Frode går fra begravelse til buss

Frode Lauvrak er en av 55 som søkte på gratis bussjåførutdanning i Tromsø. Nå forlater han begravelsesbransjen for å starte et nytt yrkesliv bak bussrattet.

Frode Lauvrak har akkurat tatt førerkort til buss, og kan snart begynne i ny jobb som sjåfør. Lars Åke Andersen

– Jeg ville ha en jobb som jeg ikke tok med hjem. Ti år som gravferdskonsulent var interessante og givende, men ofte ble det til at man tok jobben med hjem og tenkte på det som hadde vært eller skulle komme neste dag, sier Lauvrak.

Frode Lauvrak står smilende med et rykende ferskt sertifikat i lomma. To timer før var det oppkjøring hos biltilsynet, og nå begynner en ny reise som sjåfør i Tide.

– Jeg gleder meg til et helt nytt yrke, lære meg rollen som sjåfør og utvikle meg i jobben, sier Frode. Som absolutt passer til sangen om en mann med godt humør – 51-åringen har også bakgrunn med servicejobbing i hotellbransjen.

Nasjonal mangel på sjåfører

Tide kjører buss i Tromsø for Troms fylkeskommune. Når selskapet ikke klarer å holde rutene og må kansellere avganger er det noen bøtesatser i kontrakten. Det er disse pengene som fylkeskommunen har gitt tilbake til utdanning av nye sjåfører.

– Det har vært sjåførmangel en stund, og det er også et nasjonalt problem med å skaffe nok sjåfører. Vi ville derfor gi vårt bidrag til å utdanne nye sjåfører, sier samferdselssjef Bjørn Kavli hos Troms fylkeskommune.

Fylkeskommunen ser tilbake på et år med stor økning i antall bussreiser og et stort behov for flere sjåfører.

Frode Lauvrak gratuleres av Bjørn Kavli i Troms fylkeskommune og Alexander Aune (til høyre) hos Tide Buss i Tromsø.

20 får muligheten

Totalt 55 søkte på å få gratis utdanning, mens det i denne runden gis mulighet til 20 personer som får dekket det som skal til for å bli en sjåfør. Det er Tide som gjennomfører prosessen, med hjelp fra Tromsø Trafikkskolesenter.

Alle yrkessjåfører må først gjennomføre et kurs som heter «Yrkessjåførkompetanse» hos Statens Vegvesen, deretter er det opplæring hos Tide Buss i service og trasé, og til slutt også fadderkjøring for å bli trygg på rutene i byen.

Får fast jobb

Alexander Aune er ressursleder hos Tide Buss i Tromsø. Han sier at det ligger noen krav til minstealder og vanlig førerkort, pluss at de har kjørt en god intervjurunde før opptaket.

– Det varierer litt fra person til person hvilket behov for opplæring de trenger, men normalt ligger kostnadene per sertifikat på rundt 100.000. Alle som klarer seg gjennom prosessen får fast jobb hos Tide Buss, mot tre års bindingstid.

– Det er det verdt, jeg hadde ikke klart å gjøre dette jobbskiftet uten denne muligheten. Nå gleder jeg meg til alt, dette blir nytt og spennende, sier den ferske bussjåføren Frode Lauvrak.

Frode Lauvrak har jobba 20 i hotellbransjen og får bruk for servicekompetansen i sin nye jobb.