Nye driftskontrakter i Troms fylkeskommune

Fylkeskommunen lyser ut syv driftskontrakter til en verdi av 1,2 mrd. på fylkesvegene i Bardu, Målselv, Balsfjord, Sørreisa, Dyrøy og Senja kommune.

  Nå skal hele fylkesvegnettet driftes av Troms fylkeskommune etter at siste felleskontrakt med Statens vegvesen er utløpt. I vår kontraktstrategi åpner vi opp muligheten for at lokale og regionale entreprenører på en helt annen måte enn tidligere kan konkurrere om driften av fylkesvegnettet i Troms. Vi ønsker oss en god konkurranse og håper at både lokale, regionale og nasjonale entreprenører ønsker å drifte vårt vegnett, sier fylkesordfører Kristina Torbergsen (Ap).  

De nye kontraktene gjelder fra 01. september 2025 til 31. august 2030, og omfatter drift og vedlikeholdsoppgaver knyttet til fylkesveger med tilhørende gang – og sykkelveger og sideanlegg. Noen kommunale veger inngår i kontraktene etter avtale med kommunene.

Legger til rette for lokale tilbydere ved flere kontraktsområder

Kontraktsområdet Senja og Indre Troms deles opp i følgende syv kontraktsområder. 

  • DK 5444 Midt-Troms    334 km fylkesveg
  • DK 5445 Indre-Troms   222 km fylkesveg
  • DK 5446 Malangen       257 km fylkesveg
  • DK 5447 Nord-Senja    95 km fylkesveg
  • DK 5448 Sør-Senja       109 km fylkesveg
  • DK 5449 Midt-Senja     107 km fylkesveg
  • DK 5453 Kaperdalen    54 km fylkesveg
Dette er et kart over driftsområder i Midt-Troms. - Klikk for stort bildeDette er de nye dritsromådene. TFK

Kontraktenes risikobilde er endret

Tidligere kontrakter overlot en stor del av risikoen til entreprenørene. Ved å ha store deler av kontraktens oppgaver med faste priser var kontraktene uforutsigbare ved at store variasjoner i vær kunne medføre mer arbeid enn entreprenørene hadde tatt høyde for.

I de nye kontraktene er risikoen i større grad flyttet over til fylkeskommunen ved at mange oppgaver bestilles av fylkeskommunen. Dette betyr at entreprenørene får betalt for det som faktisk utføres av arbeid, samtidig som fylkeskommunen i større grad styrer innsatsen på vegnettet.

Strenge miljøkrav innfases over flere år

Minst 30% av kjøretøy inntil 3,5 tonn som benyttes til transport av personell og utstyr samt til inspeksjon av vegnettet skal fra og med første driftsår være elektrisk drevet. Dette økes til minst 60% fra andre driftsåret.

Fra og med første driftsår skal 20% av forbruk av drivstoff være biodiesel. Andelen kjøretøy som benytter biodiesel skal økes 20% per år, inntil det er oppnådd en andel på 80%.