Reglement for delegering og innstillingsrett i Troms fylkeskommune

7 Hovedutvalgene

7.1 Generelt om hovedutvalgenes vedtaksmyndighet

Hovedutvalgene skal med utgangspunkt i eget arbeidsområde bidra aktivt til videreutvikling av fylkeskommunens regionale samfunnsutviklingsrolle i Troms. På bakgrunn av fylkestingets vedtak av overordnede strategier og planer innstiller hovedutvalgene til handlingsplaner og foreslår rammer for oppfølging av disse.

Hovedutvalgene utarbeider strategier og retningslinjer som skal ligge til grunn for enkeltvedtak som fattes. Hovedutvalgene tildeler tilskudd innenfor sitt område, så fremt avgjørelsesmyndighet ikke er delegert til fylkeskommunedirektør.

Når det ikke er bestemt at fylkestinget selv, eller fylkesutvalget skal fatte vedtak, gis hovedutvalgene beslutningsmyndighet i prinsipielle saker innenfor sine respektive områder.  

Delegasjonen må ses i sammenheng med delegasjonen til fylkeskommunedirektøren som på noen saksområder har delegert myndighet av ikke prinsipiell karakter.

7.1.1 Høringer

Hovedutvalgene kan avgi høringsuttalelser på vegne av fylkeskommunen når høringene gjelder deres saksområder, og de ikke er så overordnet at de må behandles i fylkesutvalget eller fylkestinget.

7.1.2 Myndighet til å innstille til fylkesutvalget og til fylkestinget

Hovedutvalgene fremmer innstilling til fylkesutvalget eller fylkestinget i saker som ligger til det enkelte utvalgets område, når saken kun behandles i ett hovedutvalg.

I saker som behandles i flere hovedutvalg er det fylkeskommunedirektørens innstilling som ligger til grunn for fylkesutvalgets behandling. Hovedutvalgenes vedtak og eventuelle uttalelser fra rådgivende organer skal følge saken og være kjent for de som fatter endelig vedtak.

7.2 Hovedutvalg for kultur og helse

Hovedutvalg for kultur og helse har ansvar for fylkeskommunens oppgaver innen:

  • Kunst, kultur og kulturarv
  • Tannhelse
  • Folkehelse
  • Samisk og kvensk språk og kultur
  • Fylkesbibliotek
  • Idrett og friluftsliv

7.2.1 Hovedutvalget fatter vedtak blant annet i disse sakene

  • Tilskuddsordninger innenfor kultur og folkehelseområdet etter vedtatte retningslinjer, så fremt disse ikke er delegert til fylkeskommunedirektør.
  • Tilskudd som krever politisk skjønn, jf. økonomiske grenser fastsatt i økonomireglementet.

7.2.2 Fullmakter etter særlov

Hovedutvalg for kultur og helse har fullmakt til å fatte vedtak innenfor følgende områder:

Lov om offentlege styresmakters ansvar for kulturveksemd (kulturlova) av 29.06.2007 nr.89:

Myndighet til å sørge for økonomiske, organisatoriske, informerende og andre relevant virkemiddel og tiltak som fremmer og legger til rette for et bredt spekter av kulturvirksomhet regionalt og lokalt etter § 4.

Lov om kulturminne (kulturminneloven) av 9.6.1978 nr.50:

Myndighet til å gi uttalelse i saker om en fredning etter § 22.

Lov om friluftslivet (friluftsloven) av 28.6.1957 nr.16:    

Myndighet etter § 22 og 24 til å opptre, klage og i tilfelle reise søksmål for å ivareta allmennhetens interesser i alle saker av interesse for friluftslivet, og i saker om innskrenking av ferdselsretten.  

Lov om folkebibliotek (folkebibliotekloven) av 20.12.1985 nr. 108:

Myndighet til å ivareta regionale bibliotekoppgaver og regional bibliotekutvikling, samt til eventuelt å inngå avtaler om felles bibliotekdrift med en eller flere kommuner etter § 6.

Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) av 24.06.2011 nr. 29:

Myndighet og ansvar til å fremme folkehelse innen de oppgaver og med de virkemidler som fylkeskommunen er tillagt etter § 20.

Lov om tannhelsetjenesten (tannhelsetjenesteloven) av 03.06.1983 nr. 54:

  • Ansvar og myndighet til å planlegge, organisere og legge til rette for den offentlige tannhelsetjenesten etter tannhelsetjenesteloven § 1-3 a.
  • Ansvar og myndighet for samordning av den offentlige tannhelsetjenesten og privat sektor etter § 1-4. 
  • Myndighet til å forskriftsregulere vederlagsbetalingen for tannhelsetjenester etter § 2-2 i tannhelsetjenesteloven, jf. § 4 i forskrift av 24.05.1984 nr. 1268.

Ovennevnte angitte fullmakter etter særlov vurderes ikke uttømmende angitt. Dersom øvrige saker etter ovennevnte lover med tilhørende forskrifter vurderes som prinsipielle, har hovedutvalget også myndighet til å fatte vedtak i disse. Dette gjelder med mindre fullmakten særskilt er lagt til fylkestinget selv eller fylkesutvalget.

