Beredskapsøvelse holdes i Riventunnelen

Torsdag 30. mai gjennomføres det beredskapsøvelse i Riventunnelen på fv. 7886 på Senja. Tunnelen stenges derfor i tidsrommet kl. 18.15 til kl. 20.15.

Troms fylkeskommune er vegeier for alle fylkesveitunnelene og har lovpålagt ansvar om å arrangere øvelser i naturlig størrelse og under forhold som er så realistiske som mulig.

Hensikt med torsdagens øvelse er å øve på uforutsette hendelser i tunnelen. Gjennom øvelsen får de involverte etater trent på bruk av sikkerhetsutstyr i tunnelen, kommunikasjon, samarbeid og redningsinnsats på tvers.

Jevnlig gjennomføring av øvelser bidrar til at involverte aktører blir bedre kjent med sine oppgaver, rutiner og samarbeidet på tvers i forbindelse med innsats i tunneler. Ifølge tunnelsikkerhetsforskriften skal det holdes øvelser i naturlig størrelse hvert fjerde år.

Hendelser i tunneler

Det kan være utfordrende å håndtere hendelser i tunneler. Dette skyldes at det er et avgrenset område og at tunneler ofte er flere kilometer lang med utgang bare på hver ende. I tillegg kan det oppstå utfordringer med støy og dårlig sikt, spesielt ved røykutvikling. Derfor er det er viktig å øve på forskjellige scenarier i tunneler, slik at alle aktører er best mulig forberedt.