Styrker lavterskeltilbudet for psykisk helse

Forebygging av spiseforstyrrelser, rusforebygging og lavterskel samtalegrupper er noen av prosjektene som har blitt tildelt midler av hovedutvalget for kultur og helse.

Totalt fordelte hovedutvalg for kultur og helse 540 100 kroner til fem prosjekter via tilskuddsordningen «Lavterskeltilbud for psykisk helse».

– Troms er et fylke med mange distriktskommuner. Da er det viktig at det finnes lavterskel tilbud nært der folk bor.  Vi setter pris på at flere regionale organisasjoner har søkt på tilskuddsordningen i runde to. Det håper vi gir det gode prosjekter i hele Troms, sier hovedutvalgsleder for kultur og helse, Eirik Losnegaard Mevik (Ap).

Skaper felleskap og motvirker ensomhet

Spiseforstyrrelse, rusforebygging og kunnskap om demens er noen av temaene som organisasjonene ønsker å sette søkelys på.

Prosjektene rettes blant annet mot mennesker med innvandringsbakgrunn og ungdom, men også til den generelle befolkningen.

– Mange av tilbudene går ut på å skape fysiske arenaer for dialog. Det å bli hørt, kunne fortelle om sine opplevelser og høre andre sine historier er viktig for å skape felleskap og motvirke ensomhet, sier Losnegaard Mevik videre.

Tilskuddene fordeler seg som følger

Tildeling lavterskeltilbud psykisk helse (2024)
Søker Prosjekt Tildelt
Bardufoss og omegn idrettsforeningen Temaarbeid i ungdomsmiljøet (idrett, forsvar og skole) rundt verdi arbeid og rusforebyggende arbeid 20 100