7.2.3 Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Overordnede strategier og planer innen kultur- og folkehelseområdet.
  • Handlingsprogram innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.

7.3 Hovedutvalg for kompetanse

Hovedutvalg for kompetanse har fullmakt til å fatte vedtak innenfor følgende områder:

Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) av 09.06.2023 nr.30:

  • Myndighet til å vedta opplæringstilbudet til videregående skole (innenfor vedtatt økonomisk ramme).
  • Myndighet til å fastsette regler om inntak i lokal forskrift etter opplæringforskrifta § 4-5.
  • Myndiget til å vedta forskrift om skoleregler etter opplæringslova § 10-7.
  • Myndighet til å gi forskrift om skole- og feriedager i skoleåret etter § 14-1.
  • Myndighet til å gi forskrift om hovedmål for den enkelte skole etter opplæringslova § 15-2.
  • Myndighet etter lovens § 8-2 til å oppnevne medlemmer i yrkesopplæringsnemnda, samt til å fastsette reglement for nemda.

Lov om høyere yrkesfaglig utdanning (fagskolelova) av 8.6.2018 nr. 28:

Myndighet etter lova § 29 til etter søknad å gi offentlig tilskudd til tilbyder av godkjent fagskoleutdanning.

Lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova) av 04.07.2003 nr. 84:

Myndighet for vertsfylket til å gi uttalelse til søknader om etablering av frittstående videregående skoler etter § 2-1, 1. ledd.

Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) av 6.11.2020 nr.127 

  • Myndighet til å avgi uttalelse til de nasjonale retningslinjene for bosetting av flyktninger.
  • Myndighet etter § 4 til å utarbeide planer for kvalifisering av innvandrere.

Ovennevnte angitte fullmakter etter særlov vurderes ikke uttømmende angitt. Dersom øvrige saker etter ovennevnte lover med tilhørende forskrifter vurderes som prinsipielle, har hovedutvalget også myndighet til å fatte vedtak i disse. Dette gjelder med mindre fullmakten særskilt er lagt til fylkestinget selv eller fylkesutvalget.

7.3.3. Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Kvalitetsmelding for videregående opplæring.
  • Overordnede rammer for tilbudsstrukturen i videregående opplæring, vedtas av fylkestinget.
  • Rullering, oppfølging og rapportering av vedtatte handlingsprogram.
  • Handlingsprogram innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.

7.4 Hovedutvalg for samferdsel

Hovedutvalg for samferdsel har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til kollektivtrafikk, transport, personmobilitet og oppgaver knyttet til veg og øvrig infrastruktur.

7.4.1 Hovedutvalget fatter vedtak blant annet i disse sakene

  • Strategisk og overordnet ruteplanlegging.
  • Prinsipielle fravikssøknader som berører standardvalg og løsninger.
  • Før nye driftskontrakter for veg og kollektiv lyses ut, legges det frem sak for hovedutvalg, som oppsummerer erfaringer, markedsvurderinger, prioriteringer og anbefaling om rammene for nytt anbud.

7.4.2 Fullmakter etter særlov

Hovedutvalg for samferdsel har fullmakt til å fatte vedtak innenfor følgende områder:

Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) av 21.6.2002 nr. 45:

Gi uttalelse til søknader om ruteløyve for bussruter som går gjennom to eller flere fylker etter § 13 jf. § 6. 

Veglov av 21.6.1963 nr. 23:

  • Fravikelse av vegnormalene innenfor rammene av forskrift av 29.mars 2007 nr. 363 om anlegg av offentlig veg § 3 nr.4, der avgjørelsen har store økonomiske konsekvenser/er av prinsipiell art i den grad myndigheten ikke ligger til annet organ.
  • Myndighet etter § 27 til å fatte prinsippvedtak om bompengeprosjekt og fastsette bompengetakster.
  • Myndighet etter § 50, jf. § 49, til å vedta eiendomsinngrep/ekspropriasjon når det trengs til bygging, utbedring, vedlikehold og drift av fylkesveg
  • Myndighet etter § 51 til å gjøre vedtak om at eiendomsinngrep skal settes i verk straks, før vederlag er fastsatt, og uten at reglene i skjønnslova § 55 skal gjelde.

Ovennevnte angitte fullmakter etter særlov vurderes ikke uttømmende angitt. Dersom øvrige saker etter ovennevnte lover med tilhørende forskrifter vurderes som prinsipielle, har hovedutvalget også myndighet til å fatte vedtak i disse. Dette gjelder med mindre fullmakten særskilt er lagt til fylkestinget selv eller fylkesutvalget.

7.4.3 Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Overordnede strategier og planer innen veg- og transportområdet.
  • Handlingsprogram innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.

