De første kontraktene i Fylkesvegløftet 2024 er inngått

Troms fylkeskommune har tildelt dreneringskontraktene for oppgradering av årets fylkesvegstrekninger til tre ulike entreprenører.

De tre aktuelle strekningene som påbegynnes er fv. 7900 Laksvatn – Jøvik og fv. 7902 Kantornes – Hans Larsaneset (i kommunene Balsfjord og Tromsø), og fv. 854 Olsborg/Minde – Målsnes (i Målselv kommune).

Tiltak som skal gjennomføres i disse kontraktene er først og fremst dreneringstiltak, som stikkrenneskift og grøfting. Asfaltarbeidet er tillagt i egne kontrakter.

Silsand Maskin AS har fått oppdraget for arbeid på strekningen fv. 854 Olsborg/Minde – Målsnes. Kontraktsummen er på 12,9 millioner kroner*.

Workinn AS har fått oppdraget for arbeidet på strekningen fv. 7900 Laksvatn – Jøvik. Kontrakten har en verdi på 42,7 millioner kroner.

Manndalen Maskin AS skal gjennomføre dreneringsarbeidet på strekningen fv. 7902 Kantornes – Hans Larsanes. Kontraktsummen er på 16,5 millioner kroner.

Samferdselsetaten i fylkeskommunen forventer at arbeidet starter opp allerede i mai 2024.

– Kontraktene på dreneringstiltak omfatter stikkrenneskift og grøfting, sier samferdselssjef Bjørn Henrik Kavli. God drenering gir veiene lengre levetid. Dette er et viktig forarbeid før vi setter i gang med forsterkning og asfaltering.

Tidenes største løft

Fylkesvegløftet er det største løftet som er gjort på fylkesveinettet i Troms noen gang.

I tiltakene inngår forsterkning av veikropp, dreneringstiltak og dekkelegging.

Veistrekningene blir oppgradert til vei med 10 tonns akseltrykk etter at arbeidet er ferdigstilt.

*Priser inkl. mva.