Åpning av elevboliger

–Det er en stor glede å åpne et botilbud som er tilrettelagt for gode relasjoner mellom alle som er der. Slik åpnet fylkesordfører Kristina Torbergsen de nye elevboligene ved Bardufoss videregående skole.

Fire kvinner klipper en snor. Foto.  - Klikk for stort bildeFylkesordfører Kristina Torbergsen fikk æren av å offisielt åpne de nye elevboligene ved Bardufoss videregående skole. Her sammen med drifts- og eiendomssjef i Troms fylkeskommune Stine Larsen Loso, rektor ved Bardufoss videregående skole Kristin Otnes Aspmo og leder for politisk hovedutvalg for kompetanse i Troms fylkeskommune, Cecilie Mathisen. Knut Are Mortensen/Troms fylkeskommune.

Fylkesordfører Torbergsen fremhevet også at dette ikke er et internat, ikke et hybelhus, men et hjem for borteboende elever når de er på skolen.

– Dette er et bofellesskap der du både kan tilbringe tid for deg selv, og være sammen med medelever samtidig som du arbeider med læring og har fritid, sa Torbergsen.

Fellesskap og inkludering

Rektor ved Bardufoss videregående skole, Kristin Otnes Aspmo, fremhevet også verdien av nye elevboliger.

–Det skaper fellesskap og inkludering ved å bo sammen, som er viktige verdier for oss som skole. Og dette styrker Bardufoss som et sted å bo og et sted å gå på skole, sa rektoren.

–Så gratulerer med dagen – det er ikke hver dag at Troms fylkeskommune har gleden av å åpne et helt nytt bygg, og åpning av en helt ny elevbolig har ikke skjedd på mange, mange tiår – sist i 1982, sa fylkesordfører Torbergsen før hun klippet snoren og offisielt åpnet elevboligene.

Et rødt nytt bygg. Foto.  - Klikk for stort bildeEleveboligne inneholder 50 hybler, alle med egne bad, 8 felleskjøkken, aktivitetsstue og med gode fasiliteter for miljøarbeiderne. Knut Are Mortensen/Troms fylkeskommune.

Gode fasiliteter

Den nye elevboligen ble startet planlagt tilbake i 2018, etter fylkestingets vedtak om bygging av et botilbud for borteboende elever ved Bardufoss videregående skole.

Bygget tilfredsstiller miljøkravene til passivhus, og har et totalbudsjett for Troms fylkeskommune på 135 millioner kroner.

–Et nytt elevhjem i tilknytning til en relativ nybygd skole er en god kombinasjon – og jeg er veldig glad for at vi er kommet dithen at byggene er i bruk og full av aktivitet. Avsluttet fylkesordfører Kristina Torbergsen.