Lærte beltebruk på Bussuka

Gode vaner er noe som varer. Hver høst arrangeres Bussuka der Troms fylkeskommune samarbeider med bussoperatørene og drar ut til skolene for å lære elevene gode reisevaner.

Ressursleder Rashid Guled hos Tide ønsker elevene på Slettaelva skole velkommen på bussen under Bussuka. Lars Åke Andersen

– Man skal ikke være frekk mot bussjåføren, kommer det fra en gutt i klassen. – Kjører du noen ganger til Harstad? Spørsmålene er mange og engasjementet stort hos elevene denne torsdagen.

Rashid Guled og Lennart Pettersen er ressursleder og opplæringsansvarlig i Tide Buss. Under den årlige Bussuka reiser de ut til skolene i området og forteller elevene om hva de skal gjøre når de skal ta buss.

Rekke ut handa og bruke innestemme

I dag er det elevene på femte trinn på Workinnmarka skole og tredje trinn og innføringsklassen for språklige minoriteter på Slettaelva skole som får besøk. Mange begynner på et tidspunkt å ta bussen uten voksne, og da er det fint å vite at man skal rekke ut handa på holdeplassen og bruke innestemme.

– Det er et kick for oss å komme ut fra kontorene og møte de nye bussbrukerne – de er jo fremtiden. De har ulike erfaringer, noen har kanskje aldri tatt buss, mens andre tar buss ofte, sier Lennart.

Elsa og Joaquim på Slettaelva skole får hjelp av Rashid til å feste setebeltene skikkelig. Lars Åke Andersen

Kribling i magen

På Workinnmarka skole møter vi Lea og Astrid i femte trinn. Astrid tar ikke så ofte bussen, mens Lea har tatt buss uten voksne i lag med to venner.

– Det var litt kribling i magen, men jeg synes det er trygt å ta bussen med venner, sier hun. På Bussuka har hun lært om blant annet beltebruk og at sjåføren ikke ser så godt personer som står helt inntil bussen.

– Jeg visste faktisk ikke at man ikke skal spise på bussen, og at det ikke er gratis for barn som reiser uten en voksen, forteller Lea.

Elevene på Workinnmarka skole hadde mange spørsmål om det å reise med bussen og jobben som bussjåfør. Lars Åke Andersen

Et samspill

Tide opplever elevene som lærevillige og at de ofte kommer de med sine opplevelser til dem, Dette er tilbakemeldinger som de tar med seg og gjør Bussuka til et samspill.

– Det er spennende å se engasjementer hos barna, sier Pettersen.

På Workinnmarka skole er det tegnetid. Elevene kan tegne hva de vil på et ark, og vinnerbildet kommer til å pryde baksiden av en av bussene.

– Jeg håper å vinne konkurransen, i alle fall at en i klassen gjør det. Det hadde vært artig å ha tegningen sin bakpå en buss, smiler Lea.

Lennart Pettersen hos Tide forteller elevene at de må ha sekken på gulvet eller på fanget når de tar buss, og at søpla må kastes i søppeldunken når de går av. Lars Åke Andersen

Dette er Bussuka

Hver høst arrangerer Troms fylkeskommune Bussuka. Dette gjøres for å skape gode holdninger til kollektivtrafikken hos barn og voksne i hele Troms. Uke 42 er satt av til dette i år – og inkluderer refleksens dag 17. oktober. Uka gjennomføres i samarbeid med transportørene Tide Buss og Connect Bus.

– Bussuka er en fin mulighet til å nå mange elever. Denne uka handler om trafikksikkerhet og det å skape gode reisevaner hos de yngre busspassasjerene, sier rådgiver Kristine Marie Børresen i Troms fylkeskommune.

Hun vektlegger at det er viktig at gode vaner læres tidlig, at elevene lærer hvordan man oppfører seg i buss og blir bevisste det å ta hensyn til andre. Svipper har en egen brosjyre med seg til skolene med disse rådene om bussreisen:

Ti gode bussvaner

• Bruk refleks
  • Gi tydelig signal til sjåføren
  • Husk gyldig billett
  • La andre gå av, før du går på
  • Bruk alltid setebeltet
  • Ikke ha bein eller ryggsekken i setet ved siden av deg
  • Ikke spis og drikk på bussen
  • Bruk innestemmen
  • Ta med deg søppel når du går
  • Ikke gå over veien før bussen har kjørt