for saksbehandling i folkevalgte organer i Troms fylkeskommune.

4. Arbeidsutvalg

Fylkesutvalget kan nedsette arbeidsutvalg for en tidsbegrenset periode, til forberedende behandling av saker og til å utføre særskilte utredninger. Medlemmene skal velges blant medlemmene i utvalget, jfr. kommuneloven § 5-6 tredje ledd.

Slike arbeidsutvalg følger samme saksbehandlingsregler som øvrige folkevalgte organer.

5. Ikrafttredelse

Dette reglementet trer i kraft 01.01.2025.

Reglementet kan endres av fylkestinget selv.