Svipper er det nye navneforslaget

«Svipper» er det nye foreslåtte navnet for kollektiv- og mobilitetstilbudet i Troms. Ny app og ny grafisk profil kommer også på plass etter hvert.

Et eksempel på hvordan en Svipper-buss kan se ut. Illustrasjon: Troms fylkeskommune.

Troms fylkestrafikk er navnet på det man kaller mobilitetstilbudet i Troms. Om du reiser med offentlig buss, hurtigbåt eller ferge i vårt fylke har du benyttet deg av tjenestene til Troms fylkestrafikk. Nå ønsker fylkeskommunen å endre merkenavnet.

Ifølge samferdselssjef Bjørn Kavli skal de gode tjenestene bestå, og nye utvikles, men nå foreslår samferdselsetaten å endre merkevarenavnet til Svipper.

– Det nye navnet er lett å uttale, lett å huske og står seg både lokalt og hos de med andre språk. Vi gleder oss til å ta det i bruk, sier samferdselssjef Bjørn Kavli hos Troms fylkeskommune.

Skal styrke merkevaren

Det nye navnet skal være lett synlig og brukes overalt. En ny app lanseres på forsommeren og alt av busser, hurtigbåter og ferger skal preges med «Svipper».

– Merkevaren skal brukes på alt som hører naturlig til kollektivtrafikken i fylket, fra reiseplanlegger, nettside, kampanjer, billettkjøp og så videre. En tydelig merkevare som publikum skal kjenne godt til når man reiser i fylket, er målet, sier Kavli.

Troms fylkeskommune presenterte i dag det nye navneforslaget på kollektiv- og mobilitetstilbudet. Fra venstre samferdselssjef Bjørn Kavli, grafisk designer Cathrine Pedersen og seksjonsleder Lasse Pettersen.

Bakgrunn

Navneendringen har sin bakgrunn i at fylkeskommunen måtte lage en ny app, da den eksisterende skulle avvikles. I den forbindelse valgte fylket å sette i gang en større prosess.

– En markedsundersøkelse viste at vi hadde behov for fornyelse og forenkling, og en tilpasning til en digital hverdag.

For å sikre at tilbudet til fylkeskommunen er lett å finne, enkelt å bruke, gjenkjennelig og attraktivt ønsket vi derfor en ny profil for mobilitetstilbudet, sier Kavli.

Historien om det nye navnet

Det nye navnet er valgt etter en runde hvor 150 andre forslag har vært vurdert. «Svipper» kommer fra å svippe som mange kjenner til gjennom å betydningen å skysse noen raskt dit de skal. Begrepet gir assosiasjoner til å bevege seg fritt, raskt og effektivt.

– Svipper kan tolkes som et merkenavn som lover en hurtig og effektiv reise, og det harmonerer godt med det vi ønsker å gi våre kunder. Det er også kort og kraftfullt og enkelt, noe som gjør at folk kan kjenne det igjen raskt, sier Kavli.

Involvert egne ansatte

Ifølge egen undersøkelse hos fylkeskommunen hadde 87 prosent av respondenter positive eller nøytrale assosiasjoner til navnet «Svipper».

Troms fylkeskommune har hatt en større prosess som har involvert både egne ansatte, eksterne byråer og referansegruppe. Det nye navnet skal ifølge saksfremlegget i lag med ny logo og grafisk profil være lett gjenkjennelig og reflektere Troms fylkeskommune.

En såkalt tilde er (~) skal brukes omvendt som visuelt element ved siden av logoen, og som app-logo. Den skal gi assosiasjoner til vei, bølger og tråd.

Logoen ser slik ut.

– Vi ser for oss en vev der vi syr sammen folks reiser, og tvinner det til en helhet.

Finansieringen av omprofilering gjøres innenfor eksisterende budsjett. Den 26. april skal saken opp til politisk behandling i hovedutvalget for samferdsel.

Dokumenter:

Hovedutvalget for samferdsel behandler saken 26. april. Sakspapirene finner du her - sak 11/24.