Fortsatt penger i potten

Det er fortsatt penger i potten for kommuner og regionale organisasjoner som ønsker å sette i gang lavterskeltilbud for å fremme psykisk helse.

Etter en søknadsrunde i vår, står det igjen 540 000 kroner som nå kan søkes på. Den nye søknadsfristen er satt til 16. august.

Det er i all hovedsak kommuner og regionale organisasjoner som kan søke midler via den nye fylkeskommunale tilskuddsordningen.

Mann i rød genser sitter bak et skrivebord. Foto.  - Klikk for stort bildeLeder av hovedutvalget for kultur og helse, Eirik Losnegaard Mevik (Ap). Hanne Lille/Troms fylkeskommune.

– Dette er en ny tilskuddsordning med mange muligheter og vi prøver nå denne ordningen for å finne hvordan fylket kan bidra. Tilhørighet, aktivitet og mestring er noen målsetninger prosjekter kan ha til å styrke psykisk helse i befolkningen, sier Eirik Losnegaard Mevik (Ap), leder av hovedutvalget for kultur og helse.

Samarbeid mellom kommuner og med frivillighet blir positivt vektlagt.

– Det skjer mye bra innenfor arbeid med psykisk helse i kommunene, både fra kommunen og frivillighet sin side. Tilskuddet skal styrke samarbeidet på dette temaområdet, avslutter utvalgsleder Eirik Losnegaard Mevik (Ap).

Mer informasjon om tilskuddet finnes her