Tungtransport trosser kjøreforbud - nå stenges Tromsøbrua

Troms fylkeskommune må fremskynde stenging av Tromsøbrua, og stenger med umiddelbar virkning. Fordi tungtransportsjåfører presser seg forbi vekterne som forsøker å håndheve kjøreforbudet.

– I løpet av helgen har vi opplevde enda flere tilfeller av tunge kjøretøyer som nekter å følge vekternes avvisning av tunge kjøretøy. Fredag advarte vi i media mot at dette utgjorde en fare for store skader på brua, og nå kan vi ikke gjøre annet enn å stenge, sier samferdselssjef i Troms, Bjørn Kavli.

I forbindelse med det pågående vedlikeholdsarbeidet på Tromsøbrua så er det innført vektbegrensning på syv tonn totalvekt for kjøretøyer. Dette fordi tyngre kjøretøy kan påføre brua store skader som igjen kan medføre at Tromsøbrua må stenges over en lang periode, og med påfølgende store utgifter til å rette opp skadene.

For å håndheve dette forbudet, ble vektere fra Avarn leid inn for å stoppe tungtrafikk i Tromsdalen og på Tromsøya og omdirigere disse til Tromsøysundtunellen. Vekterne forteller om sjåfører som svarer de med at «du kan ikke nekte meg», og så presser seg forbi vekterne. I noen tilfeller har vekterne vært nødt til å hoppe unna.

– Vi har tidligere varslet at vi må stenge Tromsøbrua i tre uker fra midten av denne uka på grunn av arbeidet, men nå ser vi oss nødt til å fremskynde dette og stenge med umiddelbar virkning, sier samferdselssjef Kavli.

Brua vil være åpen for bybusser og utrykningskjøretøy frem til kl. 20.00 i kveld (mandag 1. juli), men etter dette blir brua stengt for all trafikk i tre og en halv uke. Det vil fortsatt være mulig for gående og syklende å benytte brua i hele arbeidsperioden.

– Dette vil medføre en ulempe for våre busspassasjerer, med en lengre omkjøring via Tromsøysundtunellen, og vi ber om forståelse og tålmodighet fra våre passasjerer de kommende dagene og ukene. Dette kom brått på oss også, men nå må vi sørge for at arbeidet kan foregå mest mulig effektivt slik at stengingen varer kortest mulig. Det er i alles interesse, sier samferdselssjef i Troms, Bjørn Kavli.

Tromsøbrua vil være åpen for gående og syklende.

Informasjon om konsekvenser for busstrafikken vil bli publisert på www.fylkestrafikk.no