 

7.5 Hovedutvalg for næring, klima og miljø

Hovedutvalg for næring har ansvar for fylkeskommunens oppgaver knyttet til verdiskaping innen nærings- og samfunnsutvikling, forskningsbasert innovasjon og ressursbasert forvaltning.

Utvalget behandler saker som omhandler rammer og strategier for tilskuddsforvaltning og lovforvaltning.

Utvalget behandler saker som omhandler oppfølging av statlige oppdrag. Dette gjelder blant annet oppdrag fra Nærings- og fiskeridepartementet, Klima- og miljødepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Kommunal- og distriktsdepartementet, samt direktorater innenfor næringsområdet.

Utvalget har også ansvar for klima- og miljøsaker innenfor fylkeskommunens oppgaver, samt avgi høringsuttalelser innenfor dette feltet.

7.5.1 Hovedutvalgets vedtaksmyndighet

Hovedutvalget fatter vedtak om tilskudd som krever politisk skjønn, jf. økonomiske grenser fastsatt i økonomireglementet.

Hovedutvalget fatter vedtak iblant annet disse sakene:

  • Tildeling av tilskudd innenfor området næring, så fremt dette ikke er delegert til fylkeskommunedirektør.
  • Oppfølging av vedtatte handlingsprogram og strategier, der oppfølgingen er delegert til utvalget.
  • Myndighet til å avgi uttalelser etter lov om motorferdsel i utmark.

7.5.2 Fullmakt etter særlov

Hovedutvalg for næring, klima og miljø har fullmakt til å fatte vedtak innenfor følgende områder:

Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova) av 06.06.2008 nr. 37:

  • Myndighet til å gjøre vedtak i saker der fylkeskommunen har avgjørelsesmyndighet etter forskrifter til havressursloven av 06.06.2008 nr.37.
  • Myndighet til å fatte vedtak om særskilt tillatelse til seljakt etter § 6 i forskrift av 22.12.2009 nr.1745.

Lov om regulering og kraftutbygging i vassdrag (vassdragsreguleringsloven) av 14.12.1917 nr. 17:

Myndighet til å gi uttalelse i saker om vassdragsregulering, herunder konsesjonssøknader, etter § 12.

Forskrift om rammer for vannforvaltningen av 15.12.2006 nr. 1446:

Ansvar for vannregionen etter forskriftens § 20.

Lov om akvakultur (akvakulturloven) av 17.06.2005 nr.79:

  • Myndighet til å avgjøre søknad om akvakulturtillatelser etter loven og tilhørende forskrifter, i saker hvor det foreligger fraråding fra kommune eller sektormyndighet.
  • Myndighet til å gi løyve til etablering og drift av akvakulturrelatert virksomhet i eller ved nasjonale laksevassdrag og nasjonale laksefjorder etter § 16 i forskrift av 22.06.2009 nr. 961. Det samme gjelder myndighet etter § 17 til å gi dispensasjon fra bestemmelser gitt i forskriften.

Lov om viltet (viltloven) av 29.05.1981 nr. 38:

  • Myndighet til å godkjenne regler for felles viltområder som omfatter eiendommer som ligger i flere kommuner etter §§ 37 og 38.
  • Myndighet til å pålegge kommuner å inngå i et samarbeid om felles mål for hjortebestandene for å ivareta bestands- eller samfunnsmessige hensyn på et regionalt nivå etter § 4, 2. ledd i forskrift om forvaltning av hjortevilt av 08.02.2016 nr. 12.

Lov om laksefisk og innlandsfisk mv. (lakse- og innlandsfiskloven) av 15.05.1992 nr. 47:

  • Myndighet til å overlate administrasjonen av fisket til en annen organisasjon med fremme av fiske som formål eller delmål etter § 23.
  • Myndighet til å gi løyve til å etablere eller drive anlegg, dam eller innhegning for klekking, produksjon eller oppbevaring av innenlandsfisk som fylkes kommunen har ansvaret for etter forskrift av 30.12.1992 nr. 1232.

Lov om Innovasjon Norge av 19.12.2003 nr.13:   

  • Myndighet til å gi tilskudd til Innovasjon Norge etter § 8.
  • Myndighet til å inngå avtaler om samarbeid etter § 11. 

Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag (motorferdselloven) av 10.06.1977 nr.82:

Myndighet til å gi uttalelse til utkast til kommunale forskrifter etter § 5.

Ovennevnte angitte fullmakter etter særlov vurderes ikke uttømmende angitt. Dersom øvrige saker etter ovennevnte lover med tilhørende forskrifter vurderes som prinsipielle, har hovedutvalget også myndighet til å fatte vedtak i disse. Dette gjelder med mindre fullmakten særskilt er lagt til fylkestinget selv eller fylkesutvalget.

 7.5.3 Hovedutvalget innstiller til fylkesutvalget/fylkestinget i følgende saker

  • Overordnede strategier og planer innen næringsområdet.
  • Handlingsplaner innen hovedutvalgets arbeidsområde.
  • Saker som omhandler hovedutvalgets område og som skal avgjøres i fylkesutvalget eller fylkestinget.