Bibliotekpolitiske uttalelser fra Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge

Åpne bøker liggende i grønt gress - Klikk for stort bilde Pexels-Pixabay

Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge ga i møte 25. juni 2023 to bibliotekpolitiske uttalelser. En uttalelse om behovet for felles digital infrastruktur for folkebibliotek i Norge og en om utfordringene bibliotekene i Nord-Norge har med fjernlånstjenesten. Uttalelsene er sendt til Kultur- og likestillingsdepartementet og Nasjonalbiblioteket.

Om digital infrastruktur

Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge ber om at staten, i samråd med kommuner og fylkeskommuner, sørger for etablering og drift av en digital infrastruktur for folkebibliotek som er relevant og nyttig for hele landet.

Om fjernlånstjenesten i Nord-Norge

Det må avklares hvordan Nord-Norge kan få et tilbud om lånesamarbeid som er likeverdig med landet for øvrig.

Landsdelsrådet for kultur i Nord-Norge ber staten ta ansvar for å utrede dette, samt å legge til rette for at et slikt tiltak kan gjennomføres.

Her kan du lese hele uttalelsene.